Avel och vilseledande marknadsföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Tillbaka till ursprungsfrågan kanske?

Vad kan man då göra åt sådana problem? Mer än att dubbelchecka och lyssna på kunniga och insatta personer.

Jag tror(vet) ändå att det är så att "ärlighet" varar längst.
En bra hingst är alltid en bra hingst - den kan bara ha otur att ha fått en icke ärlig ägare...

FRÅGA: (KANSKE EN OMRÖSTNING AV TRÅDEN???)

Om du hittat en hingst som du tror passar ditt sto bra, men den står hos ägare/station med dåligt rykte, osanna "sanningar" mm -

1.Väljer du då bort den hingsten och letar efter en annan nästan lika bra ?

2.Kör fram och tillbaka med stoet, för du aldrig skulle lämna det i hingsthållarens vård ?

3. Chansar och håller tummarna ???

Jag hade helt klart valt en annan hingst - aldrig att jag skulle riskera mina ston...

Jag hade (och har) valt en annan hingst
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

jag fick inget svar, för de uppgifter jag hade fått från min egen station och från en annan station jag var i kontakt med kunde omöjligt vara korrekta, typ...
De var tämligen ointresserade av att vara tillmötesgående. Jag hade ju liksom ändå varit i kontakt med dem ett par månader innan semindags för att kolla läget så de visste att jag verkligen behövde ha en högfertil hingst till min krångeldam.

Känns som att de struntade i vilket, de fick ju in sin språngavgift ändå...

Därför uppskattar jag dräktighetsavgiften som finns på en del hingstar. Då betalar man inte i onödan. Fler hingstägare borde ha det...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

dräktighetsavgiften är på gott och ont, för den drar ju också till sig krångelston till hingstarna...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Absolut. Man får aldrig glömma att det finns besvärliga och oärliga människor även vad det gäller stoägare...

Det används nog lika mkt vilseledande marknadsföring från det hållet hos vissa skulle jag tro.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Skönt att höra! faktiskt, jag menar inget otrevligt med det utlåtandet snarare tvärtom.
Det bevisar ju lite problemet. Att en del (tack o lov ett fåtal) inte själva begriper hur mycket det spelar roll med ett "bra ansikte utåt".
Att inte slarva med licenser och andra papper. Att man har en säker anläggning med bra staket, möjlighet till upptstallning vid behov. Kunnig stationsveterinär osv.
Ett gott renome´ inom avelsvärlden är "guld värt" - ett dåligt rykte sprider sig explosionsartat och kan vara väldigt besvärligt att bli av med om skadan redan är skedd...



Jag tror att det är en mycket liten % som sprider sk*t om varandra ibland de seriöst satsande - sådant kommer allt för fort tillbaka på dom själva .
Däremot är det ju så att OM man inte sköter sina åtaganden som hingsthållare så sprids det OTROLIGT fort. En missnöjd kund räcker oftast.

Du missförstår mig allt rätt rejält här ... :crazy:

Självklart förstår även jag att ett gott rykte är viktigt. Men vad kan jag eller andra göra när det snackas skit? Det behöver ju inte vara sånt som går att "ta på". Det kan precis lika gärna vara subtilt eller att man antyder. Kommer inte stona hit kan jag aldrig någonsin bevisa att "ryktet" är osant ...

Jag slarvar verkligen inte med papper (har varit både licens- och språngrulleansvarig och registrator och stamboksanvarig, så jag vet precis vad som gäller), jag har bra staket och möjlighet till uppstallning eller betesgång efter behov. Men om du/ni väljer bort min hingst för att ni hört av andra att jag är "omöjlig" att ha att göra med så får ni ju aldrig veta det.

Det behöver för övrigt inte vara andra hingsthållare som snackar skit. Det kan vara precis vem som helst. Avundsjuka brukar dock vara en vanlig orsak.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Om du hittat en hingst som du tror passar ditt sto bra, men den står hos ägare/station med dåligt rykte, osanna "sanningar" mm -

1.Väljer du då bort den hingsten och letar efter en annan nästan lika bra ?

2.Kör fram och tillbaka med stoet, för du aldrig skulle lämna det i hingsthållarens vård ?

3. Chansar och håller tummarna ???

Jag har redan varit den sitsen och det var inget svårt beslut att välja bort den hingsthållaren till förmån för andra. Finns så gott om hingstar idag att man inte ens behöver fundera över vad man ska göra.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det behöver för övrigt inte vara andra hingsthållare som snackar skit. Det kan vara precis vem som helst. Avundsjuka brukar dock vara en vanlig orsak

Där har du dock en poäng.

Visst hör man av folk man känner väldigt väl och som man kan lita på...är det ju en sak.Jag brukar alltid dock själv föredra att kontrollera hur det ligger till på egen hand.

Folk har så olika uppfattningar med.En del tycker att lösdrift är djurplågeri...som min svärmor sa...åhh du ser väl till att ta på dem så de håller sej varma....ehhh.(hon mena verkligen täcke och halsduk haha):rofl:

Det jag menar är...att en del förmänskligar hästarna med.Vad en del anser är en del av naturen...anser andra inte är nåt att ha...för en häst ska stå i sin box 20 timmar om dygnet klippt m täcke på.

Uppfattningar kan vara så olika...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Där har du dock en poäng.

Visst hör man av folk man känner väldigt väl och som man kan lita på...är det ju en sak.Jag brukar alltid dock själv föredra att kontrollera hur det ligger till på egen hand.

.

Håller med att till stor del kan det ligga avundsjuka bakom. Men som du säger så ska man alltid kolla upp själv, för i flera fall så stämmer faktiskt det man hört.
Har vid ngt tillfälle lämnat sto på ställen där stall och miljön runt stallet inte varit i bästa skick, men där jag känt att "stoets liv inte är i fara", och så länge jag litar på att det är så så har jag varit nöjd.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Tanken har aldrig slagit dej att det kanske inte alls är skitprat? Jag menar, det kanske finns fler sidor av historien och det är sällan "någon rök utan eld"..
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Du missförstår mig allt rätt rejält här ... :crazy:
sorry:o


Självklart förstår även jag att ett gott rykte är viktigt. Men vad kan jag eller andra göra när det snackas skit? Det behöver ju inte vara sånt som går att "ta på". Det kan precis lika gärna vara subtilt eller att man antyder. Kommer inte stona hit kan jag aldrig någonsin bevisa att "ryktet" är osant ...

Du menar om rykten uppstår utan ngn bakgrund?
Jag tror inte det är så de flesta gånger...OM jag hör ett rykte från en person, två personer så lyssnar jag oftast inte, men när det händer femte/sjätte gången, från helt skilda "landsändar" då börjar man ju ändå fundera... eller?

Jag slarvar verkligen inte med papper (har varit både licens- och språngrulleansvarig och registrator och stamboksanvarig, så jag vet precis vad som gäller), jag har bra staket och möjlighet till uppstallning eller betesgång efter behov. Men om du/ni väljer bort min hingst för att ni hört av andra att jag är "omöjlig" att ha att göra med så får ni ju aldrig veta det.
Ingen misstror dig, så får du absolut inte ta det - kul med en hingsthållare som orkar ta diskussionen på en seriös nivå!!!:bow:

Fast jag tror verkligen jag kan tala för väldigt många här i tråden när jag säger att de allra flesta av oss absolut inte lyssnar på "lösa rykten", utan att vi pratar om ställen där det år efter år inte har sköts...

Det behöver för övrigt inte vara andra hingsthållare som snackar skit. Det kan vara precis vem som helst. Avundsjuka brukar dock vara en vanlig orsak.

Avundsjuka.... kanske i vissa fall, konkurrens - ja delvis det också. Men ofta är det nog så att "ingen rök utan eld" när det kommer ifrån många håll iallafall.
När jag får frågan om hur den o den hingsthållaren är svarar jag alltid[/U

"Åk dit först och bilda dig en egen uppfattning!"
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Men vad kan jag eller andra göra när det snackas skit?
Hör man det från en person så är det ju lite skit samma. Men hör man det från 75% av de man pratar med så ligger det ju någonting bakom. Ingen rök utan eld så att säga.

Klart att man bildar sig en egen uppfattning, men menar majoriteten av kunniga människor att hingsthållaren är oseriös så tror jag nog att det stämmer. Då får man som hingsthållare se till att skärpa till sig.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Du menar om rykten uppstår utan ngn bakgrund?
Jag tror inte det är så de flesta gånger...OM jag hör ett rykte från en person, två personer så lyssnar jag oftast inte, men när det händer femte/sjätte gången, från helt skilda "landsändar" då börjar man ju ändå fundera... eller?

Ingen misstror dig, så får du absolut inte ta det - kul med en hingsthållare som orkar ta diskussionen på en seriös nivå!!!:bow:

Fast jag tror verkligen jag kan tala för väldigt många här i tråden när jag säger att de allra flesta av oss absolut inte lyssnar på "lösa rykten", utan att vi pratar om ställen där det år efter år inte har sköts...

Avundsjuka.... kanske i vissa fall, konkurrens - ja delvis det också. Men ofta är det nog så att "ingen rök utan eld" när det kommer ifrån många håll iallafall.
När jag får frågan om hur den o den hingsthållaren är svarar jag alltid[/U

"Åk dit först och bilda dig en egen uppfattning!"


Tack för ditt inlägg. Nu börjar vi förstå varandra! :) Jag tror allt det där kan vara väldigt olika beroende på vilken ras man håller på med. Jag kan ju bara svara för vad jag har varit med om inom "min" ras.

Som ett exempel kan jag säga att jag var registrator i "min" rasförening under 10 års tid. Det ringde en hel del folk och frågade än det ena än det andra, så klart. Det var lite tråkigt då att många som köpt sin häst från vissa uppfödare eller importörer var ganska aggressiva när de ringde. Vi hade alltså ALDRIG tidigare pratat med varandra, ändå var de arga på mig. :confused: Nåja, när vi pratat färdigt var det ingen som var arg längre ;) men tråkigt var det ju, för det var så tydligt att de fått veta att jag var "en dum en" ... Så nog finns det folk som tror på rykten, tyvärr. Det är bakgrunden till min skepsis vad som sägs om den ena eller andra hingsthållaren.

När vi började med avel fanns det inte så många hingstar att välja mellan. Vi valde då den hingst som passade stona framför dem som inte passade men hade kanonbra hingsthållare, men efter första årets erfarenheter valde vi att åka fram och tillbaka med stoet för betäckning.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Hör man det från en person så är det ju lite skit samma. Men hör man det från 75% av de man pratar med så ligger det ju någonting bakom. Ingen rök utan eld så att säga.

Klart att man bildar sig en egen uppfattning, men menar majoriteten av kunniga människor att hingsthållaren är oseriös så tror jag nog att det stämmer. Då får man som hingsthållare se till att skärpa till sig.

Du får gärna förklara för mig då på vilket sätt jag ska skärpa mig ... :crazy:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Liknande fenomen har jag också sett...förr var det vanligare med såna misstag då folk inte visste så mkt i allmänhet om färger o dess nedärvning.

MEN fortf idag kan man se att folk som tom VET att där inte är tex skäckanlag på ett enfärgat föl...ändå kör med sådana saker i annonserna som "mamman är skäck"...då har man inte ljugit BOKSTAVLIGEN...men vill få folk att tro att kanske kanske kan de få skäckföl på den hästen i framtiden(dvs ett förtäckt säljargument)....USCH SÅ FULT GJORT!:devil:

Det beror ju på vilket skäckanlag och vilken ras det handlar om. Antar att detta är en dominantskäck (har dålig koll på dem måste jag erkänna), men inom russen har vi ventralskäckanlaget, vilket är ett recessivt anlag. Då är det ju faktiskt så att en skäckig förälder innebär ett skäckanlag på avkomman. Där dyker det ibland upp skäckar efter 5-6 generationer av enfärgade hästar, vilket gör det lite spännande!
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Du får gärna förklara för mig då på vilket sätt jag ska skärpa mig ... :crazy:
OM det är så att majoriteten av människor som varit hos dig inte tycker om dig, då måste man ju fundera på vad som är fel, eller hur?

Att en eller två är missnöjda får man nästan alltid räkna med när man har ett antal kunder, men det är när många är missnöjda som man får se till att de blir nöjda. Jag har ingen aning om dig eller dina hingstar, eller ditt rykte, så jag ska inte uttala mig om vad du kan göra för det har jag ingen aning om.

Är det dock verkligen så att majoriteten av stoägarna är missnöjda med dig och inte rekommenderar dig till andra stoägare?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja det jag tog upp var alltså menat det vanligaste skäckanlaget som vi brukar prata om...dvs tobiano skäck.Jag vet många som fortf kör med att mamman el pappan är skäck...i annonserna....och det anlag måste ju synas för att finnas men även där finns förstås minimum tecknade hästar...som lämnat färgen vidare.Den minst tecknade häst jag hört talas om med tobianoanlaget hade i princip bara två höga strumpor bak o inget annat på hela kroppen-men gav ändå tobiano föl....med enfärgad hingst.Är man tveksam bör man testa för anlaget.

Splash(ventralskäck) och sabino...fungerar ju lite annorlunda.Dock enligt UC Davis så har ventralskäckar alltid en förälder som är ventralskäck med minimum tecken för att bära anlaget vidare.Åtminstone som de sa där, enligt deras forskning på paints med anlaget för splash.

Om jag fattat rätt så två anlag med splash från minimtecknade hästar kan bli en homozygot splash...och homozygot+homozygot splash fungerar inte att avla på eftersom det leder till resorbering.

Sabino är ju lite annorlunda där färgen verkar plussa på för varje sabinogen som läggs till...färger är en faschinerande värld.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag tror det ibland kan vara en stor nackdel när det handlar om en mindre ras...men mindre antal människor som är angagerade i rasen om det går snett någonstans i början...en ovän el två...och sen börjar de kanske gruppera sej med att sprida negativ attityd.

Tyvärr är det alltid svårare att ställa något till rätta i efterhand eftersom stämpeln ändå finns där.Det krävs dubbelt upp för att ta igen ett tidigt misstag.

Ofta märker man en attityd när det kommer in nya raser att folk gärna vet allt och vet bäst...och tyvärr är det inget man kommer långt på.Det är alltid bättre att vara ödmjuk...istället för att man MÅSTE ha rätt tex.Självklart kan man ha sina åsikter och ge rådgivning om vad man tycker o tänker...bara att man måste tänka på HUR man formulerar sej...det är så lätt hänt att det tolkas fel någonstans och då är cirkusen igång.

Bara du vet vem du är och vad du gör...och vet du med dej att du inte har gjort nåt ovett mot någon, så är det ju bara att sova gott om nätterna.;)
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Med risk för trådkapning...
Har jag fattat det rätt att två enfärgade anlagsbärare av ventralskäcksanlaget, utan tecken, inte kan få en skäckig avkomma?
Det måste jag kolla bland de skäckiga russ vi har. Låter ju konstigt, eftersom en del anlagsbärare bland russen inte har ett enda tecken.

Och att två ventralskäckar inte kan få en avkomma tillsammans?
Eller fattade jag dig fel? En ventralskäck är ju alltid homozygot för skäckfärgen, annars hade den inte varit skäck.
Det kan sista kan inte stämma, då jag vet åtminstone ett fall hos russ, direkt tagen ur minnet, där två skäckar har fått avkomma tillsammans.
Eller är splashanlaget hos paint, inte detsamma som hos russ, månne?
Klurigt detta, men spännande.
Ni som har koll på forumet, kanske vet om detta finns diskuterat i någon annan tråd, så jag kan fortsätta mina funderingar där. :)
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja alltså det är bara vad jag fick till svar därifrån angående deras undersökning så hade de betäckt 50 ston för att undersöka anlaget.

Däremot påpekade de att de som bar anlaget kunde ha mkt minimala tecken som dock ändå avslöjade att anlaget fanns där...tex en vit kota...på ett speciellt sätt...så väldigt små tecken...dessa ansågs vara heterozygota.

Enligt vad de sa så var det när två med anlag kombinerades som de homozygota blev till...dvs kan vara två med minimala tecken el homozygot+ en med minimala tecken...kunde bli ett homozygot föl...att de är homozygota syns ju i dessa fall på hur de är tecknade vanligtvis.

Ja enligt dem kan två homozygota inte få föl tillsammans.Stoet kan bli dräktigt, men kommer att resorbera mellan 3 o 4 månaden vanligtvis.

Så idealet här om man önskar dessa flashiga hästar måste ju vara att använda en heterozygot + en homozygot...om man vill öka oddsen ngt...då torde chansen vara runt 75% om jag fattat allt rätt.

Men men om det är skillnad på paint och russ gällande anlagen...ja vem vet?Det sägs ju vara samma typ av anlag men när det gäller färger kommer det ju hela tiden fram nya saker så jag låter det vara osagt om där är nåt som skiljer färgerna åt.

Men kolla du gärna upp...det vore intressant att se.Finns där foton på föräldrarna är det ju ännu mer intressant...för att se om där verkligen är enfärget.Man ska ha i åtanke att det är väldigt lite tecken som behövs...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

OM det är så att majoriteten av människor som varit hos dig inte tycker om dig, då måste man ju fundera på vad som är fel, eller hur?

Att en eller två är missnöjda får man nästan alltid räkna med när man har ett antal kunder, men det är när många är missnöjda som man får se till att de blir nöjda. Jag har ingen aning om dig eller dina hingstar, eller ditt rykte, så jag ska inte uttala mig om vad du kan göra för det har jag ingen aning om.

Är det dock verkligen så att majoriteten av stoägarna är missnöjda med dig och inte rekommenderar dig till andra stoägare?

Jag tror det ibland kan vara en stor nackdel när det handlar om en mindre ras...men mindre antal människor som är angagerade i rasen om det går snett någonstans i början...en ovän el två...och sen börjar de kanske gruppera sej med att sprida negativ attityd.

Tyvärr är det alltid svårare att ställa något till rätta i efterhand eftersom stämpeln ändå finns där.Det krävs dubbelt upp för att ta igen ett tidigt misstag.

Ofta märker man en attityd när det kommer in nya raser att folk gärna vet allt och vet bäst...och tyvärr är det inget man kommer långt på.Det är alltid bättre att vara ödmjuk...istället för att man MÅSTE ha rätt tex.Självklart kan man ha sina åsikter och ge rådgivning om vad man tycker o tänker...bara att man måste tänka på HUR man formulerar sej...det är så lätt hänt att det tolkas fel någonstans och då är cirkusen igång.

Bara du vet vem du är och vad du gör...och vet du med dej att du inte har gjort nåt ovett mot någon, så är det ju bara att sova gott om nätterna.;)

Jag svarar er båda samtidigt: Läs mitt inlägg ovan, nummer 92! Det handlar om folk som ALDRIG träffat mig, men som ändå ringer upp och är aggressiva. Sen visar det sig att de köpt sin häst från uppfödare NN eller importör XY. De har alltså ingen egen erfarenhet av mig, varken som uppfödare eller hingsthållare eller något annat.

Det är mot den bakgrunden som jag reagerade på att så många skulle välja bort en bra hingst om hingsthållaren har dåligt rykte.

Men jag fattar att det kanske inte är lika mycket skitsnack inom lite "större" raser. Å andra sidan, om det inte "lönar sig" att snacka skit om andras hingstar, varför skapar sig vissa hingsthållare då anonyma nick här och gör just det? Det var ju det tråden handlade om ursprungligen.

Ett stort fel som jag gör är att jag tar reda på saker och inte sitter tyst och håller med om allt, vad som än sägs. Och det är klart att om man vill presentera sin nyimporterade hingst som "godkänd i Tyskland" och jag påpekar att han ju faktiskt är underkänd där, eller om man vill sälja ett "klass I-föl" som man importerat från Österrike och jag (som var på samma auktion som importören) talar om att hon ju faktiskt var klass II och inte klass I, då blir man inte populär. :smirk:

Jag lägger mig inte i hur andra avlar eller säger att jag vet allt (det är det andra som säger till mig :angel:). Jag är en av dem som hållit på längst med den här rasen i Sverige och har självklart lärt mig något under den tiden. Hemskt vore det väl annars.

Egentligen ville jag ju bara säga att jag tyckte det var lite läskigt att så många bryr sig om rykten. Själv skaffar jag mig hellre en egen uppfattning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp