Avbryta foderbyte om gallor uppstår?

L

Lord Owen

Om en häst får gallor (fodergallor) när den ska börja vänjas vid bete skall man då bryta foderbytet och gå tillbaka till hö tills gallorna försvunnit och sedan börja med foderbytet igen eller ska man inte låtsas om gallorna och fortsätta med bytet till gräs? :confused:

Sv: Avbryta foderbyte om gallor uppstår?

Det är helt normalt och mkt vanligt att hästen blir gallig isamband med foderbyte. Fortsätt låta den gå på gräs, om du tar bort gräset så fort den blir gallig kommer den aldrig att vänja sig och i förlängningen (om du går tillbaka på hö varje gång gallorna kommer) så BLIR det ju inget sommarbete.

Nu vet jag ju inte hur gallig din häst är, om den är tjock som telefonstolpar i benen finns ju risken att det är något annat, och då ska du konsultera vet. Är det bara vanliga, mjuka gallor, så oroa dig inte! Gllorna själva är ju inte skadliga, utan bara tecken på något. I detta fall har du ett foderbyte som uppenbar anledning, och behöver inte undra varför.

Däremot, gallor eller ej, är det lämpligt att om hästen inte har gått på gräs sedan förra sommaren (man kanske har en vinterhage som är upptrampad med dålig växtlighet som följd, t ill exempel) att under en period vänja in den på bete, t ex genom att den först går några timmar om dagen, och fortfarande får en viss mängd hö inne. En sådan tillvänjningsperiod brukar hos mig ligga på någon eller ett par veckor

Lycka till o njut av lycklig häst på gräsbete.

Sv: Avbryta foderbyte om gallor uppstår?

Jo, jag hoppas verkligen och TROR att det är fodergallor. Men det är så konstigt att de efter 3 veckor inte försvunnit (med en studns betning varje dag) fast det är ju en process som tar ett tag har jag förstått. Men just det att gallorna snarare blir större vid motion är mysko, men bara vid motion på hårt underlag typ grus. Kan foderbyte ge känsligare hovar också eller något sådant? För hovarna där gallorna stitter visar också viss värme. Jag blir bara hypokondrisk när gallorna inte försvinner vid ökad blodcirkulation..

Förresten, idag när jag tvättade honom upptäckte jag att gallorna i princip försvann när man spolade benen med kallt vatten, är det normalt för gallor? :confused:

Det är "bara" små gallor, mjuka, som sitter i kotsenskidan på bakbenen men i emellan åt blir han liiiiiiiite svampig fram också men det kan knappast räknas som galla. De är ungefär lika stora som en tumme.. Han har aldrig haft gallor förut, inte ens i samband med tidigare kotledsinflammationer. Men jag är jäklig nojig. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 677
Senast: tott
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 996
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar