Sv: Avel och vilseledande marknadsföring
Fast det står faktiskt på hans egen hemsida att han är 166 cm, vilket är märkligt.
En sak man kanske skall väga in när man bedömmer mankhöjden är hingstarnas förmåga att bli väldigt små vid mätningen på bruks kontra andra ställen. (Vem och hur man mäter påverkar ju resultatet en hel del
)
Första året jag visade min var det mkt diskutioner ang mätningen bland hingstägarna inte en häst kom upp i de mått de tidigare mätts till (tex på treårs odyl) oavsett om de var små eller stora. (Jag anar varför och har sett hur käppen hålls) För något år sedan var det bla en som det krävdes ommätning på då den fick ett resultat som var 6cm mindre än den tidigare fått och även om den inte kom upp hela vägen så blev den vips 3 cm större.
Om man ser till min egen så var han på 3-års testet 169cm, för att sedan krympa först ville de sätta 166 efter ifråga sättande så blev det 167cm. På hösten på kvaliteten så var han åter 169cm (inte samma som mätt 3års o kvalitet).
I år så blev han före bruks (av en slump) mätt med avancerad mättkäpp med vattenpass på alla håll och kanter och var 171cm med skor alltså exakt 170cm om man räknar bort skor o de sulor han hade på sig.
I år visade faktiskt även deras käpp (hölls betydligt rakare i år
) 170cm men han var ju skodd med sulor (ja alusulor på ett par mm tjocklek) så då fick man ju dra av 2cm så då blev han 168cm.
De som träffat min hingst öga mot öga vet hur stor han är, ingen man kallar liten (vanligaste är att folk tror att han är 180 hög, det är den vanligaste frågan jag får huuuur stor är han ?) Hade han blivit gdk första gången som 4 åring och om vi inte ifråga satt så hade det i hingstkatalogen stått 166cm, något man uppfattar som en ganska liten hingst, jag skulle nog mer säga att det varit falsk marknadsföring att använda den höjden. Hade kunnat bli väldigt fel i slutänden då han då kanske använts just till stora ston där du vill ha en mindre hingst. Att hingsten i själva verket är 170cm och dessutom har en mkt låg (nästan obefintlig) manke och alltså med en normal manke lätt passerat 175cm gör ju att det blir helfel om man inte träffar hingsten personligen vilket tyvärr många inte gör.
Nu har jag inte träffat den hingst ni diskuterar och har därför inte en susning om något liknande kan vara fallet med honom. Vet dock flera av dem som gick ihop med min första året som i annonserna är 3-4cm högre än vad de mättes till på bruks, något jag mkt väl kan tänka mig stämmer om man sätter måttstock på dem.