Avel och vilseledande marknadsföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag väljer en annan hingst. Mitt sto är svårlastat och att köra henne fram och tillbaka är inget alternativ för mig. Jag vill ha henne på en pålitlig station som får mig att känna mig trygg. Har gått på en nit en gång och tänker inte göra om det.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

jag tar ochså en annan hingst,man vill ju känna sig trygg och säker,men jag lyssnar inte bara på andra utan vill gärna bilda mig en egen uppfattning.trots detta har jag gått på 2 nitar :o men det var väl på mina "blonda" dagar:angel:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

*knapplån*

Skulle vara intressant att veta hur ni tänker som stoägare gällande vilseledande marknadsföring....

Hur skulle ni reagera på om ni kommer till en hingst och betäcker men får veta senare på omvägar att vissa uppgifter om hingsten ej stämmer tex...?

Kanske ger avelsannonsen ett sken om garanti tex...som just den annonsen jag pratade om i början här med färg till 100%...men som inte var homozygot alls.

Låt oss säga att de ger ett sken av bättre resultat än vad som är sant rent avelsmässigt...bra ston kan ju tex höja en medelmåttig hingsts BLUP...då är det ju egentligen inte HAN som nedärver sej så väl som man kanske tror-utan stona som betäckts tidigare ger en annan vinkel på det hela.Så frågan är-hur ska folk verkligen veta....är hingsten bra el ej som nedärvare?

Att man säger att man gör byte till framgångsrik ryttare inom kort med känt namn tex...osv listan kan göras lång.Att tro att en känd ryttare ska ta över kan ju tex få en att tro att hingsten snart kommer att bli alltmer populär.

Sen har vi dessa korrigerade foton-ska det vara rätt att använda korrigerade foton?Att göra förbättringar som egentligen inte existerar?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Skulle vara intressant att veta hur ni tänker som stoägare gällande vilseledande marknadsföring....

Hur skulle ni reagera på om ni kommer till en hingst och betäcker men får veta senare på omvägar att vissa uppgifter om hingsten ej stämmer tex...?

Kanske ger avelsannonsen ett sken om garanti tex...som just den annonsen jag pratade om i början här med färg till 100%...men som inte var homozygot alls.
Jag har använt en hingst som enligt rykten och ännu mer enligt ägarens hemsida ska ha så bra spermakvalité att det inte skulle spela någon roll ifall man seminerar på hingstens hemmastation eller om det skickas.
De skick jag fick information om låg mellan 20-45% i motilitet när de anlände till stationen - vilket inte på långa vägar räcker till ett krångelsto. Jag valde ut hingsten just för att det skulle vara så bra sperma och sen var det inte det.

Jag skickade ett väldigt surt mejl till ägarna, som inte på något vis ville kännas vid att det var något fel på deras hingst.

Jag kan säja att just den hingsten rekommenderas inte härifrån i alla fall...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

KL

Jag såg ett annat exempel på vilseledande marknadsföring som Ridsport avelsextra tog upp. Hur man t ex i Danmark låter hingstarna stå på en liten låda som liksom hela underlaget täcks med spån för att framdelen ska se högre ut än bakdelen.

Det är nog inte bara inom färggebiten som det fuskas. När man väl läst artikeln så såg man ett och annat på bilderna i annonserna. Hingstar ställda i uppförsbacke. Foton tagna ur mer smickrande vinklar osv. Dessutom kan man ju mixtra med bilder så att det ser ut som om hingsten sätter under sig bättre med bakbenen.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Innan jag andvänder en hingst så synas han noga i sömmarna, helst ha sett honom IRL och/eller några fina avkommor.Hur allvarligt jag ser på felaktiga uppgifter beror på hur avgörande dom är för det framtida fölet.

Nu när den nya blupen finns är det ju inte så svårt att kolla vad hingsten gett och med vilka ston. Fast detta gäller ju bara SWB:D.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

De skick jag fick information om låg mellan 20-45% i motilitet när de anlände till stationen - vilket inte på långa vägar räcker till ett krångelsto

Fick du nåt svar alls angående varför det blev så?

Jag använde ju själv tex Maloubet.Men problemet där var ju att spädningsvätskan som användes...inte fungerade.Efter byte av spädningsvätskan var det ok gällande motaliteten.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja faktum är ju att såna bilder där hingstarna står på en låda...ger ju helt fel intryck.Då är det inte lätt för stoägaren att se rent exteriört på en bild hur de egentligen ser ut....

...tack och lov för att det blir allt mer videos att tillgå!

Det är nästan lite väl mkt mixtrande ibland.Ett exempel visades bla i Arabian Horse World...kära nån...de fick världens tradigaste(personlig åsikt) arab att se ut som ett showobjekt efter lite jobb i photoshop.Hur fel är inte det?En ras som där så mkt även hänger på utseendet...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

jag fick inget svar, för de uppgifter jag hade fått från min egen station och från en annan station jag var i kontakt med kunde omöjligt vara korrekta, typ...
De var tämligen ointresserade av att vara tillmötesgående. Jag hade ju liksom ändå varit i kontakt med dem ett par månader innan semindags för att kolla läget så de visste att jag verkligen behövde ha en högfertil hingst till min krångeldam.

Känns som att de struntade i vilket, de fick ju in sin språngavgift ändå...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Men samtidigt är ju BLUP "bara" BLUP...ett verktyg...som dock fortf enligt mej är alldeles för bristfälligt.Men det bästa vi har att tillgå...däremot skulle man önska att unghästarna skulle kunna få fler chanser...en dålig dag-katatrofsiffror!Folk måste sluta läsa blup som bibeln...för verkligheten ser inte ut sån.Att se med egna ögon!Skapa sej en egen uppfattning...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det var inte så att stoet var visad utomlands med poäng motsvarande diplom här kanske...att det kanske var så de menade??

Det framgick inte av annonsen. Det stod bara att hon var diplomsto. Eftersom hon inte var registrerad i Sverige så hade hon t.o.m. kunnat ha ej stamboksberättigad härstamning ... Hade kunnat alltså. Jag vet alltså inte vad hon har för stam. Det händer då och då att importer från exempelvis Tyskland har för mycket arab i stammen för att kunna stambokföras i Sverige. Så det var rätt mycket som inte stämde som jag ser det.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

FRÅGA: (KANSKE EN OMRÖSTNING AV TRÅDEN???)

Om du hittat en hingst som du tror passar ditt sto bra, men den står hos ägare/station med dåligt rykte, osanna "sanningar" mm -

1.Väljer du då bort den hingsten och letar efter en annan nästan lika bra ?

2.Kör fram och tillbaka med stoet, för du aldrig skulle lämna det i hingsthållarens vård ?

3. Chansar och håller tummarna ???

Jag hade helt klart valt en annan hingst - aldrig att jag skulle riskera mina ston...

Som hingsthållare blir jag lite förskräckt över hur många som väljer bort en bra hingst för att hingststationen har dåligt rykte! Självklart förstår jag att stoägarna är rädda/måna om sina ston, det är jag också, och det skulle aldrig någonsin lämna mitt sto till någon jag har dåliga erfarenheter av att samarbeta med, men dåligt rykte? Det kan ju bero på att avundsjuka konkurrenter sprider "skit" ... :crazy:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Som hingsthållare blir jag lite förskräckt över hur många som väljer bort en bra hingst för att hingststationen har dåligt rykte!

Skönt att höra! faktiskt, jag menar inget otrevligt med det utlåtandet snarare tvärtom.
Det bevisar ju lite problemet. Att en del (tack o lov ett fåtal) inte själva begriper hur mycket det spelar roll med ett "bra ansikte utåt".
Att inte slarva med licenser och andra papper. Att man har en säker anläggning med bra staket, möjlighet till upptstallning vid behov. Kunnig stationsveterinär osv.
Ett gott renome´ inom avelsvärlden är "guld värt" - ett dåligt rykte sprider sig explosionsartat och kan vara väldigt besvärligt att bli av med om skadan redan är skedd...

Självklart förstår jag att stoägarna är rädda/måna om sina ston, det är jag också, och det skulle aldrig någonsin lämna mitt sto till någon jag har dåliga erfarenheter av att samarbeta med, men dåligt rykte? Det kan ju bero på att avundsjuka konkurrenter sprider "skit" ... :crazy:

Jag tror att det är en mycket liten % som sprider sk*t om varandra ibland de seriöst satsande - sådant kommer allt för fort tillbaka på dom själva .
Däremot är det ju så att OM man inte sköter sina åtaganden som hingsthållare så sprids det OTROLIGT fort. En missnöjd kund räcker oftast.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Undrar vad du menar? Nytt nick? Har aldrig varit ute här med något inlägg tidigare och blir genast påhoppad, vad är nu detta?

Med det menas att i varje ny "het" tråd som tas upp - så tillkommer det nya användare som försvarar ngn annan - vilket väldigt ofta har visat sig vara samma användare som alltså "försvarar" sig själv. Eller en kompis till den första, av samma skrot o korn...
Det är inte dig personleign som blir "påhoppad" - utan det sättet ni arbetar på... Läs om NETICKETER

Är ni från samma sandlåda eller? Tycks vara en alldeles egen grupp av pessimister där ute. Trodde att detta var ett hästforum med någorlunda seriösa hästintresserade. Jag har alltså läst vad ni skrivit under årens lopp och försvarar inte utan konstaterar bara fakta, hur orkar ni?

Jag vänder på det hela vad gäller PESSIMISM - om man tar åt sig av vad som skrivs, kan jag inte se det på ett annat sätt att man tycker "känna igen sig" och därmed känner sig lite påhoppad.
Det är tråkigt att folk mår så dåligt att de vänder o vrider sådant som skrivs o diskuteras , till att få det som personliga påhopp.'

OM det nu skulle vara så att ngn "tar vid sig" av en diskussion så borde man väl tänka efter istället., om det ligger ngt bakom känslan man fått.

OBS! Bäst att påpeka...DETTA INLÄGG ÄR INTE MENAT TILL NGN PERSONLIGEN (om nu någon skulle vrida o vända det till ngt sånt:rofl:) Utan ett allmänt inlägg i en intressant debatt.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Men samtidigt är ju BLUP "bara" BLUP...ett verktyg...som dock fortf enligt mej är alldeles för bristfälligt.Men det bästa vi har att tillgå...däremot skulle man önska att unghästarna skulle kunna få fler chanser...en dålig dag-katatrofsiffror!Folk måste sluta läsa blup som bibeln...för verkligheten ser inte ut sån.Att se med egna ögon!Skapa sej en egen uppfattning...

Jag nöjer mig inte bara med BLUP utan åker på så många hingstvisningar, bruksprov, fölmönstringar, treårstester som jag (och ancan:D) hinner med.
Självklart är inte siffror allt utan det allmäna intrycket har stor betydelse.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Som hingsthållare blir jag lite förskräckt över hur många som väljer bort en bra hingst för att hingststationen har dåligt rykte! Självklart förstår jag att stoägarna är rädda/måna om sina ston, det är jag också, och det skulle aldrig någonsin lämna mitt sto till någon jag har dåliga erfarenheter av att samarbeta med, men dåligt rykte? Det kan ju bero på att avundsjuka konkurrenter sprider "skit" ... :crazy:

Det handlar ju mycket om VEM ryktet kommer ifrån. Jag vet vilka jag litar på och vilka jag är mer skeptisk till. Sen försöker hämta in information från flera håll och inte bara förlita mig på en källa.
Har som sagt gått på en nit en gång, och de människorna skulle aldrig få ta hand om min häst ens om jag fick betalt för det!
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Som hingsthållare blir jag lite förskräckt över hur många som väljer bort en bra hingst för att hingststationen har dåligt rykte! Självklart förstår jag att stoägarna är rädda/måna om sina ston, det är jag också, och det skulle aldrig någonsin lämna mitt sto till någon jag har dåliga erfarenheter av att samarbeta med, men dåligt rykte? Det kan ju bero på att avundsjuka konkurrenter sprider "skit" ... :crazy:

Håller fullkomligt med. Var inne och läste på en annan sajt Där det för tillfället pågår smutskastning av hösta nivå

Person A vill lämna sin hingst till person B Som nog är en av dom största uppfödarna i den rasen

Detta ses inte med blida ögon av sk sakkunniga en del har t o m med hingst av samma ras Som rasar över att person A ens kan tänka tanken att lämna häst till person B


Utan den stackars person B får så mycket skit av olika slag t ex om sin hästhållning sitt stall ect

Vet inte om jag anser det befogat på någotvis Person B har fött upp och visat fram den ena bra hästen framför den andra Detta utan att kanske ha det lyxigaste och vackraste stallet Utan har lyxiga vackra och välskötta hästar istället

Jag har haft häst där och skulle gladeligen ställa dit både hingst och sto Skitprat sprid ju lika fort oavsett om det är sant eller inte

Skulle självklart byta hingst och eller semin staton om det inte funkar Då man såklart som du säger bryr sig om sitt sto tror nog alla här inne gör det
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Själv så gör jag ordentlig research innan jag använder en hingst. Att ha sett hingsten är ett måste, gärna flera gånger. Helst vill jag ha sett någon förälder eller annan häst i stammen. Sen kollar jag avkommor med olika mödernen och kollar med de som har avkommor efter den aktuella hingsten. Blup ser jag som en vägledning och inte en sanning. Dessutom mäter det ju inte alla egenskaper som t ex bra hovar vilket ju är viktigt.
Jag anser att jag själv är för oerfaren och mitt sto för oprövat för att använda nygodkända hingstar, jag vill att han har avkommor som är ridna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp