Avel och vilseledande marknadsföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja enligt dem kan två homozygota inte få föl tillsammans.Stoet kan bli dräktigt, men kommer att resorbera mellan 3 o 4 månaden vanligtvis.

.

Det rimmar dåligt, eftersom anlaget för ventralskäck är recessivt, alltså MÅSTE hästen vara homozygot för att bli skäck!
Här två bilder på Toppå 550 och Opp, som båda är ventralskäckar och tillsammans fått ett brunskäckigt föl. Tyvärr har jag ingen bild på avkomman.

ShowFile.aspx

Stoet Opp

Toppå.jpg

Hingsten Toppå
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ett stort fel som jag gör är att jag tar reda på saker och inte sitter tyst och håller med om allt, vad som än sägs. Och det är klart att om man vill presentera sin nyimporterade hingst som "godkänd i Tyskland" och jag påpekar att han ju faktiskt är underkänd där, eller om man vill sälja ett "klass I-föl" som man importerat från Österrike och jag (som var på samma auktion som importören) talar om att hon ju faktiskt var klass II och inte klass I, då blir man inte populär. :smirk:
Om du vet att det är fel och att det går ut över ditt rykte, varför fortsätter du då? Ingen gillar en besserwisser!

De som jag tycker mest om inom hästindustrin är de som håller käft om andra och bryr sig om sig själva. Jag har valt bort hingsthållare som snackat skit om andra, som har ett för stort ego. Jag gillar hingsthållare som är ödmjuka, som vill ge den service man betalar för och som vill mig och mina stons bästa.

Jag tror också stort på att om man har någonting som är tillräckligt bra så behöver man inte klanka ner på andras hästar. Det är när man känner att det man har inte duger till som man måste klanka ner på andra för att ens egna så framstå som bättre.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Så enligt dig är det helt ok att hålla käften när folk ljuger andra rätt upp i ansiktet? Är det att snacka skit om andra för att man säger sanning? Är det att klanka ner på andra om man rättar felaktigheter? :confused:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Om du vet att det är fel och att det går ut över ditt rykte, varför fortsätter du då? Ingen gillar en besserwisser!

Men hur kan det överhuvudtaget räknas för att vara en besserwisser när man upplyser om de rätta förhållandena? Det är väl underbart att sådana människor finns som sätter P för de som försöker blåsa nybörjare.



De som jag tycker mest om inom hästindustrin är de som håller käft om andra och bryr sig om sig själva. Jag har valt bort hingsthållare som snackat skit om andra, som har ett för stort ego. Jag gillar hingsthållare som är ödmjuka, som vill ge den service man betalar för och som vill mig och mina stons bästa.

Jag bryr mig eg. inte så mkt om hingsthållaren har ett stort ego eller ej, det är hingsten jag är ute efter! Däremot betackar jag mig från dålig service, slarv med skick och likn.


Jag tror också stort på att om man har någonting som är tillräckligt bra så behöver man inte klanka ner på andras hästar. Det är när man känner att det man har inte duger till som man måste klanka ner på andra för att ens egna så framstå som bättre.

Jag tror att de som känner sig hotade av en som påpekar missförhållanden och rent ljug är de som är oärliga. Det är bara mot dem hon utgör ett "hot", har man rent mjöl i påsen är man bara glad att sådana personer existerar.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja rörigt värre blir det...

Dock vet jag hon nämnde nåt om "full splash" och sa nåt om mer än 50% vitt nerifrån och upp(typ hingsten på bilden)...angående homozygota.Så frågan är...om stoet där är heterozygot?...hmm

Enligt dem så kallas de färgen dominant...eftersom de betäckte 50 ston, varav hälften av fölen dvs 50% hade något som visade på att de bar anlaget synligt om än att det kunde vara minimala tecken.Hon skrev också att man innan detta trodde att genen var recessiv...

..men vem sjutton har rätt el fel??

Konstigt hur det kan vara så olika??*grubblar*
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Om du vet att det är fel och att det går ut över ditt rykte, varför fortsätter du då? Ingen gillar en besserwisser!

De som jag tycker mest om inom hästindustrin är de som håller käft om andra och bryr sig om sig själva. Jag har valt bort hingsthållare som snackat skit om andra, som har ett för stort ego. Jag gillar hingsthållare som är ödmjuka, som vill ge den service man betalar för och som vill mig och mina stons bästa.

Jag tror också stort på att om man har någonting som är tillräckligt bra så behöver man inte klanka ner på andras hästar. Det är när man känner att det man har inte duger till som man måste klanka ner på andra för att ens egna så framstå som bättre.

Så du tycker det är OK att ljuga? Och att den som påpekar att det är lögn är en besserwisser? Den här tråden handlar just om vilseledande marknadsföring, märkligt att man ska få kritik i en sådan tråd för att man påpekar att folk ljuger ...

Jag klankar inte ner på andra eller andras hingstar. Var får du det ifrån?

Jag kanske ska sköta mitt och hålla käften när oseriösa försäljare hävdar att "Det gör inget att du är nybörjare, du kan köpa den här oinridna treåriga haflingern av mig ändå. Det kommer att gå så bra. Haflinger är heeeelt okomplicerade!" också? :crazy: Eller skulle jag kanske ha skött mitt och inte haft ett sånt enormt ego att jag påpekade det olämpliga i en annan försäljares "information" att "Haflinger är extremt lättfödda, de behöver bara en tuss hö och en näve havre, annars blir de den tunga typen som ingen vill ha" ...

Näe du, jag tänker fortsätta att vara ärlig och om andra ljuger får de se till att göra det så att jag inte hör! :devil: ;)

Så enligt dig är det helt ok att hålla käften när folk ljuger andra rätt upp i ansiktet? Är det att snacka skit om andra för att man säger sanning? Är det att klanka ner på andra om man rättar felaktigheter? :confused:

Tack! Du har förstått vad jag menar! :bow:

Men hur kan det överhuvudtaget räknas för att vara en besserwisser när man upplyser om de rätta förhållandena? Det är väl underbart att sådana människor finns som sätter P för de som försöker blåsa nybörjare.

Jag bryr mig eg. inte så mkt om hingsthållaren har ett stort ego eller ej, det är hingsten jag är ute efter! Däremot betackar jag mig från dålig service, slarv med skick och likn.

Jag tror att de som känner sig hotade av en som påpekar missförhållanden och rent ljug är de som är oärliga. Det är bara mot dem hon utgör ett "hot", har man rent mjöl i påsen är man bara glad att sådana personer existerar.

Tack till dig också! :bow:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Tillbaka till ursprungsfrågan kanske?

Vad kan man då göra åt sådana problem? Mer än att dubbelchecka och lyssna på kunniga och insatta personer.

Jag tror(vet) ändå att det är så att "ärlighet" varar längst.
En bra hingst är alltid en bra hingst - den kan bara ha otur att ha fått en icke ärlig ägare...

FRÅGA: (KANSKE EN OMRÖSTNING AV TRÅDEN???)

Om du hittat en hingst som du tror passar ditt sto bra, men den står hos ägare/station med dåligt rykte, osanna "sanningar" mm -

1.Väljer du då bort den hingsten och letar efter en annan nästan lika bra ?

2.Kör fram och tillbaka med stoet, för du aldrig skulle lämna det i hingsthållarens vård ?

3. Chansar och håller tummarna ???

Jag hade helt klart valt en annan hingst - aldrig att jag skulle riskera mina ston...

Förstår inte riktigt! Varför fråga andra? När var du sist hingsthållare och tog emot andras ston?
Vilken typ av anläggning har du själv? Måste väl vara något outstanding eftersom du har så många åsikter om alla andra!
Det skulle vara intressant att få göra ett studiebesök på din anläggning...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Så du tycker det är OK att ljuga?
Det är absolut inte ok att ljuga, men det gör du ju inte heller. Det är ju någon annan som gör det.

Och att den som påpekar att det är lögn är en besserwisser? Den här tråden handlar just om vilseledande marknadsföring, märkligt att man ska få kritik i en sådan tråd för att man påpekar att folk ljuger ...
Någon som hela tiden korrigerar det andra säger kan lätt uppfattas som en besserwisser. Jag vet inte vem du är så jag vet inte hur du är. Men de beskriver dig själv som att du inte kan hålla tyst när du ser att någonting är fel. Vem har nämt ut dig till världspolis?

Sen har alla historier 2 sidor och dessutom så hör man vad man vill höra. Men viktigast av allt är att låta människor få göra sina misstag. Det är tex inte speciellt vettigt att köpa en oinriden 3-åring när man inte kan så mycket om hästar. Men det är sällan man kan prata dessa okunniga människor tillrätta. Bättre att de får köpa vad de vill och sen får man se till att hjälpa till att rida in och lära ägarna ifall det behövs. Och givetvis få betalt för det som sig bör.

Jag klankar inte ner på andra eller andras hingstar. Var får du det ifrån?
Det har jag inte skrivit heller.

Näe du, jag tänker fortsätta att vara ärlig och om andra ljuger får de se till att göra det så att jag inte hör! :devil: ;)
Men om du medvetet gör dig ovän med människor, eller att människor tycker att det är jobbigt när du lägger dig i, så skadar du ju ingen annan än dig själv. Det är DU som får ut för att andra människor inte kan ljuga. Det är därför rykten sprids. Och sen ska man ta det som sägs med en nypa salt. Har man inte hört precis hela konversationen och vad människor pratat om tidigare så har man egentligen ingen aning om vad de säger och menar. För sin egen skull gör man nog bäst i att inte alltid vara den som säger ifrån så fort man ser någonting som är fel. Jag säger inte att du är en besserwisser, vad jag säger är att ingen tycker om en besserwisser.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det är absolut inte ok att ljuga, men det gör du ju inte heller. Det är ju någon annan som gör det.

Blir det bättre för att det är någon annan som ljuger?

Någon som hela tiden korrigerar det andra säger kan lätt uppfattas som en besserwisser. Jag vet inte vem du är så jag vet inte hur du är. Men de beskriver dig själv som att du inte kan hålla tyst när du ser att någonting är fel. Vem har nämt ut dig till världspolis?

Jag korrigerar inte andra hela tiden. Folk får tycka vad de vill och avla på vad de vill, men om de ljuger så säger jag till. Det tycker du är fel. Varför?

Sen har alla historier 2 sidor och dessutom så hör man vad man vill höra.

Det där förstår jag över huvud taget inte. De fall jag nämnde finns fakta svart på vitt.

Men viktigast av allt är att låta människor få göra sina misstag. Det är tex inte speciellt vettigt att köpa en oinriden 3-åring när man inte kan så mycket om hästar. Men det är sällan man kan prata dessa okunniga människor tillrätta. Bättre att de får köpa vad de vill och sen får man se till att hjälpa till att rida in och lära ägarna ifall det behövs. Och givetvis få betalt för det som sig bör.

De ville inte alls köpa en oinriden treåring. De frågade mig om det verkligen kunde vara sant att det var så enkelt. Jag är uppfödare och erbjuder inte träningshjälp åt andra, så att erbjuda hjälp med inridning är inte aktuellt i mitt fall. De köpte inte heller hästen, som sagt.


Det har jag inte skrivit heller.


Men om du medvetet gör dig ovän med människor, eller att människor tycker att det är jobbigt när du lägger dig i, så skadar du ju ingen annan än dig själv. Det är DU som får ut för att andra människor inte kan ljuga. Det är därför rykten sprids. Och sen ska man ta det som sägs med en nypa salt. Har man inte hört precis hela konversationen och vad människor pratat om tidigare så har man egentligen ingen aning om vad de säger och menar. För sin egen skull gör man nog bäst i att inte alltid vara den som säger ifrån så fort man ser någonting som är fel. Jag säger inte att du är en besserwisser, vad jag säger är att ingen tycker om en besserwisser.

Som sagt, jag trodde inte att det skulle vara nödvändigt att i en tråd som kritiserar vilseledande marknadsföring försvara hederligt beteende, men jag har tydligen fel.

Det är väl självklart att de som vill utnyttja okunniga människor stör sig på den som levererar fakta.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag korrigerar inte andra hela tiden. Folk får tycka vad de vill och avla på vad de vill, men om de ljuger så säger jag till. Det tycker du är fel. Varför?
Jag tycker inte att det är fel och har heller aldrig skrivit att jag tycker att det är fel. Men man måste vara medveten om att när man går in och korrigerar eller rättar det andra människor säger så blir de inte glada. Folk ogillar att få kritik och ogillar ännu mer att höra att de ljuger.

Jag tycker mig se att de som har bäst rykten är de som skiter i andra och sköter sig själv fullt ut. Kommer någon och frågar ska man givetvis säga vad man tycker, men man ska även komma ihåg det gamla ordspråket "har man ingenting gott att säga ska man inget säga". Det är sällan jag fördömer andra människor, jag ger för det mesta råd i jag-perspektiv. Tex, jag hade inte köpt 3-åringen om jag var er, eftersom jag hade velat ha en läromästare. Jag hade i den situationen inte klankat ner på någon annan människa eller kallat de för lögnare eller oseriösa säljare. Jag ska inte sätta käppar i hjulet för någon annan. Vi inom hästindustrin måste dessutom arbeta tillsammans för att göra det bästa vi kan, inte bråka invärtes. Det finns tillräckligt med problem utifrån för att hingstägare ska behöva klanka ner på varandra.

Rätt ska vara rätt, men det finns bra och dåliga sätt att komma fram till just vad som är rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Förstår inte riktigt! Varför fråga andra? När var du sist hingsthållare och tog emot andras ston?
Vilken typ av anläggning har du själv? Måste väl vara något outstanding eftersom du har så många åsikter om alla andra!
Det skulle vara intressant att få göra ett studiebesök på din anläggning...

Var i inlägget har Ancan skrivit att hon har/har haft hingst? Vad hon är ute efter är ju en debatt och rätta mig om jag har fel, men är det inte det som sker på buke hela tiden att fråga, debattera och jämföra.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Förstår inte riktigt! Varför fråga andra? När var du sist hingsthållare och tog emot andras ston?
Vilken typ av anläggning har du själv? Måste väl vara något outstanding eftersom du har så många åsikter om alla andra!
Det skulle vara intressant att få göra ett studiebesök på din anläggning...

Jag kräver inte att en hingsthållare skall ha en fantastisk anläggning MEN att hästhållningen är god och att stället uppfyller djurskyddets krav.

Klarar man inte av det så skall man inte ta emot andras hästar:mad:.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag kräver inte att en hingsthållare skall ha en fantastisk anläggning MEN att hästhållningen är god och att stället uppfyller djurskyddets krav.

Håller med...detta är rimliga krav.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Nog är det ganska självklart att man ska upplysa de mindre kunniga och mindre vetande om fakta.

Däremot kanske man ska vara försiktig i sin formulering om nu tex stoägare X råkat betäcka med hingsten Z pga av mindre vetande...så man inte får till det...så det låter elakt mot denne.Misstag förekommer ju...och alla lär sej efter hand.

Förstår inte hur folk kan gå ut och ljuga om klass 1 om hästen blev klass II...såvida den inte är visad nån annanstans el i annan ålder o då fått klass 1...så det inte gäller samma tillfälle som du menade.

Likadant...får man inte igenom i ett förbund....så kanske den går igenom i nåt annat?Den kanske varit visad i annat land?*jag bara funderar...verkar ju konstigt om man verkligen ljuger folk rakt upp i ansiktet*
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

kl

tycker överlag att det är mkt prat om andra inom hästeriet och även sägs det finnas en hel del skit inom både katt och hundvärlden också..
Vet faktiskt inte varför det är så.. tråkigt är det dock men samtidigt är det mkt pengar inblandat i framförallt hästavel och då vill man att det verkligen är tipptopp...

Men något man kanske kan titta noga på är hur hingstägarens egna ston ser ut, om de är välskötta så får förhoppningsvis också stona som kommer utifrån också mycket god omvårdnad?
Det är för mig viktigare än att stället är tjusigt, hästarna bryr sig ju inte om ögonfröjden direkt:D
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Du verkar missförstå mig och jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att det ska bli klart vad jag menar, men jag gör ett försök.

Jag skrev att jag tycker det är tråkigt om stoägare väljer bort en bra hingst för att hingsthållaren har dåligt rykte. Jag förstår nu att många som skrev att de skulle välja bort den bra hingsten menar något annat med "dåligt rykte" än vad jag läste in (beroende på mina högst personliga erfarenheter).

Sen förstår jag inte varför du envisas med att prata om att "klanka ner på andra", kalla andra för oseriösa säljare eller lögnare o.s.v. Jag går verkligen inte omkring och kallar folk sånt! Däremot har jag blivit utsatt för diverse smutskastning själv ... Det var den andra orsaken jag gav exempel på som kunde göra att någon får helt oförtjänt dåligt rykte - avundsjuka!

Men det är ju som du säger, bara de som inte har så mycket att visa upp själva behöver klanka ner på andra, så jag får väl fortsätta att se skitsnacket som ett erkännande! :D

Som en tysk uppfödarvän säger: "Mitleid bekommt man umsonst. Neid muss man sich erarbeiten!" (Fritt översatt: Medlidande får man gratis. Avundsjuka måste man jobba sig till!)
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Nog är det ganska självklart att man ska upplysa de mindre kunniga och mindre vetande om fakta.

Däremot kanske man ska vara försiktig i sin formulering om nu tex stoägare X råkat betäcka med hingsten Z pga av mindre vetande...så man inte får till det...så det låter elakt mot denne.Misstag förekommer ju...och alla lär sej efter hand.

Det skulle verkligen inte falla mig in att ens yttra mig om en hingst som någon annan har betäckt sitt sto med, om jag inte har något positivt att säga förstås!

Förstår inte hur folk kan gå ut och ljuga om klass 1 om hästen blev klass II...såvida den inte är visad nån annanstans el i annan ålder o då fått klass 1...så det inte gäller samma tillfälle som du menade.

Just den hästen var det en kompis till mig som ringde på. Det var ett föl som var inköpt vid en auktion i Österrike, som sagt, och där delas de in i klass I, IIa+, IIa, IIa- och på den tiden även IIb. Fölet hade precis just anlänt till Sverige och var till salu. Säljaren var mycket tydlig med att tala om att hon var klass I i Österrike, vid auktionen.

Likadant...får man inte igenom i ett förbund....så kanske den går igenom i nåt annat?Den kanske varit visad i annat land?*jag bara funderar...verkar ju konstigt om man verkligen ljuger folk rakt upp i ansiktet*

Nu tänker du nog på det "diplomstoet" som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Just det fallet var extra lurigt eftersom det mycket väl kan vara precis så som du säger! MEN eftersom det var en import från Tyskland, och Tyskland har andra härstamningskrav än Sverige, så hade det lika väl kunnat vara ett sto som inte ens var/är visningsberättigat vid en svensk premiering. Precis som med skäckarna, där Liselotte förklarar så bra att det kan vara olika för olika raser, så kan det naturligtvis vara bara en liten miss i formuleringen här, men man kanske skulle se till att få stoet registrerat här innan man går ut med att man har ett "diplomsto" till salu.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Förstår inte riktigt! Varför fråga andra? När var du sist hingsthållare och tog emot andras ston?
Vilken typ av anläggning har du själv? Måste väl vara något outstanding eftersom du har så många åsikter om alla andra!
Det skulle vara intressant att få göra ett studiebesök på din anläggning...

Vad har det att göra med saken huruvida ancan är hingsthållare eller ej?

En hingsthållare agerar på en fri marknad där det är upp till stoägare att välja hingst och station utifrån de som ger det man vill betala för.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Förstår inte riktigt! Varför fråga andra? När var du sist hingsthållare och tog emot andras ston?
Vilken typ av anläggning har du själv? Måste väl vara något outstanding eftersom du har så många åsikter om alla andra!
Det skulle vara intressant att få göra ett studiebesök på din anläggning...

Ojojoj... har du vaknat på fel sida idag , har du haft intensiv telefonkontakt typ med ngn dålig kompis som retat upp dig eller:rofl:

ingen fara, jag är inte den som är den.

Jag ska snällt svara på dina "arga" frågor.

Jag hoppas verkligen att inte någon känner sig så stor/kunnig/bäst-i-världen att man inte har den ödmjukheten(=anspråkslös, vördnasfull) utan att man väljer att ta råd av de som har större/längre kunskap än vad man själv har.
Jag vänder mig ofta till "våra gamla halvblodsuppfödare " för råd och konsultation" ...Hur kan det vara något negativt?

Jag är inte /har aldrig varit intresserad av att bedriva hingststation. Däremot har jag haft hingstar i tävlingsverksamhet,(som varit i avel under samma tid). Jag har en bakgrund med nära släkts stuteriverksamhet/hingsthållning och många av mina bästa vänner har/har haft hingstar.
Jag själv är och förblir en "stomänniska" - antar att de passar mitt temperamnet bäst :devil:

Jag brukar inte kalla min gård för anläggning-
men jag vet dom som kallar sin för det...:rofl:
Fast jag är nog mera blygsam antar jag.

"Studiebesöket" du ser så fram emot kan vi väl ordna - bara ring hit och boka en tid så ska DUvisst få komma hit.


Och du, det finns ingen anledning att vara otrevlig emot människor man inte känner.


Nu har du fått svar på dina frågor - vill du veta ngt mera kan du ju alltid ringa mig - du kan ju enkelt få tag på mina nummer.

Jag hoppas att du, liksom jag får en bra dag - i trevliga/ärliga vänners lag!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

KL
Jag som förstagångsuppfödare blir förskräckt över hur vissa seminstationer/hingstägare beter sig.
Alldeles nyligen fick en kompis som bokat en tävlande hingst ingen semin på 2 veckor, trots att hingsten var i Sverige och endast tävlade på helgerna. Jag själv valde tävlande hingst förra året men befann sig hingsten långt från hemstationen tappades han på en annan station närmare tävlingsplatsen.
När kompisen till mig äntligen fick semin var den full med spån :eek:
Ansvarig seminerande veterinär ringde upp stationen som tappat hingsten som uppmanar veterinären att sila bort spånet !

Jag kanske inte behöver säga att seminen inte användes, för stoets skull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Fejkljus
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Det bästa med ”din” ras
  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp