Avel på eksemhäst!

Sv: Avel på eksemhäst!

KL.

Ni som tycker att det är ok att avla på eksemhästar: Varför vill man riskera att utsätta ett djur för denna stress och plåga OM fölet nu ärver eksemet??

Här låser vi helst inte trådar, utan antingen är det fungerande diskussioner eller också skickar vi rubbet i papperskorgen.

OM inlägget jag citerat överst ovan var till mig så är svaret att så länge det är lindriga symptom så har jag ett annat väldigt bra preparat som jag kan smörja med och som jag inte behöver göra reklam för bara för att jag själv tycker det är bra. När/Om symptomen förvärras och mitt smörjande inte räcker för att hålla hästen symptomfri så anser jag att det vore själviskt av mig att ha hästen kvar när den hela tiden har en viss klåda, som aldrig ger med sig. Därför tar jag hellre bort den, för hästens skull! Jag önskar att fler kunde tänka så.
Kan bara tänka mig själv hur det skulle vara att leva med en klåda som inte försvinner hur mycket jag än kliar mig. :eek:

Men varför förkastar du hennes preparat och förnedrar henne genom att påstå att hon gör reklam för det i egenvinnande syfte? Det låter illa när det kommer från en moderator:mad:.

Har själv islandshästar och använder detta preparat på en av dem med mycket gott resultat.

Islandshästaveln skiljer sig lite från avel med andra hästar. Det måste man lägga in i denna diskussion. Nu har jag svårt att se att denna tråd kommer leda till något gott, men jag hoppas på det bästa om den fortsätts hållas öppen.

Men varför förkastar du hennes preparat och förnedrar henne genom att påstå att hon gör reklam för det i egenvinnande syfte? Det låter illa när det kommer från en moderator:mad:.

Man får inte lov att göra reklam i forumen om jag inte har fel för mig. Inget förnedrande i att tala om att man har ett annat preparat OCH som moderator ska h*n ju säga till när något går fel i forumet.

Ser också ganska illa ut med att börja använda ett nytt nick....

Jag är fortfarande IslandsMalin och inte nån annan, tänker inte kommentera fler inlägg för det finns ingen anledning. Jag står på mitt och så får andra tala för sig själv och de gör de så bra så... :cool:

Har själv islandshästar och använder detta preparat på en av dem med mycket gott resultat.

Islandshästaveln skiljer sig lite från avel med andra hästar. Det måste man lägga in i denna diskussion. Nu har jag svårt att se att denna tråd kommer leda till något gott, men jag hoppas på det bästa om den fortsätts hållas öppen.
1. HUR kan det vara att förnedra någon bara för att man berättar att man har ett annat väl fungerande preparat?
Och jag har då rakt inte någonstans påstått att någon annan gör reklam för något, bara talat om att jag själv inte gör det. Eller hur? Sen är det inte mitt fel om någon läser något jag inte har skrivit.

Det är ju bra att du är nöjd med preparatet, jag tänker inte prova det. Jag måste inte prova det bara för att det fungerar för dig. Valfrihet, min vän! ;)

Sen undrar jag om du kommer ihåg att islandshästar är hästar precis som alla andra fyrbenta gnäggande varelser. SÅ mycket skiljer inte mellan islänningar och andra raser, mer än deras extra gångarter som de flesta andra raser inte har.

Jag är fortfarande IslandsMalin och inte nån annan, tänker inte kommentera fler inlägg för det finns ingen anledning. Jag står på mitt och så får andra tala för sig själv och de gör de så bra så... :cool:

Va? Har aldrig påstått att det skulle vara du, bara att det är någon som har nytt nick och börjar som 1:A inlägg med att kritisera moderatorn...hhmmm

Man får inte lov att göra reklam i forumen om jag inte har fel för mig. Inget förnedrande i att tala om att man har ett annat preparat OCH som moderator ska h*n ju säga till när något går fel i forumet.

Ser också ganska illa ut med att börja använda ett nytt nick....

Jag har tidigare skrivit som Bulleribock, men det kontot hade tydligen tagits bort:eek:, var därför tvungen att skapa ett nytt.

Varför får jag en känsla av att det ligger agressivitet bakom alla inlägg. Eller är det bara jag som utläser detta:confused: ??

någon som har nytt nick och börjar som 1:A inlägg med att kritisera moderatorn...hhmmm

Moderatorn skrev i sitt inlägg, jag citerar som jag inte behöver göra reklam för bara för att jag själv tycker det är bra.

Detta är en mening menat att IslandsMalin gör reklam för detta medel och då får moderatorn påvisa att man inte gör reklam för det, istället för att påpeka det så som hon gjorde, det är inte passande för en moderator anser jag. Moderatorn ska se till att det hålls en god ton i diskussionerna men i denna verkar moderatorn tyvärr ha glömt att påpeka god ton då hon själv är delaktig.

Nästan alla som skrivit i denna tråd har en dålig ton till varandra och därför, utan att jag står på någondera sida vill jag vidhålla, håller jag med om att tråden bör kastas i papperskorgen eller låsas. Detta är ingen seriös diskussion och frågan om eksem är ärftlig kan inte vi på forumet lösa utan den frågan måste ställas till högre post.

Att sedan starta en tråd om det är rätt eller fel är ju faktistk att skapa en dispyt, inte en diskussion!

Senast ändrad av en moderator:

Men vad är det som säger att din häst inte har dem generna bara för att hon är född på island?
Visst 50% av alla som importeras får problem med eksem...men det föds ju faktiskt eksemhästar i sverige o de kommer ju ursprungligen från importerade hästar...så nog sjutton så nedärver även dem eksem. Så det är ju en klen "sanning" att gömma sig bakom.;)

Jag håller med dig, och det finns studier gjorda på såväl SLU som på Island där man påvisar en ärftlighet av just eksem. Kruxet är att den inte alltid sker i rakt nedstigande led, just därför är det så tacksamt när man har en eksemavkomma som används i avel att kunna påvisa att ingen eksemförekomst finns efter denna individ. Men som sagt, eksem är lynnigare än så, och kan komma i nästa led.

Läs inte in något annat i texten än det som skrivs, är du snäll!

Jag har rätt till en åsikt i diskussioner även om jag är moderator också och inte enig med alla som skriver.
Men om du anser att jag gör fel, var vänlig kontakta Gunnar och berätta det så får han avgöra ifall jag är en lämplig moderator eller inte.

Jag håller med dig, och det finns studier gjorda på såväl SLU som på Island där man påvisar en ärftlighet av just eksem. Kruxet är att den inte alltid sker i rakt nedstigande led, just därför är det så tacksamt när man har en eksemavkomma som används i avel att kunna påvisa att ingen eksemförekomst finns efter denna individ. Men som sagt, eksem är lynnigare än så, och kan komma i nästa led.
Eller fyra led bakåt, eller utan att man ens kan spåra eller gissa vem det kan komma ifrån - som på den ponny jag har här som börjat klia sig.

Det som sades på Hippocampusdagarna -06, då man redovisade delar av den svenska SLU-studien, var att det enda man vet angående nedärvningen är att det är mer än en gen inblandad.
Och (min tolkning) det gör ju då att det kan dyka upp en individ som nedärver eksem till sina avkommor utan att den själv har några problem av det. Jag känner ett sto helt som var eksemfri själv och med mkt känd elitstam, där 4 av hennes 8 avkommor har haft eksemproblem. Alla dessa med olika pappor, två av dem har helsyskon som inte har haft eksem.

Läs inte in något annat i texten än det som skrivs, är du snäll!

Jag har rätt till en åsikt i diskussioner även om jag är moderator också och inte enig med alla som skriver.
Men om du anser att jag gör fel, var vänlig kontakta Gunnar och berätta det så får han avgöra ifall jag är en lämplig moderator eller inte.

Jomenvisst har du rätt till en åsikt i diskussioner, absolut, men jag kan inte förstå hur du kan missa denna hätska stämning i denna tråd och sedan till och med bidra till att göra den värre? Det finns endast en eller två inlägg som är vänligt sinnade. Varför ska jag ta det med Gunnar när jag tar det med dig här:confused:?

Nu tar sig diskussionen en annan mer seriös vändning här ovan, kan vi hoppas att det fortsätter så?:idea:

Vi människor har extrem stor makt gällande allt här i världen (utom vädret som tur är). Vi beslutar att avliva djur...friska som sjuka. Vi avlivar djur för att äta. Vi bestämmer vilka djur som ska para sig i tron om att få fram det "bästa". Hur kan man våga chansa att avla fram ett djur som löper risk att få ett helvete till liv, det finns människor som har tagit livet av sig p.g.a kronisk klåda. Jag blir skraj över vår makt. Om min istös hade haft eksem skulle hon ABSOLUT INTE befinna sig hos hingsten just nu.

Svarar du på mitt inlägg:confused:? Har inte någonstans proklamerat varken för eller emot, har bara varit Moraltant :angel:

Jag ser brister överallt i aveln, det myllrar av folk som inte ens kan hantera sina hästar, men det är en helt annan diskussion som INTE ska tas upp i denna tråd...:grin:

Jag tycker att det är oerhört intressant att du säger att du inte dömer andra, du säger dessutom att det inte är lönt att diskutera med inskränkta människor som inte kan till sig nån annans åsikter:confused:... Kan du det då?! Du är heller inte särskilt trevlig i dina inlägg, fast du kanske föredrar att ta diskussionen via pm?

Att du dessutom går så oerhört långt och kastar fruktansvärda skällsord som rasist omkring dig anser jag visar på väldigt dåligt omdöme!

Kan inte förstå att du tycker att det är ok att avla på eksemhingst, men inte på ston då det är sak samma!

Framför allt är det extra snyggt att kalla nån för rasist (förjävligt) och sen dra sig ur diskussionen...:eek::devil::mad:

Jag tycker att det är oerhört intressant att du säger att du inte dömer andra, du säger dessutom att det inte är lönt att diskutera med inskränkta människor som inte kan till sig nån annans åsikter:confused:... Kan du det då?! Du är heller inte särskilt trevlig i dina inlägg, fast du kanske föredrar att ta diskussionen via pm?

Att du dessutom går så oerhört långt och kastar fruktansvärda skällsord som rasist omkring dig anser jag visar på väldigt dåligt omdöme!

Kan inte förstå att du tycker att det är ok att avla på eksemhingst, men inte på ston då det är sak samma!

Du har helt rätt att jag inte ser mig själv som speciellt trevlig i denna tråd, helt skyldig:o! Varför jag beslöt mig för att inte göra några fler inlägg är för att folk inte läser det som står i inläggen. Det är ju inte bara jag som inte är trevlig, det är fullt med otrevliga människor här :cool:

Ja, tycker du jag borde dra upp det du sa i andra tråden här? Tyckte jag var ganska finkänslig som tog det via PM:grin:"!
Jag bjuder faktiskt på den irritation som ni känner gentemot mig och min avel med min otroligt vackre eksemhingst. Svenska Islandshästförbundet har varit tvungna att ta bort kravet på kassation när det gäller eksemhingstar då NYA forskningen legat till grund för deras beslut. Här på forumet vet man dock bättre, så jag låter er hållas.

Mmmm visst var det där med rasist bra? :grin:
Men man måste förstå innebörden av vad jag skriver för att förstå sammanhanget, det är tyvärr få som verkar förstå det, tyvärr:crazy:

Varför vill du att jag ska fortsätta denna diskussion? Så jag kan vara mer otrevlig? Det är bättre jag drar mig ur så det blir en seriös diskussion som någon ovan skrev:crazy:...

hmmm:confused:

jag drar mig ur för kvällen... himla trött nu...

natti natt allihopa

Svenska Islandshästförbundet har varit tvungna att ta bort kravet på kassation när det gäller eksemhingstar då NYA forskningen legat till grund för deras beslut. Här på forumet vet man dock bättre, så jag låter er hållas.

Grunden för det beslutet ligger inte i närheten av ditt påstående, jag tänker inte gå närmare in på varför eftersom skälen är allt andra en snygga. Det jag däremot kan skriva är, jag ser det som märkligt att vilja ha kvar kakan men samtidigt vilja äta upp den.
Alltså, enligt defekt listan är eksem en defekt i avel, SIF har valt att ta detta beslut om att eksemhingstar får användas i avel. Märkligt, tycker inte du det?
Att man tidigare hade en regel att eksemhingstar inte får användas i avel, berodde bl a på att hingstar för sina gener vidare till avsevärt många fler individer än vad enstaka ston gör. Med dessa ord anser jag ändå inte att det är ok att avla på eksemston, utan mer hur man resonerade tidigare från förbundets håll.

Vad har ändrats sig sen dess? Inget faktiskt, mer än att några stora avlare har läst en studie och tolkat den som fan läser bibeln. Det som redogjort för resultateten i de olika studierna ser det hela på ett helt annat sätt om man tar sig en stund och pratar med dem.:eek:

Så var är allt snack om att hålla rasen sund, detta resonemang måste ju även finnas från olika hingsthållare då dessa bidrar starkt i rasens utveckling. Detta är ingen sund utveckling, att man försvara defekter därför att något anses som vackert i ägarens ögon.

Liknande trådar

A
Hästvård Eller Helsikesklöver som vi döpt om den till:devil:. Det vet väl alla vad det är antar jag? Nehej, gör ni inte? Jag trodde bara att det...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
36 625
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: åke
·
Hästvård OBS: Detta är en rent hypotetisk fråga. Det gäller alltså ingen häst som jag har/vet om. Jag läste på denna sida...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka