Avel och vilseledande marknadsföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Hingsten som jag köpte står i kontraktet och på reg bevis född br Några resultat på vad han lämnat i färg på sina avkomor fick jag inte då dessa språng listor bet resultat behöll uppfödarna Jag hade oxå med en person vid köp som kan intyga att uppfödarna intygade att han var född br Visst jag hade kunnat gå vidare med att kontrollera fakta då jag senare fick höra rykten om att han var född gbr Men jag kollade med en del av dessa personer och inga kunde med säkerhet faställa att han var född gbr Vilket gjorde att jag valde att tro på uppfödarna och att dom andra bara snackade skit vilket förekommer mycket tyvärr Dumt av mig med facit i hand ja visst men som sagt hade folk varit ärliga ifrån början så hade det inte inträffat Det är bara att beklaga. Men kasta skit på rätt person
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Man ska givetvis alltid vara ärlig om sina hingstar.Det kan ju dock vara så att man inte själv alltid är så kunnig från början o lär sej efter hand.

Ta tex detta m skäckar när det inte var så vanligt i Sverige...då gick ryktet att skäckar med mkt vitt lämnade fler skäckföl-DING DING DING-hur fel var inte det liksom...alla lär vi oss efter hand.

Sen till er andra...

Sen förstår jag inte detta ylande...om han nu lämnar BEC avkommor-so what?? Herregud vill ni inte ha dem här-sälj dem till Tyskland då...där anses de som värdefulla!Kan nån förklara varför man blir så upprörd...för jag förstår det bara inte??

Färgen är INGEN GENETISK DEFEKT...och är INTE ALBINO-albinism finns INTE på hästar...de är DUBBELGULA dvs sådant som vanligen internationellt kallas för cremello el perlino.

En bra häst har ingen dålig färg...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

läs sista raden på mitt sista inlägg. Är det skitprat?
Vet inte någonstans som jag pratat skit om hingsten. Men vi uppfattar väl saker olika.
Och angående eget liv, så har jag aldrig ägnat en tanke åt någon het strid. Jag sa vad jag tyckte för ngt år sen, efter det så har jag inte brytt mig om vad du företar dig. Finns så mkt mer i livet än att gå om kring och vara sur eller arg på struntsaker som inte angår mig.

Att du är glad över avkommorna är bara roligt . Att du inte har snackat så mycket skit om hingsten är oxå bra Men du har snackat om mig ihop med dom andra under ett flertal år . Väljer att gå ur den här disk då jag efter många år sagt vad jag tycker i den här frågan Börjar bli för mycket person påhopp och för lite sak fråga
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ett antal inlägg är raderade.
Personliga vendettor håller vi utanför forumet, tack!
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Tillbaka till ursprungsfrågan kanske?

Vad kan man då göra åt sådana problem? Mer än att dubbelchecka och lyssna på kunniga och insatta personer.

Jag tror(vet) ändå att det är så att "ärlighet" varar längst.
En bra hingst är alltid en bra hingst - den kan bara ha otur att ha fått en icke ärlig ägare...

FRÅGA: (KANSKE EN OMRÖSTNING AV TRÅDEN???)

Om du hittat en hingst som du tror passar ditt sto bra, men den står hos ägare/station med dåligt rykte, osanna "sanningar" mm -

1.Väljer du då bort den hingsten och letar efter en annan nästan lika bra ?

2.Kör fram och tillbaka med stoet, för du aldrig skulle lämna det i hingsthållarens vård ?

3. Chansar och håller tummarna ???

Jag hade helt klart valt en annan hingst - aldrig att jag skulle riskera mina ston...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag kan ha kört dit...men aldrig lämnat stoet kvar...utan isåfall betäckning direkt på plats och sen direkt hem igen.

Hade jag varit tvungen att lämna kvar-annan hingst.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

*Knapplån*

Det finns ju annat än färg man kan vilseleda om också ... :cool: Under min tid som registrator i Svenska Haflingerföreningen såg jag en annons här på Buke på ett haflingersto som sades vara ett diplomsto. Det var bara det att hästen i fråga inte ens var registrerad i Sverige. Så hur hon kunde ha diplom förstår jag inte ... :cool:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag väljer en annan hingst helt klart. Jag bryr mig om vart mina pengar tar vägen och hur hingsthållaren är som person. Jag väljer bort hingstar pga ägaren ifall jag känner att det inte passar. Det är viktigt att allting sköts som det ska, annars tar jag mina affärer någon annanstans.

De flesta hingstarna får inte så många ston att de kan vara otrevliga eller knäppa mot stoägarna. Jag som stoägare har makten att inte betäcka med en hingst vars ägare inte är pålitlig i alla sammanhang. Det är viktigt att allt pappersarbete funkar, att betalningar funkar och att de bryr sig om vad de gör. Jag gör enligt mig en ganska så stor investering när jag betäcker mitt sto, och det ska då också skötas därefter.

Dock är jag inte orolig ifall någon säger att hingsthållaren är tuff mot hästarna, spöglad eller liknande. Man ser snabbt i stallet om hästarna mår bra eller inte.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det var inte så att stoet var visad utomlands med poäng motsvarande diplom här kanske...att det kanske var så de menade??
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag skulle absolut valt en annan hingst! Ingen hingst är så bra att den skulle få mig att ställa min älskling hos en jag inte anser kan ta hand om henne på ett bra sätt...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Tillbaka till ursprungsfrågan kanske?

Vad kan man då göra åt sådana problem? Mer än att dubbelchecka och lyssna på kunniga och insatta personer.

Jag tror(vet) ändå att det är så att "ärlighet" varar längst.
En bra hingst är alltid en bra hingst - den kan bara ha otur att ha fått en icke ärlig ägare...

FRÅGA: (KANSKE EN OMRÖSTNING AV TRÅDEN???)

Om du hittat en hingst som du tror passar ditt sto bra, men den står hos ägare/station med dåligt rykte, osanna "sanningar" mm -

1.Väljer du då bort den hingsten och letar efter en annan nästan lika bra ?

2.Kör fram och tillbaka med stoet, för du aldrig skulle lämna det i hingsthållarens vård ?

3. Chansar och håller tummarna ???

Jag hade helt klart valt en annan hingst - aldrig att jag skulle riskera mina ston...

Helt klart valt att bilda mig en egen uppfattning om hingstägaren/hållaren .Varit med om sk sakkunnigt folk som snackar skit oxå inte bara förbehållet dom okunniga . Kanske delvis pga egen int Finns många kända hingstägre/hållare som folk pratar om men som en del tycker jätte bra om .Tror inte att en del hingstägare/hållare alltid är så glada över alla stoägare som ibland står på gården och kräver omedelbar betäckning av sitt sto då vet sagt att hon är brunstig NU. Dom åker kanske snällt hem tar ut sin hingst som visar sig EJ vara int stoet är inte brunstigt . Dom hade kanske önskat att dom sa nej till den stoägaren Så problemen finns nog tyvärr ifrån bägge håll . Men som hingsthållare/ägare är du mer utsatt då du ofta vänder dig till fler folk lika med större chans till skit prat.Därmed inte sagt att alla pratar skit En som stoägare ofta bara till en om allt går som det ska
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag väljer en annan hingst helt klart. Jag bryr mig om vart mina pengar tar vägen och hur hingsthållaren är som person. Jag väljer bort hingstar pga ägaren ifall jag känner att det inte passar. Det är viktigt att allting sköts som det ska, annars tar jag mina affärer någon annanstans. .

Jag tror verkligen de flesta tänker så.
Om man inte kan hålla ordning på papper/anläggning osv - hur är man då med koll på brunstiga ston osv?:devil:


De flesta hingstarna får inte så många ston att de kan vara otrevliga eller knäppa mot stoägarna. Jag som stoägare har makten att inte betäcka med en hingst vars ägare inte är pålitlig i alla sammanhang. Det är viktigt att allt pappersarbete funkar, att betalningar funkar och att de bryr sig om vad de gör. Jag gör enligt mig en ganska så stor investering när jag betäcker mitt sto, och det ska då också skötas därefter. .

Visst är det så - tack och lov så sprider sig rykten om sådana personers "slarv" enormt fort - så det brukar ta ut sin rätt av sig själv.

Sanningen kommer ju som bekant alltid fram till slut - one way or another...

Synd bara på bra hingstar som missar massa bra ston ...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag skulle absolut valt en annan hingst! Ingen hingst är så bra att den skulle få mig att ställa min älskling hos en jag inte anser kan ta hand om henne på ett bra sätt...

Håller helt med :bow:. Om man hör skit om hingsthållare från flera håll är det många gånger inte helt obefogat.
Tacka vet jag TAI så man kan anlita sin hemmastation.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Har nu följt deras påhopp...och kan bara beklaga att det finns sånt folk som inte byter sin sandlåda och spade mot bättre vetande!!! Huvudsaken är ju att du vet att din hingst är så himla bra, för det är han ju helt klart! Inte sämre nu när han fick igenom en son. Det är ju bara så att dessa personer som envisas att fortsätta klanka på dig sen du köpte honom är så enormt avundsjuka och tyvärr så kommer dom nog aldrig över det. Förmodligen så letar dom upp nått annat att hoppa på dig om. Men vi som är vuxna nog förstår dig!!! Vi är många som läst och begrundat och funderat ...hur orkar dom? Om dom ändå varit hingsthållare själva, haft erfarenheten, haft en fin gård att visa upp etc. men ack nej, snacka skit om andra ...är det hobbyn eller. TÄNK POSITIVT ISTÄLLET, OCH FÖRSÖK ATT LEVA ETT BRA LIV!
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Men jösses då! :confused:Hör detta till tråden? Personligen blir jag alltid misstänksam när helt plötsligt nya användare dyker upp till någons försvar...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Suck...nytt nick med ett inlägg...

...vissa saker ser man...som typ dubbla mellanslag innan ny stor bokstav vid en ny mening....

Har man nåt att säga...säg det själv...byt inte nick...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Undrar vad du menar? Nytt nick? Har aldrig varit ute här med något inlägg tidigare och blir genast påhoppad, vad är nu detta? Är ni från samma sandlåda eller? Tycks vara en alldeles egen grupp av pessimister där ute. Trodde att detta var ett hästforum med någorlunda seriösa hästintresserade. Jag har alltså läst vad ni skrivit under årens lopp och försvarar inte utan konstaterar bara fakta, hur orkar ni?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp