Avel på spondyloshund

em-pirre

Trådstartare
De som sett mina inlägg om min hund vet att hon har både svår allergi/atopi och spondylos samt biljud på hjärtat. I det fallet var både mamman och pappan fina "på pappret" med bra höfter och ingen spondylos.

Såg nu att uppfödaren ska ta en kull med en fin importpappa och en för mig okänd tik. Jag kollade upp tiken på avelsdata och fick fram detta:

spondylos: grad 2, tydlig

armbågsled: 0/0

höftled: C/B

auskultation av hjärtat: ej biljud

Är jag överkänslig eller? Är detta verkligen en hund att avla på? Jag vet inte vad jag vill med tråden, men jag blir bara så ledsen. Helst vill jag ju bara skälla ut uppfödaren, men jag försöker hålla mig...

Sv: Avel på spondyloshund

:(Nej, det tycker jag verkligen inte verkar lämpligt. Dessutom kan det väl inte vara bra för en spondyloshund med parning, dräktighet mm?

Nej precis. Vad kan man göra liksom. Jag blir så ledsen att det inte är sant. Man blir nästan sugen på att skaffa sig en egen avelshund och börja motarbeta all skitavel.

Kan det stämma att kennelklubben inte har något att säga om detta, eller löns det att mejla och fråga?

Jag skulle maila och fråga, för mig är det ofattbart att avla på ett djur med kända defekter som kan vara ärftliga.

Jag tror att jag ska ta och göra det. Vad är vitsen med kennelklubb och registrering, uppfödarkurser och liknande ifall folk ändå kan tolka ovanstående exempel som att "föra vidare det goda i en ras".

Utplock ur avelsstrategin:
1. För att de ärftliga egenskaperna ska utvecklas i positiv riktning har de individer som används för avel egenskaper som är bättre än genomsnittet för rasen.
2. En lämplig avelshund ska vara rastypisk både exteriört och till karaktären; den får inte ha fel eller skadliga egenskaper som är till förfång i det vardagliga livet.

4. Nedärvning av allvarliga fel och sjukdomar som inverkar på hundens
välbefinnande (ger hunden smärtor eller olägenhet eller annars begränsar hundens normala, arttypiska liv) ska förhindras. Med tanke på risken för detta slags sjukdomar ska endast kliniskt friska hundar användas för avel.

Edit: Mail skickat. Hunden är b.t.w. bara 2,5 år

Senast ändrad:

Det tråkiga är ju förutom de valpar som föds att det är många som får tråkiga lärpengar när de köper en hund de hoppas ha glädje tillsammans med i många år och den sedan är avlad med kända defekter hos föräldrarna. Alla har inte kunskapen att veta vad de ska leta efter när de köper valp. :(

Nä precis. Folk tänker att de har gjort ett bra val då de tar valp från stor kennel med hundar som vunnit massor av utställningar.

Får se om jag får nåt svar från klubben.

Om jag var du skulle jag absolut fråga rasklubben !! Det är deras riktlinjer som SKK följer oftast .
Tesora

Jag bor inte i Sverige, men har kontaktat motsvarigheten till SKK (ordföranden).

Kanske tar kontakt med rasklubben också, men vill se vad jag får för svar på mitt mail först.

Men om du inte bor i SVerige - gäller samma avelsstrategi och lagstiftning då?

Det finns i grannländerna exempel på svenska bestämmelser som inte alls gäller t ex olika avelskombinationer som inte får göras i Sverige.

Sedan håller jag med dig i sak att det är både tokigt, dumt, fel....:rage:

Med reservation för att jag inte vet precis hur spondylos nedärvs, så är det ju åtminstone i Sverige olagligt att avla på defekter som kan gå i arv.

Blir alltid lika ledsen när jag hör sånt här. Klart att det är tråkigt när ens tilltänkta avelsdjur inte blir bra nog, men jag förstår inte hur man som uppfödare kan välja att blunda för sådana fel.

Nej precis. Avel ska ju förbättra en ras, och det gör man inte med en hund som har en defekt som dessutom börjar bli allt för vanlig inom denna och många andra raser. Man blir så sjukt arg.:arghh:

Pigan: Philo hade exakt rätt.

Fick ett lååångt svar av en som jobbar för Institute of Biomedicine
Biochemistry and Developmental Biology och som är ordförande för nåt som jag inte kan översätta till svenska, det blev för tekniskt :o Tyvärr är hela mailet på finska, och rätt svår sådan, så jag orkar helt enkelt inte översätta.

Hon tyckte att det var väldigt tråkigt, och tyvärr allt för vanligt med såna här fall. Riktlinjerna och målen för avel är ju inga lagar, och så länge det inte handlar om vanvård så är det svårt att "straffa" de som balanserar på linjen mellan rätt och fel. Genast hunden lider träder givetvis djurskyddslagen in. Detta är ju nästan omöjligt att bevisa i detta fall.

Det finns ju lite olika avelsprogram för olika raser, och hos Boxern är det godkänt med upp till grad 3 spondylos :crazy:

Det måste alltså helt klart göras strängare regler...:( Jag spyr.

Galet! Min hund kommer från en mamma med defekter och borde absolut inte vara i avel. Kom av en slump i kontakt med uppfödaren till min hunds mamma, och när hon sålde hunden var det avels förbud. Den tiken har nog haft 3 kullar tror jag...

Min hund är långt ifrån en frisk individ, vad som kommer från mamman och inte är så klart svårt att veta. Tycker själv att de ska vara strängare regler för avel och att kollen vilka djur som används. Men sen när man inte får bra och konkreta svar från rasklubben heller så kan man ju börja fundera på om aveln i största allmänhet är seriös el. inte!

Det finns alltså rekommendationer, som t.ex. denna
1. För att de ärftliga egenskaperna ska utvecklas i positiv riktning har de individer som används för avel egenskaper som är bättre än genomsnittet för rasen.

Där går de alltså emot sig själv, då de godkänner spondylos i grad 3 och upp till C på höftled. Jag ser faktiskt inte alls någon vits med att avla på en hund med B eller ens en tvåa på SP. Även om det kanske blir fullt friska valpar förs ju generna vidare och vidare, så för att faktiskt förbättra en ras måste man gå enligt rekommendation nr.1, citerad ovan.

Och det finns ju faktiskt uppfödare som gör så. Tyvärr finns det massor som gör vad de vill.

Galet! Min hund kommer från en mamma med defekter och borde absolut inte vara i avel. Kom av en slump i kontakt med uppfödaren till min hunds mamma, och när hon sålde hunden var det avels förbud. Den tiken har nog haft 3 kullar tror jag...

Min hund är långt ifrån en frisk individ, vad som kommer från mamman och inte är så klart svårt att veta. Tycker själv att de ska vara strängare regler för avel och att kollen vilka djur som används. Men sen när man inte får bra och konkreta svar från rasklubben heller så kan man ju börja fundera på om aveln i största allmänhet är seriös el. inte!
Kan inte sådant anmälas till kennelklubben eller liknande? Om uppfödaren har papper på avelsförbud så finns ju bevis på att hundägaren har gjort motsatsen i o m att det finns registrerade(?) valpar efter tiken.

Det finns alltså rekommendationer, som t.ex. denna

Där går de alltså emot sig själv, då de godkänner spondylos i grad 3 och upp till C på höftled. Jag ser faktiskt inte alls någon vits med att avla på en hund med B eller ens en tvåa på SP. Även om det kanske blir fullt friska valpar förs ju generna vidare och vidare, så för att faktiskt förbättra en ras måste man gå enligt rekommendation nr.1, citerad ovan.

Och det finns ju faktiskt uppfödare som gör så. Tyvärr finns det massor som gör vad de vill.

Har rasen ett index för höfter? Det brukar finnas i finland. I så fall är C helt OK om hunden har ett indexvärde över 100 eller om kombinationen är 200 minst. Annars skulle inget genetiskt framsteg kunna ske om det bara används A- och B-höfter.

Vad gäller spondylos beror på vilken nedärvning den har och vad man kan i så fall argumentera för. Är arvbarheten väldigt hög eller låg? Är det polygenetisk nedärvning eller något enklare? För HD-fel kan man argumentera att en hund som har en släkt som bara har A- och B-höfter så är det försvarbart att använda en C-höft pga nedärvningsprocessen. Det är möjligt så man tänker med spondylos.

Det du egentligen kan göra är att de facto anmäla personen för brott mot djurskyddslagen och försöka ta det till rätten. Problemet vi har idag är att lagarna finns men ingen agerar på dem. Det krävs rättsfall för att kunna fastslå att avel på t. ex. spondylos inte är OK. Tyvärr är det ingen som känner för att anmäla dessa fall utan hellre blundar och suckar över det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 353
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar