Avel och vilseledande marknadsföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Nu tänker du nog på det "diplomstoet" som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Just det fallet var extra lurigt eftersom det mycket väl kan vara precis så som du säger! MEN eftersom det var en import från Tyskland, och Tyskland har andra härstamningskrav än Sverige, så hade det lika väl kunnat vara ett sto som inte ens var/är visningsberättigat vid en svensk premiering. Precis som med skäckarna, där Liselotte förklarar så bra att det kan vara olika för olika raser, så kan det naturligtvis vara bara en liten miss i formuleringen här, men man kanske skulle se till att få stoet registrerat här innan man går ut med att man har ett "diplomsto" till salu.

Nä, nu fattar jag! Du menar såklart hingsten. Men han var helt klart underkänd. Inga om, men eller kanske.

Sen blev jag ju nyfiken bara för det där som du skrev om stoet, att hon kanske hade motsvarande bedömning i ett annat land. Och vet du vad? Jag har fått svar nu - och DU HADE RÄTT! :banana: Hon var Staatsprämienstute i Tyskland.

Vill du veta en sak till? Jag fick stammen också. Och hon kan inte registreras i Sverige. Inte som den ras hon utannonserades som i alla fall. Så JAG HADE RÄTT JAG OCKSÅ! :p
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Aha där ser man...

Hon hade alltså bristfällig stam?Är det öppen el stängd stambok?

Japp jag menade hingsten...då var det ju klart där.Fy att folk kan ställa sej och hitta på att de är godkända...rena rama "hästhandlarfasonerna"(inte syftat på dagens alla seriösa hästhandlare utan de av värsta graden som är oseriösa till max...så nu inte nån behöver börja yla om det).

Ja det lönar sej att vara vetgirig...ju mer man får veta...ju mer har man i minnesbanken framöver. .;):D
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag tycker att du, Eldfuxen, är modig, stark och rättrådig:bow::bow:
Det är inte alla som vågar stångas mot de avundsjuka människor som ibland gör allt för att sabba. Enda sättet att få bukt med skitsnacket är att göra som du. Ifrågasätta, stångas;), komma med fakta och aldrig ge sig.
Heja Eldfuxen:banana:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Knapplån.
Vad säger ni om detta då?

En hingstägare marknadsför sin hingst år efter år som 166 cm hög, är egentligen 161 cm hög (bara att titta i hingstkatalogen). Samma hingst är enligt reklamen "Far till 100-tals framgångsrika GP-dressyrhästar", men hingstägaren kan inte ge något namn på åtminstone några av dessa påstådda framgångsrika GP-avkommor. Hingstägaren tar bort frågor om detta på sin gästbok.

Vilseledande marknadsföring som tydligen går hem.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Knapplån.
Vad säger ni om detta då?

En hingstägare marknadsför sin hingst år efter år som 166 cm hög, är egentligen 161 cm hög (bara att titta i hingstkatalogen). Samma hingst är enligt reklamen "Far till 100-tals framgångsrika GP-dressyrhästar", men hingstägaren kan inte ge något namn på åtminstone några av dessa påstådda framgångsrika GP-avkommor. Hingstägaren tar bort frågor om detta på sin gästbok.

Vilseledande marknadsföring som tydligen går hem.
Kolla upp med ridsportförbundet vilka avkommor hingsten har i sporten och vilka klasser dem går om du är osäker.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Den enda hingsten som jag kom att tänka på sm skulle kunna matcha det uttalandet som är kort i rocken marknadsförs på sin hemsida som 161 cm, kanske är det i tryckt material? Givetvis blev jag nyfiken på vem du tänker på? Är det ett rent faktafel och inte förtal kan jag inte se att det skulle vara problem med att skriva namnet i tråden, eller har jag fel?
U
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag har kollat efter GP-avkommor utan större resultat, det var därför jag frågade hingstägaren. Med "hundratals framgångsrika GP-avkommor" borde det inte vara så svårt att hitta, men det är det. Hingstägaren valde att ta bort frågan från sin gästbok istället för att svara, verkar alltså inte som de vet.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Kan det vara tyskarnas klass-system som spökar? Har för mig att deras medelsvår ofta tolkas som svår?
U
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Hingsten marknadsförs som 161 cm på seminstationens hemsida, men hingstägaren skriver att han är 166 cm på sin egen sida + i reklamannonser i tidningar (så det är inte ett enstaka tryckfel). Ibland har han marknadsförts som 168 cm...
Jag trodde inte att man fick namnge hästar på det sättet här, och det har knappast någon betydelse vem det är, utan frågan var vad ni andra tycker om sådan "marknadsföring". Fult eller helt ok att uppge fel mankhöjd, rensa bort obehagliga frågor från sin gästbok osv? Jag tvivlar på sanningshalten i påståendet med "100-tals framgångsrika GP-avkommor" när hingstägaren väljer att sudda bort frågor kring det. Som sagt, jag har letat rätt ordentligt utan att hitta dem.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Kan det vara tyskarnas klass-system som spökar? Har för mig att deras medelsvår ofta tolkas som svår?
U

Jo, det stämmer att de räknar ex vis PSG som svår, men GP är GP. Står det 100-tals framgångsrika GP-avkommor så ska väl det betyda många placeringar i Grand Prix, inte PSG... Allt annat borde vara ren lögn, eller?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag har kollat efter GP-avkommor utan större resultat, det var därför jag frågade hingstägaren. Med "hundratals framgångsrika GP-avkommor" borde det inte vara så svårt att hitta, men det är det. Hingstägaren valde att ta bort frågan från sin gästbok istället för att svara, verkar alltså inte som de vet.
Hade du tänkt att betäcka med hingsten? Kan du inte ringa hingstägaren och reda ut saken då?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Knapplån.
Vad säger ni om detta då?

En hingstägare marknadsför sin hingst år efter år som 166 cm hög, är egentligen 161 cm hög (bara att titta i hingstkatalogen). Samma hingst är enligt reklamen "Far till 100-tals framgångsrika GP-dressyrhästar", men hingstägaren kan inte ge något namn på åtminstone några av dessa påstådda framgångsrika GP-avkommor. Hingstägaren tar bort frågor om detta på sin gästbok.

Vilseledande marknadsföring som tydligen går hem.

Jag håller med dig, MEN hur många hingstägare är ärliga idag?
Det är många hingstar som slåss om stona i Sverige idag, så rent teoretiskt kan man förstå dom, om siffrorna för skönas.

:angel::angel::angel:

MEN, det är ändå vi sto ägare, som har det slutgiltiga avgörandet, om att använda hingsten eller inte. Och det ligger i vårt ansvar att kolla om faktat stämmer, eller hur?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

KL

Jag har följt den här tråden med stort intresse, och jag tycker att det är väldigt synd att det myglas så mycket. Jag har valt bort hingstar på grund av oseriösa hingstägare/hållare. Det är trist eftersom det finns många fina hingstar som man missar på grund av det.
Tex har vi hingstägaren som för några år sedan var misstänkt för att ha bytt ut röntgenplåtarna på en av sina hingstar. Dom har flera fina hingstar i sitt program som jag absolut skulle vara intresserad av om någon annan tog in på dessa hingstar. Nu känns det lite olustigt :crazy: Vad ljuger man om mer liksom:confused:

Sorgligt på fina hingstar, men som någon skrev så är det en stor investering för mig som stoägare att betäcka.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Att vara misstänkt är väl inte samma sak som att vara skyldig? Kom det fram huruvida plåtarna var utbytta eller ej?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Nej, du har rätt det är absolut inte samma sak att vara misstänkt, som att vara skyldig...
I just det fallet blev det tyvärr aldrig klargjort, för ägarna valde att inte röntga om hingsten, och tog honom ur avel...

Med facit i hand skulle de nog ha röntgat om honom, även om de tänkte ta honom ur avel i vilket fall som helst. För det sattes igång otroligt mkt spekulationer om varför osv... tråkigt när det blir så.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Men det kan väl inte vara min uppgift som kund att reda ut det? Har de skrivit i sin reklam att han har 100-tals avkommor som är framgångsrika GP-dressyrhästar så måste de väl ändå kunna tala om några namn på alla dessa hästar? 100-tals betyder minst ca 200 hästar (annars skriver man ett 100-tal. 100-tals betyder att det är mellan ca 200-900 st). Jag har som sagt letat utan att hitta. Framgångsrika tävlingshästar brukar knappast vara svåra att hitta, resultatlistor ligger ute på nätet från de flesta stora tävlingar.
Att det står att hingsten är 166 cm när han egentligen bara är 161 cm måste väl sägas vara ett ganska grovt fel? Dessutom ska han ha tävlat "med framgång" i hoppning. Inga klasser eller resultat finns redovisade, har inte hittat något som stödjer detta när jag letat heller.
Jag har försökt fråga hingstägaren om några exempel på alla dessa GP-avkommor, men som sagt, hon ville/kunde inte svara. Jag tycker att det hade varit enklare att svara på min fråga än att ta bort inlägget...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag tror inte att det hör till vanligheterna att hingstägare uppger felaktig mankhöjd eller att de skriver att hingsten har 100-tals avkommor som tävlar GP (dessutom framgångsrikt) utan att kunna verifiera det.
Det är inte stoägarnas skyldighet att kontrollera om hingstägarnas reklam stämmer. Det är faktiskt hingstägarnas skyldighet att inte ägna sig åt falsk marknadsföring.
Men på era svar här verkar det som att det är värre om färgen på hingsten (eller dess gener) är felaktig, än om hingstens mankhöjd är felaktigt uppgiven och om avkommornas tävlingsresultat är tvivelaktiga?
Det kanske beror på vilken ras man avlar, men för mig är storlek och prestation viktigare än färg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

vart hittar du att hingsten är166 cm? Det är inte en uppgift från en tysk sida från tidigare ägare?
U
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

vart hittar du att hingsten är166 cm? Det är inte en uppgift från en tysk sida från tidigare ägare?
U
Jag har redan svarat dig på den frågan; se inlägg #129. Jag kan skriva det igen om du inte hittar: Den nuvarande svenska hingstägaren uppger 166 cm på sin egen svenska hemsida.
Frågan är fortfarande; vad tycker ni om den typen av marknadsföring? Dvs sådan marknadsföring som klart och tydligt påstår att hingsten har 100-tals avkommor som tävlar framgångsrikt i GP, trots att ägaren tydligen inte kan/vill redovisa några namn på avkommor som faktiskt gör detta. Vad tycker ni om hingstägare som skriver att hingsten är 5 cm högre än vad den är? Vad tycker ni om hingstägare som tar bort frågor om tävlande avkommor från sin gästbok?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Aha där ser man...

Hon hade alltså bristfällig stam?Är det öppen el stängd stambok?

I Sverige tillåts maximalt 1,563 % arab i stammen. Det innebär en ren arab i 6:e generationen. Det här stoet har 4,688 % arab i sin stam. Därmed kan hon inte registreras som haflinger i Sverige. Säljaren borde veta detta eftersom h*n inte direkt är ny med rasen.

Jag tycker att du, Eldfuxen, är modig, stark och rättrådig:bow::bow:
Det är inte alla som vågar stångas mot de avundsjuka människor som ibland gör allt för att sabba. Enda sättet att få bukt med skitsnacket är att göra som du. Ifrågasätta, stångas;), komma med fakta och aldrig ge sig.
Heja Eldfuxen:banana:

Åh, tack snälla asan! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp