Avel och vilseledande marknadsföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

KL

Jag har följt den här tråden med stort intresse, och jag tycker att det är väldigt synd att det myglas så mycket. Jag har valt bort hingstar på grund av oseriösa hingstägare/hållare. Det är trist eftersom det finns många fina hingstar som man missar på grund av det.

DET resonemanget förstår jag helt och hållet! Jag tycker också att det myglas lite väl mycket. Sen finns det ju en "gråzon" också, där hingstar eller hästar till salu "förbättras" litegrann. Kanske inte direkta lögner eller oärligheter, men sådär på gränsen. Det är också trist.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Då är det inte den hingsten jag tänker på eftersom det tydligt står att hingsten är 161 på hemsidan, men jag vill minnas att han var högre när han han bodde i Tyskland. 166 cm kan ha stämt, och citatet om GP-avkommor stämmer också. Så ja gundrar givtvis vem hingsten är.
och till frågan.
Givetvis ska man skriva fakta när man skriver fakta, annars finns det ingen större mening med det. Jag förväntar mig blåögt att hingstägarens info skall vara korrekt, så jag uppskattar inte alls om det inte överensstämmer med sanningen.
U
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Fast det står faktiskt på hans egen hemsida att han är 166 cm, vilket är märkligt.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Knapplån.
Vad säger ni om detta då?

En hingstägare marknadsför sin hingst år efter år som 166 cm hög, är egentligen 161 cm hög (bara att titta i hingstkatalogen). Samma hingst är enligt reklamen "Far till 100-tals framgångsrika GP-dressyrhästar", men hingstägaren kan inte ge något namn på åtminstone några av dessa påstådda framgångsrika GP-avkommor. Hingstägaren tar bort frågor om detta på sin gästbok.

Vilseledande marknadsföring som tydligen går hem.

Fast det står inte att han är far till 100-tals framgångsrika GP-avkommor.
Det står att han är far till 100-tals framgångsrika tävlingshästar, varav 50 på FEI-nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

En sak till som är märklig, är att det förra året ungefär vid samma tidpunkt skrevs en massa skit av ett nytt nick (precis som nu), om samma hingst.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Nu slutar vi komma med antydningar om enskilda hingstar tycker jag!

Håll diskussionen till nivån bortom de enskilda hingstarna!
Diskutera gärna runt friserade sanningar i marknadsföring av hingstarna, men inte så att det går att lista ut vilka hingstar/hingstägare det handlar om!
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Fast det står faktiskt på hans egen hemsida att han är 166 cm, vilket är märkligt.

En sak man kanske skall väga in när man bedömmer mankhöjden är hingstarnas förmåga att bli väldigt små vid mätningen på bruks kontra andra ställen. (Vem och hur man mäter påverkar ju resultatet en hel del :angel:)
Första året jag visade min var det mkt diskutioner ang mätningen bland hingstägarna inte en häst kom upp i de mått de tidigare mätts till (tex på treårs odyl) oavsett om de var små eller stora. (Jag anar varför och har sett hur käppen hålls) För något år sedan var det bla en som det krävdes ommätning på då den fick ett resultat som var 6cm mindre än den tidigare fått och även om den inte kom upp hela vägen så blev den vips 3 cm större.

Om man ser till min egen så var han på 3-års testet 169cm, för att sedan krympa först ville de sätta 166 efter ifråga sättande så blev det 167cm. På hösten på kvaliteten så var han åter 169cm (inte samma som mätt 3års o kvalitet).
I år så blev han före bruks (av en slump) mätt med avancerad mättkäpp med vattenpass på alla håll och kanter och var 171cm med skor alltså exakt 170cm om man räknar bort skor o de sulor han hade på sig.
I år visade faktiskt även deras käpp (hölls betydligt rakare i år :angel:) 170cm men han var ju skodd med sulor (ja alusulor på ett par mm tjocklek) så då fick man ju dra av 2cm så då blev han 168cm.

De som träffat min hingst öga mot öga vet hur stor han är, ingen man kallar liten (vanligaste är att folk tror att han är 180 hög, det är den vanligaste frågan jag får huuuur stor är han ?) Hade han blivit gdk första gången som 4 åring och om vi inte ifråga satt så hade det i hingstkatalogen stått 166cm, något man uppfattar som en ganska liten hingst, jag skulle nog mer säga att det varit falsk marknadsföring att använda den höjden. Hade kunnat bli väldigt fel i slutänden då han då kanske använts just till stora ston där du vill ha en mindre hingst. Att hingsten i själva verket är 170cm och dessutom har en mkt låg (nästan obefintlig) manke och alltså med en normal manke lätt passerat 175cm gör ju att det blir helfel om man inte träffar hingsten personligen vilket tyvärr många inte gör.

Nu har jag inte träffat den hingst ni diskuterar och har därför inte en susning om något liknande kan vara fallet med honom. Vet dock flera av dem som gick ihop med min första året som i annonserna är 3-4cm högre än vad de mättes till på bruks, något jag mkt väl kan tänka mig stämmer om man sätter måttstock på dem.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Att vara misstänkt är väl inte samma sak som att vara skyldig? Kom det fram huruvida plåtarna var utbytta eller ej?

Nej, det är inte samma sak att vara misstänkt och att vara skyldig. Men hela den historien var "smutsig"...

Det var bara ett exempel på vad som kan göra att jag väljer bort en hingst eftersom det är delvis det vi diskuterar.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag blev själv förvånad över mätningen på kvalitets där hästarna mättes uppe på halsen istället för på manken. Nu var det i och för sig lika för alla men det plussades på nästan 3-4cm från mankhöjden.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ok. Vi vet alla vilken hingsten är o en kort förklaring.
Ägaren har inte uppgett felaktiga uppgifter på sin hemsida.
Hingsten mättes till 166cm i Tyskland när han gjorde sitt bruksprov där.
När AVN mätte honom när han kom till Sverige så fick de honom till 161cm. Precis som många säger så kan mätresultaten variera betydligt mellan mättillfällena(vilket jag märker när jag mäter min 2 åring...suck ena dagen blir man besviken för att nästa bli jätteglad).
Hingsten mättes för några dagar sedan på sin seminstation till 163cm. Tycker inte ägaren far med osanning i sådant fall har ju tyska premieringsnämnden gjort det från början...vad är det som säger att det är den svenska som mätt rätt?
I förra tråden som gick ut på att smutskasta denna hingst så togs det fram mängder av avkommor som presterat bra.
Kanske kan man söka efter den tråden o hitta listan där.

Men AVN egna ord om honom i bruksprovskatalogen för i år så står det:Avkommor i Svår klass i tyskland :39st.
Jag hittade tråden om honom o däri fanns fler svårklasshästar upptagna än de som AVN hittat.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=758265&highlight=Don+Primero&page=8
 
Senast ändrad:
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Tror du missförstod mig (om inlägget ens var menat till mig?). Jag smutskastar inte hingsten, bara talade om vad som stod på stationens sida angående mankhöjden.


Allmänt inlägg:
För övrigt när det gäller just den här hingstens avkommor och deras tävlingsresultat så tycker jag att det är löjligt att ens i frågasätta riktigheten.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Tror du missförstod mig (om inlägget ens var menat till mig?). Jag smutskastar inte hingsten, bara talade om vad som stod på stationens sida angående mankhöjden.
Nej nej...missade att skriva knapplån!!


Allmänt inlägg:
För övrigt när det gäller just den här hingstens avkommor och deras tävlingsresultat så tycker jag att det är löjligt att ens i frågasätta riktigheten.
:bow::bow::bow:
Kan inte annat än att hålla med dig.
Däremot storleken kan jag förstå att folk undrar över då tyska o svenska AVN gett så olika bud. Tror att sanningen ligger mitt emellan.
Jag har stått bredvid honom många ggr o han är inte så liten.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Allmänt inlägg:
För övrigt när det gäller just den här hingstens avkommor och deras tävlingsresultat så tycker jag att det är löjligt att ens i frågasätta riktigheten.

Håller med fullständigt! Han om någon har väl bevisat sin storhet, och vi ska vara mkt tacksamma att vi har honom här i Sverige :bow:.

Men nu fick vi väl inte diskutera enskilda hingstar...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

I år visade faktiskt även deras käpp (hölls betydligt rakare i år :angel:) 170cm men han var ju skodd med sulor (ja alusulor på ett par mm tjocklek) så då fick man ju dra av 2cm så då blev han 168cm.

Men ju mer snett man håller måttstocken desto större blir ju hästen... Däremot har det såklart betydelse var man mäter (manken/upp på halsen).
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Men ju mer snett man håller måttstocken desto större blir ju hästen... Däremot har det såklart betydelse var man mäter (manken/upp på halsen).

Inte om du håller den snett in under hästen, då blir det tvärtom effekt.
Har för övrigt aldrig varit med om att de mäter på något annat ställe än där man skall mäta, är ju inte mkt att ta fel på.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Inte om du håller den snett in under hästen, då blir det tvärtom effekt.
Har för övrigt aldrig varit med om att de mäter på något annat ställe än där man skall mäta, är ju inte mkt att ta fel på.

Det kan det väl inte bli? Det kan ju aldrig bli kortare till marken från manken än det verkligen är?

Eller... *tänker*. Då åker vattenpassdelen ner ju... Hm, ja så måste det ju bli!
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det kan det väl inte bli? Det kan ju aldrig bli kortare till marken från manken än det verkligen är?

Eller... *tänker*. Då åker vattenpassdelen ner ju... Hm, ja så måste det ju bli!

Jag tänkte som du tills jag testade själv hemma, iom att käppen lutar snett in under hästen så lutar automatiskt den vinkelräta delen snett uppåt och den blir högre i ytterändan som är på manken, man kan få det att skilja ganska många cm genom att mäta så, helt klart borde det användas en sådan mätkäpp som vi provmätte honom med innan där var vattenpass på båda hållen både i den stående och den liggande delen. Iofs krävs det en sådan tålmodig grabb som honom innan man pulat rätt så att alla luftblåsor är rätt, kanske inte så lättanvänt på stimmiga småttingar i främmande miljö..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp