Avel på eksemhäst!

Sv: Avel på eksemhäst!

Det finns studier som visat att de många hästar utvecklar spatt för att de är för sent inridna o inte byggt upp ett skelett som är anpassat för uppgiften.Det är bla därför som man nu börjar rida in islänningarna vid yngre ålder...för att de ska hinna anpassa skelettet när de växer.Kruxet är väl att på island har man inte heller tagit spatthingstar ur avel,så det ärvs ju också

Hur insatt är du i islandshästar?
En kort fråga bara!

Är det försent att rida in en häst vid 4 års ålder?!?
Våra treåringar är ju LÅNGT ifrån redo att ridas in.
Att hbls-aveln sträcker sig långt tillbaka och har avlat för att få fram större och starkare (flottare och tyvärr mer skadedrabbade) individer gör inte att våra hästar är redo för inridning när de är två.

Har du sett en tvåårig islandshäst?

Att försöka påvisa att islandshästarna drabbas av spatt pga sen inridning är ju helt absurt. Kanske i eran del av aveln, men inte i våran. Våra unghästar strövar på stora marker från den dagen de tas bort från sin mamma till den dagen de skall ridas in, sen rids de i tre månader och lär sig grunderna, sen är det vila igen. Så enkelt är det.

Men ja, stort fel att spatthingstarna inte tas ur avel på island. Men också fel att säga att ingen gör det. Att de mindre bönderna inte har råd att ta ur dem ur aveln är väl en sak, men de större uppfödarna tar ur spatthingstarna ur aveln. De som exporteras (dvs friska hingstar) genomgår en spattröntgen. Tyvärrr hummlas det där och vissa hästar får falska plåtar. Men det är ju knappast bara inom "islandsdelen" som det händer..

/A - köpte hbl för 150 000 som visade sig ha Kissingsspines, köpte en till för mer därtill som hade sprutats i lederna för att inte visa hälta vid provridning och vetbesiktning. Så snälla, prata inte för mkt om hur islandsvärlden ser ut..

Skulle det nu vara en sk engångsföretelese så visar hon ju att hon är känslig, och även om hon inte har några besvär av det i framtiden så finns det ju då i hennes gener, så hur det nu än blir så är det en eksemhäst du har! En svenskfödd sådan!!
Att en häst kliar sig EN gång behöver inte betyda att det är eksem.
Är den känslig så kommer den klia sig även i framtiden, i någon omfattning.

Jag har inget stort hopp om att slippa klådan i framtiden dock, så du behöver nog inte oroa dig. ;) Den ponnyn hamnar förmodligen inte i avelsboxen alls. Utan här handlar det mest om hur påverkad hon blir och om hon i så fall ska finnas kvar alls. För jag är av åsikten att en ponny som kräver täcke och/eller daglig insmörjning för att må bättre (men ändå inte är symptomfri) inte lever ett drägligt liv. Det är MIN åsikt och den står jag för.

Oj oj oj...för det första så äger jag en islänning...UTAN eksem.
För det andra har min man jobbat med Ia o Denni Hauksson.
För det 3e så älskar jag forskningsstudier:d.
Att islänningarna får spatt pga för sen inridning är ingen jag hittat på själv eller hänvisar till studier om andra hästraser.
Så om du tar o letar lite o uppdaterar dig om din ras som du avlar i så kanske du hittar samma uppgifter som jag.:laugh:
O framförallt... jag har inte attackerat islänningarna som ras.Utan de som avlar på islänningar med problem. Precis som jag protesterat mot avel av fånghästar, cystor osv.
Så varför tycker du jag attackerar islänningarna?
Jag är fullt medveten om alla olika defekter som finns i olika raser o har inte försvarat dessa, men nu var det eksem som det diskuterades o varför dras då hela tiden andra defekter upp som försvar?

"Att försöka påvisa att islandshästarna drabbas av spatt pga sen inridning är ju helt absurt. Kanske i eran del av aveln, men inte i våran. Våra unghästar strövar på stora marker från den dagen de tas bort från sin mamma till den dagen de skall ridas in, sen rids de i tre månader och lär sig grunderna, sen är det vila igen. Så enkelt är det."
Att de strövar på stora marker(på island) är ju inte samma sak som att de har anpassat sitt skelett efter att bära en ryttare. O ja de är minst lika redo att ridas in vid 3 som hbl är. Tycker du att ett hbl är "färdigt " vid 3?? Rida in är inte samma sak som att rida 7 dagar i veckan 1-2 timmar åt gången.
Man kan börja sitta in dem då. 10-15 min 2-3 ggr i veckan. Så de får stärka sig därefter.
Hänvisar återigen till studier.

Senast ändrad:

Att en häst kliar sig EN gång behöver inte betyda att det är eksem.
Är den känslig så kommer den klia sig även i framtiden, i någon omfattning.

Absolut inte, men du skrev:

Jag har själv just nu en ung ponny som verkar ha fått knottallergi/eksem.

Och sedan följde:

Är det en engångsföreteelse som inte återkommer nästa sommar eller sommaren efter så kanske jag testar henne i avel

Men knottallergi är ju ingen engångsföretelse.
Du måste ju förstå att man reagerar när du ena stunden säger att man inte skall avla på eksemhästar, sedan har du ett med knottallergi som kanske är en engångsföretelse och om det är så kanske du provar avelsboxen?

Håller med. Finns tyvärr många som negligerar detta med eksem och ärftlighet. Innom ardenneraveln är det tyvärr många som avlar på sina eksemmärrar:mad: Säkert så även innom andra raser oxå. Beklagligt.

Oj oj oj...för det första så äger jag en islänning...UTAN eksem.
För det andra har min man jobbat med Ia o Denni Hauksson.

Då tycker jag du skall sätta dig och prata med Ia och Denni, dom tar emot eksemston till sina hingstar (jag vet för jag spande på en innan jag valde hingsten mitt sto är betäckt med). Sen kan ni säkert diskutera huruvida man bör få en hingst godkänd som har ett eksemsto som mamma. Jag vet ett sto som har två godkända hingstar efter sig, och sto med värre eksem har jag inte sätt tidigare.

Att islänningarna får spatt pga för sen inridning är ingen jag hittat på själv eller hänvisar till studier om andra hästraser.
Så om du tar o letar lite o uppdaterar dig om din ras som du avlar i så kanske du hittar samma uppgifter som jag.:laugh:

Andra raser ja. Men nämns ens islandshästarna där?
Du som har jobbat med islandshästar har väl sett hästar som är långt ifrån redo för det arbetet vi lägger på dem. Min valack reds in som treåring för att han skulle visas, vilket vi la på hyllan helt eftersom han kom hem helt utmattad. Kastrering direkt och vila i ett år. Varför stressa fram resultat??

Jag är fullt medveten om alla olika defekter som finns i olika raser o har inte försvarat dessa, men nu var det eksem som det diskuterades o varför dras då hela tiden andra defekter upp som försvar?

Jag kan inte minnas att i alla fall jag har dragit upp fång, däremot spatt eftersom någon annan nämnde det tidigare. Spatt är för mig så mkt mer defekt än vad eksem!

Att de strövar på stora marker(på island) är ju inte samma sak som att de har anpassat sitt skelett efter att bara en ryttare. O ja de är minst lika redo att ridas in vid 3 som hbl är. Tycker du att ett hbl är "färdigt " vid 3?? Rida in är inte samma sak som att rida 7 dagar i veckan 1-2 timmar åt gången.
Man kan börja sitta in dem då. 10-15 min 2-3 ggr i veckan. Så de får stärka sig därefter.
Hänvisar återigen till studier.

Menar du det?
Ojsan, det visste jag inte.
Jag har ridit in hbl, islandshästar, ponnyer osv osv osv.
Men jag hade ingen aning om att inridning inte var samma sak som att rida 7 dagar i veckan 1-2 timmar åt gången.

Och den som gör det på sin nyinridna häst bör tänka sig för lite innan de skaffar en häst..

Jag hade gärna forskat lite mer kring allt, jag läser det som presenteras för mig lätttillgängligt. Mer än så har jag inte tid med eftersom jag valde att avla på mig själv med och har en knodd som tar upp lite för mkt tid. Så vad går då mina futtiga timmar åt? Jo, att se till att min häst mår bra och att se till att mitt barn mår bra. Forskningar och annat läser jag gärna i sängen när det är dags att sova.

Absolut inte, men du skrev:

Och sedan följde:

Men knottallergi är ju ingen engångsföretelse.
Du måste ju förstå att man reagerar när du ena stunden säger att man inte skall avla på eksemhästar, sedan har du ett med knottallergi som kanske är en engångsföretelse och om det är så kanske du provar avelsboxen?
Jag omformulerar mig.

Jag har en ponny som kliar sig just nu och jag misstänker att det kanske är begynnande knottallergi/eksem.

Förstår du DÅ hur jag menar?

Då tycker jag du skall sätta dig och prata med Ia och Denni, dom tar emot eksemston till sina hingstar (jag vet för jag spande på en innan jag valde hingsten mitt sto är betäckt med). Sen kan ni säkert diskutera huruvida man bör få en hingst godkänd som har ett eksemsto som mamma. Jag vet ett sto som har två godkända hingstar efter sig, och sto med värre eksem har jag inte sätt tidigare.
JAG har aldrig jobbat med islänningar. O hur de bedriver sin avel har jag ingen aning om. Men om de sa at de avlade på eksem hästar så skulle jag säga min mening ja.
Men nu är det ju inte dem vi diskuterar...de är ju inte här o kan försvara sig eller hur?

Andra raser ja. Men nämns ens islandshästarna där?
Om du läser vad jag skrivit...det var min MAN som jobbat med isisar o studierna handlade INTE om andra raser utan om isisar
Du som har jobbat med islandshästar har väl sett hästar som är långt ifrån redo för det arbetet vi lägger på dem. Min valack reds in som treåring för att han skulle visas, vilket vi la på hyllan helt eftersom han kom hem helt utmattad. Kastrering direkt och vila i ett år. Varför stressa fram resultat??
Ingen har bett om att man ska stressa fram någonting.Men det tycker jag faktiskt att jag svarat på flera ggr. Just för att den behöver anpassa sitt skelett för uppgiften.Bli hållbar.
Om din häst kom hem utmattad säger mer om den som red den än att det är för tidigt för den.Man måste börja i tid o ta det mycket långsamt. Är den i växtfas ska den få vila. Omdöme!

Jag kan inte minnas att i alla fall jag har dragit upp fång, däremot spatt eftersom någon annan nämnde det tidigare. Spatt är för mig så mkt mer defekt än vad eksem!

Menar du det?
Ojsan, det visste jag inte.
Jag har ridit in hbl, islandshästar, ponnyer osv osv osv.
Men jag hade ingen aning om att inridning inte var samma sak som att rida 7 dagar i veckan 1-2 timmar åt gången. Säger bara:grin:

Och den som gör det på sin nyinridna häst bör tänka sig för lite innan de skaffar en häst..

Jag hade gärna forskat lite mer kring allt, jag läser det som presenteras för mig lätttillgängligt. Mer än så har jag inte tid med eftersom jag valde att avla på mig själv med och har en knodd som tar upp lite för mkt tid. Så vad går då mina futtiga timmar åt? Jo, att se till att min häst mår bra och att se till att mitt barn mår bra. Forskningar och annat läser jag gärna i sängen när det är dags att sova.
Ja jag också...gubben hatar min kvällslektyr.:laugh:

Du skrev:

"Det som stör mig är din filosofi att "alla andra avlar ju på det o det o då kan ju jag avla på detta"

Hur i H*l*e*e kan du påstå att detta är min filosofi? Den kommentaren visar bara hur du ser på andra som inte avlar enligt DINA mått mätt, säger mer om dig än om mig!

Jag dömer inte andra, vilket du gör, även om jag har andra åsikter. Jag strävar efter ärlighet och om alla som är ärliga blir bemötta som jag har blivit bemött av dig förstår jag varför man väljer att dölja sanningen. Det är sådana som du som trycker ner ärlighet och skapar oärlighet. Du visar dig här som en människa med obehagliga åsikter, likt rasism, dömer du andra som inte tycker som du. Det är inte med en strävan efter en frisk hästras du debatterar om här, för då hade du tagit reda på mer och även varit intresserad av att ta reda på mer om den Isländske veterinären som jag nämnde tidigare, istället för att fortsätta hävda din sak. Hon har forskat om detta tillsammans med veterinärer från Danmark, Tyskland och Sverige, som jag tidigare nämnde.

Jag har läst dina inlägg och finner inget nytt du kommit med som är matnyttigt i denna debatt. Du drar upp en hel del gammalt och är inte ett dugg intresserad av ev. nya rön.

Jag länkade till två sidor men man kan ju missa dom om man vill:crazy:. Att gå igenom gamla artiklar/skrivelser är totalt ointressant och om du inte har mer att komma med än spydiga kommentarer så har jag annat för mig.

IrpaSnirpa- lägg locket på, ingen idé att slösa tid på någon som bara hör vad man vill höra...

Vill däremot be om ursäkt för namngivningen av hlb-hingsten då givetvis modern har stor del i arvsmassan, om inte mer än hingsten då hon präglar sitt föl under dess första år, helt rätt ameo

Vissa Islandshästar med eksem kan behandlas och bli symptomfria, varför kan inte du prova att köpa det medel jag nämnt Ökozon, så kanske din ponny blir besvärsfri nästa år? Eller så kan du utsätta henne för plågan för att sedan slakta henne för något värde har hon ju inte om hon har eksem? Nu var jag provocerande, men det har varit en himla massa av den varan i denna tråd. Därför skriver jag detta och låter bli att svara på fler inlägg. Det beror inte på att jag inte har något svar, för det har jag massor av, utan att jag har viktigare saker för mig än att övertyga någon trångsynt människa som aldrig kommer att se på saken ur andra perspektiv än sitt eget! Bakåtsträvare, kallar jag det, inte att värna om rasen, sen kan du Kicket kalla det vad du vill i dina ögon sett. Min debatt är här slut.

Jag rek. moderatorn låsa tråden när de inblandade fått säga sitt... Smutskastning hör inte hemma på ett forum som detta.

Om en vänlig ton bemötts med ett kraftigt angrepp, blir det inget annat tyvärr.

Jag omformulerar mig.

Jag har en ponny som kliar sig just nu och jag misstänker att det kanske är begynnande knottallergi/eksem.

Förstår du DÅ hur jag menar?

Nyfíken: hur VET man om det är eksem? Mitt sto kliar sig av knott, men det gör mina andra hästar också. Om man sprayar henne är det inget problem. Finns det hästar som inte kliar sig alls?

Jag skulle aldrig i helvetet avla på en eksemhäst, oavsett ras. Och den åsikten beror inte på individen med eksemet utan just pga att man aldrig kan säga med 100% säkerhet att det inte nedärvs.

Har haft hand om 2st hästar, inte mina men inackorderade, ingen av dem islänningar, och det var något av det absolut hemskaste jag varit med om i plågor för dessa 2 djur.

Häst nr1: Shettis, världens snällaste gulligaste ponny. Trots att vi behandlade henne efter alla konstens regler, tvätta, smörja, täcke mm så stod hon inte stilla i hagen 2 sekunder på hela dagen. Totalt sönder kliad.

Häst nr2: Korsningsponny, fd tävlingsponny på int.nivå. Antagligen stått på stall mycket för eksemet utvecklades antagligen när hon kom till Sverige och var ute dagligen. Även här var det täcke, tvätt, smörja osv. Tog in i stall under de timmar sol och knott var som värst. Detta hjälpte föga, hon hade varken man eller svans kvar, elefanthud efter allt kliande. Stora gångar i hagen som hon gått upp, för hon stod inte heller stilla så ofta.

Det slutade med att båda dessa hästar fick tas bort, för varken de eller vi människor stod längre ut med dessa plågor. Hade jag fått bestämma så hade de tagits bort tidigare, för det var absolut inget drägligt liv för någon av dem.
Och om det är något jag lärt mig av detta så är det att eksem är en av de värsta "defekter" man kan utsätta sitt djur för. Därför skulle jag ALDRIG ALDRIG avla på en eksemhäst, hur gärna man än vill.

Detta är min erfarenhet av eksemhästar och vilket helvete det kan vara, därav min åsikt om avel med dem. En åsikt jag kommer hålla fast vid tills det att det bevisas 100% att det inte nedärvs.

Du skrev:

"Det som stör mig är din filosofi att "alla andra avlar ju på det o det o då kan ju jag avla på detta"

Hur i H*l*e*e kan du påstå att detta är min filosofi? Läs dina inlägg..du tycker att det är fel att avla på eksemston men inte en eksemhingst som kan få fler avkommor under sin livstid.Sen drar du upp alla olika defekter som kan uppstå inom andra raser o då är det helt plötsligt ok att avla på eksem för andra gör ju så.(avlar på defekter)Den kommentaren visar bara hur du ser på andra som inte avlar enligt DINA mått mätt, säger mer om dig än om mig!
Andra får avla som dem vill så länge det inte går ut över djuret o det är jag nog inte ensam om att tycka.

Jag dömer inte andra, vilket du gör, även om jag har andra åsikter. Jag strävar efter ärlighet och om alla som är ärliga blir bemötta som jag har blivit bemött av dig förstår jag varför man väljer att dölja sanningen. Det är sådana som du som trycker ner ärlighet och skapar oärlighet. Du visar dig här som en människa med obehagliga åsikter, likt rasism, dömer du andra som inte tycker som du.Så lågt att det inte är värt att bemöta, barnsligt. Det är inte med en strävan efter en frisk hästras du debatterar om här, för då hade du tagit reda på mer och även varit intresserad av att ta reda på mer om den Isländske veterinären som jag nämnde tidigare, istället för att fortsätta hävda din sak.Vad vet du hur mycket av hennes arbete jag läst?Jag tycker det verkar som om jag läst betydligt mer än dig.O dessutom värnar mer om djuren. Hon har forskat om detta tillsammans med veterinärer från Danmark, Tyskland och Sverige, som jag tidigare nämnde. Tänk att det hittade jag inte i någon av artiklarna.

Jag har läst dina inlägg och finner inget nytt du kommit med som är matnyttigt i denna debatt. Du drar upp en hel del gammalt och är inte ett dugg intresserad av ev. nya rön.
Det är ju just det jag är.Intresserad av nya rön.
Den jag lade in var från april -08.

Jag länkade till två sidor men man kan ju missa dom om man vill:crazy:. Återigen...JAG HAR LÄST DEM!!!Att gå igenom gamla artiklar/skrivelser är totalt ointressant och om du inte har mer att komma med än spydiga kommentarer så har jag annat för mig.

IrpaSnirpa- lägg locket på, ingen idé att slösa tid på någon som bara hör vad man vill höra...Bestämmer du vem hon vill diskutera med?

Vill däremot be om ursäkt för namngivningen av hlb-hingsten då givetvis modern har stor del i arvsmassan, om inte mer än hingsten då hon präglar sitt föl under dess första år, helt rätt ameo

Vissa Islandshästar med eksem kan behandlas och bli symptomfria, varför kan inte du prova att köpa det medel jag nämnt Ökozon, så kanske din ponny blir besvärsfri nästa år? Eller så kan du utsätta henne för plågan för att sedan slakta henne för något värde har hon ju inte om hon har eksem? Nu var jag provocerande, men det har varit en himla massa av den varan i denna tråd. Därför skriver jag detta och låter bli att svara på fler inlägg. Det beror inte på att jag inte har något svar, för det har jag massor av, utan att jag har viktigare saker för mig än att övertyga någon trångsynt människa som aldrig kommer att se på saken ur andra perspektiv än sitt eget! Bakåtsträvare, kallar jag det, inte att värna om rasen, sen kan du Kicket kalla det vad du vill i dina ögon sett. Min debatt är här slut.

Jag rek. moderatorn låsa tråden när de inblandade fått säga sitt... Smutskastning hör inte hemma på ett forum som detta.

Som jag ser det så har du stått för smutskastningen. Jag har ifrågasatt. Rasist, trångsynt, kritik mot min hingst(jag har inte kritiserat din hingst), bakåtsträvare (för att jag vill ha friska hästar).
Oärlig.
Ja det är lite av det du kallat mig.
Vad har jag kallat dig?

Bara för att vi inte håller med dig så behöver ju inte tråden stängas...det var ju jag som startade den för en diskussion om vad folk tycker om avel på eksemdjur.
Vi vet nu att du förespråkar det med din egen men inte med andras.Tack!

Vissa Islandshästar med eksem kan behandlas och bli symptomfria, varför kan inte du prova att köpa det medel jag nämnt Ökozon, så kanske din ponny blir besvärsfri nästa år? Eller så kan du utsätta henne för plågan för att sedan slakta henne för något värde har hon ju inte om hon har eksem? Nu var jag provocerande, men det har varit en himla massa av den varan i denna tråd.
-----
Här låser vi helst inte trådar, utan antingen är det fungerande diskussioner eller också skickar vi rubbet i papperskorgen.

OM inlägget jag citerat överst ovan var till mig så är svaret att så länge det är lindriga symptom så har jag ett annat väldigt bra preparat som jag kan smörja med och som jag inte behöver göra reklam för bara för att jag själv tycker det är bra. När/Om symptomen förvärras och mitt smörjande inte räcker för att hålla hästen symptomfri så anser jag att det vore själviskt av mig att ha hästen kvar när den hela tiden har en viss klåda, som aldrig ger med sig. Därför tar jag hellre bort den, för hästens skull! Jag önskar att fler kunde tänka så.
Kan bara tänka mig själv hur det skulle vara att leva med en klåda som inte försvinner hur mycket jag än kliar mig. :eek:

Just nu klassar jag mig inte som ridfolk utan uppfödare då jag inte kunnat rida sen tio år tillbaka efter en bilolycka.
Så det är som djurägare i allmänhet som jag "bråkar". Sen bli beskyld för att jag kommer med ogrundade påståenden bara för att jag inte tycker att det är ok att avla med eksemhästar. När i princip hela djurskyddet rekommenderar att inte avla på dessa djur för att få bukt med problemet.
Det upprör mig som djurvän inget annat. Vad tycker du själv?
Är det ok att avla på eksem hästar?

Helt ok om andra har en annan åsikt...vill gärna veta hur folk tänker om det. Ameo förklarade på ett bra sätt hur hon ser på det.
Defekter har en tendens att röra upp känslor...kolla bara i fångtrådarna:laugh:

Jag skummade i genom studierna du länkade till i början, men som jag förstod det gällde studien islandshästar. Finns det någon skilnad mellan raserna eller kan man anta att studien för ärftligt eksem gäller generellt?

Enligt den av forskarna i SLU-studien som jag har lyssnat på, så kan man utgå ifrån att samma gäller för alla raser.

Liknande trådar

A
Hästvård Eller Helsikesklöver som vi döpt om den till:devil:. Det vet väl alla vad det är antar jag? Nehej, gör ni inte? Jag trodde bara att det...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
36 625
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: åke
·
Hästvård OBS: Detta är en rent hypotetisk fråga. Det gäller alltså ingen häst som jag har/vet om. Jag läste på denna sida...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka