Avel och vilseledande marknadsföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja var du glad åt din hingst...jag har själv letat lite efter just cremello/perlino ston av fin hästamning o god exteriör...men inte alltid så lätt att hitta då det verkar som dessa hästar mest säljs bakvägen(dvs mkt hysch hysch då det anses fortf som "fult"...vilket är helt galet).

Tyvärr tar det ju alltid tid innan gamla rön försvinner då en del alltid går i gamla spår så att säga.

Det är mkt möjligt att uppfödaren till din hingst verkligen trodde att han var brun...för en del med gulanlaget kan man knappt ana att de bär på det...då de ser lika bruna ut som vilket brunt föl som helst egentligen...det kan vara bara små små skiftningar som avslöjar att så är inte fallet.Så de kanske inte var oärliga utan bara okunniga?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Fast jag håller inte med, en dålig häst kan ändå ha en helt underbar färg! ;)
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Inte helt ovanligt att man ser att det står "fuxföl"...så är det ett brunt föl m svart man o svans...men att där kanske är strån av hår i man o svans med annan färg(tex rödtonat el grått) som föl så ofta har...så tror de att det är en fux ändå.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Dom flesta raser brukar väl ange i hingstlistan om hingsten har eller misstänks ha gulanlag.Misstänkt gulanlag utläser man av härstamningen i osäkra fall. Var din hingst helt utan misstanke även från sin avelsförening?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Dom flesta raser brukar väl ange i hingstlistan om hingsten har eller misstänks ha gulanlag.Misstänkt gulanlag utläser man av härstamningen i osäkra fall. Var din hingst helt utan misstanke även från sin avelsförening?
Varför tror du att de flesta raser anger det?
Jag har inte sett något sådant i någon annan ras än Connemara, där BEC fortfarande inte är tillåtet, de flesta andra raser har inga restriktioner mot dubbelgult längre.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Borde det inte numera egentligen vara dags att föreningarna tar bort sina regler gällande dessa färger...??
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det är väl helt upp till respektive moderförening att avgöra som jag förstår.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ok för egentligen finns ju ingen anledning att neka dessa för vare sej avel el att hamna i första registret...dvs stambok 1.

Färgen är ju INTE albinism...och inget problem för hästen.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Skäms nästan för att betätta detta. Men jag ringde på en arabannons för längesedan. Det var ett sto. Nr jag frågade lite om henne så sa ägaren att det var en SKÄCK.. Ja, en SKÄCK. Det visade sig att det var en helt vanlig flugskimmel.... Detta sto hade även gått i avel innan.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Så det är ok med dubbelgula russ nu?
De flesta raserna skrev jag...
Det är väl connemara och russ som lever kvar i det konservativa.
Och NF som inte ens godkänner isabeller, bara gulbruna... :crazy:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja det är gammalt och förlegat.

//Anna med ett skimmelsto född BEC som inte får grundstambokföras trots blodprov på att hon är skimmel :mad:

Men connemarorna godkände BEC fram till 97 (tror jag det var) så svenska föreningen "godkändes" av den irländska moderföreningen och då gäller deras regler. Min skulle enl nuvarande regler vara registrerad i 9000-serien men det är hon inte. Hade hon fått avkomma 96 hade hon varit stambokförd och avkomman haft samma rättigheter.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det där är en sak som är tokig.När regler ändras borde det även vara möjligt att få ändring i papperna på avkommorna.

Likaså tänker jag på avkommor efter hingstar som kanske varit i aveln och senare blivit godkända...tidigare födda avkommor får då inte samma papper...likaså föl efter hingstar med tex V bokstaven...som då senare kan uppgraderas...men likt förb får fölen som öds under vänteperioden sämre papper-som inte går att byta ut senare...sjukt system egentligen.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Varför tror du att de flesta raser anger det?
Jag har inte sett något sådant i någon annan ras än Connemara, där BEC fortfarande inte är tillåtet, de flesta andra raser har inga restriktioner mot dubbelgult längre.

1.Kan du förklara innebörden i "inga restrektioner...". I "min" rasförening är vita reslultat av en sådan parning ej gdk färg för grundstamboksföring.
2.Kan du förklara skillnader som trots allt finns mellan en brun och en gulbrun häst som "ser" brun ut. Var tittar man för att avslöja den gulbruna färgen? På hårrötterna, huden eller....
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

1. - De flesta rasföreningar har inga restriktioner angående registrering av dubbelgula. De är fullt godkända.
Det finns dock avelsföreningar som inte godkänner dem, din är väl då uppenbarligen en sådan. Båda de som jag är inblandad i godkänner dem fullt ut - shetland och halvblod.

2. - jag har det inte i huvudet exakt hur det funkar, men gulanlaget koncentrerar pigmenten på något sätt i hårstråna så att färgen bleks. Avslöjandet kommer ofta först när det föds gula avkommor med föräldrar som man inte trodde hade gulanlag. Dvs har du ett sto som du tror är brunt, som får en isabellfärgad avkomma med en fuxhingst så kan du vara säker på att stoet har ett gult anlag - eftersom hon fört det vidare till sin avkomma.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det hoppas jag också!
Tyvärr tror jag inte att det alltid är så.

Jag har sett allt från felaktiga uppgifter om färgnedärvning som crazy tar upp till felaktiga tävlingsresultat. Alla kan inte vara okunniga.

Det är tyvärr inte så ovanligt. Det förekommer ju även manipulerande bilder numera.

Det är ju en sak att säga saker av okunskap/omedvetenhet.
Men att medvetet ljuga och inte inse att det är ganska lätt i dagens samhälle att kolla upp fakta är för j*kligt tycker jag.

Jag vet otroligt många som väljer bort bra hingstar för att de utges vara ngt som de inte är, oavsett vad ägarna försöker mörka /framskina...

Jag tror fortfarande att ärlighet varar längst.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

De flesta raserna skrev jag...
Det är väl connemara och russ som lever kvar i det konservativa.
Och NF som inte ens godkänner isabeller, bara gulbruna... :crazy:

Det är ju värre än så...:crazy:
Inom New forest-rasen godkäns (enligt moderlandets konservativa och icke vetenskapligt grundadebestämmelser) inga isabellfärgade hingstar som är födda efter 1990 , däremot är det helt ok med isabellfärgade ston - och valacker... Gulbrunt och gulsvart går bra på båda könen, och om skimmel född isabell eller isabellskimmel (konstant) är godkända färger för hingstar har jag aldrig fått något svar på...

Hlsn Helena
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det är ju värre än så...:crazy:
Inom New forest-rasen godkäns (enligt moderlandets konservativa och icke vetenskapligt grundadebestämmelser) inga isabellfärgade hingstar som är födda efter 1990 , däremot är det helt ok med isabellfärgade ston - och valacker... Gulbrunt och gulsvart går bra på båda könen, och om skimmel född isabell eller isabellskimmel (konstant) är godkända färger för hingstar har jag aldrig fått något svar på...

Hlsn Helena

Jag håller med om att new forestföreningen är väl dom som krånglat till det värst, och mest obegripligt för sig angående just gulanlagets vara eller icke vara ...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

OT

Intressant, vet inget om knabstruper men hos den egendomliga prickiga hundrasen dalmatiner så föds ju valparna vita, prickarna börjar synas vid 10 dagars ålder. Nån som vet mer, hittar inget på nätet.

Har inte läst hela tråden så jag vet inte ifall någon redan svarat, men NEJ, dalmatinervalpar föds inte vita, prickarna finns där redan från början (syns medans valparnas päls är blöt), men däremot så är pälsen helvit vid födseln. Prickarna finns alltså från början, men som du skrev så syns de inte på en torr hund förrän efter ca 2 veckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp