Avel på överbrunstigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Prison
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 919
P

Prison

Hej.
Jag har ett sto som är överbrunstigt, hon får munkpeppar mot det med gott resultat.
Men skulle gärna vilja betäcka henne, en kompis till mig säger att jag inte får avla vidare på överbrunstigt sto.
Är det någon som vet om jag kan betäcka stoet eller inte. Hitter ingen info om just det.
:confused:

Sv: Avel på överbrunstigt sto

Hmm vad då inte får!!Hade ett sådant sto själv,där fick jag rådet att betäcka henne för oftast blir det bättre när de haft ett föl.Enda man skulle tänka på var att sluta med örter i god tid innan betäckning.Hon fick ett föl i somras och bättre mamma får man leta efter säger de flesta,och än så länge så har hon bara haft normala brunster efter fölningen.

Hej
Tyckte också det lät konstigt när jag fick det svaret av min vännina, har för sök leta efter ett svar på frågan genon internet, men ej hittat. Min vännina påstår att överbrunsten skulle gå vidare i generna till fölen. Och att detta är inget man vill ha på framtida hästar. Men då vet jag att vänninan har fel.
Tack för svaret. Nu ska det avlas:)

Det kan ligga genetiskt och gå vidare, men det behöver inte göra det. Sen är det upp till var och en att värdera hur negativt det skulle vara OM det skulle nedärvas från just detta sto. Som Pinto säger kan det bli bättre när hon haft ett föl.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 713
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka