Avbetalning - uppsägning

J

Jenny_K

Ponera följande:

Person A skall köpa Hästen av person B. I kontraktet skrivs att A har till en viss datum på sig att betala hästen. Dock visar det sig att omständigheter gör att A inte kan betala detta datum. B går då med på att A får avbetala hästen dock utan att bestämma summa per månad eller slutdatum. Detta sker dock muntligen.

B anser att avbetalningen sker i för långsam takt och ger A ett slutdatum då hästen skall vara betald (hästen kostar 50.000kr) aviserar slutdatum 2 månader innan.

A har betalt in 31.000kr av summan (19.000kr kvar), utbildad och tävlat hästen med mycket goda resultat (som var enbart inriden innan) vilket alltså rimligen borde gjort att hästen stigit i värde. Dock klarar troligen inte A av att betala hästen innan utsatt datum. Vad gäller?

Får A tillbaka något av pengarna? Om inte, kan A fakturera B för några utlägg? (licens, träningar eller liknande)

B har tidigare varit mycket tillmötesgånde och vänlig, men då saker i A´s ekonomi trasslat till sig som denne inte kan råda över har situationen blivit mycket tråkig för båda parter och relationen verkar dessvärre gått om intet.

Så kära bukefalister, vad tror ni om detta?

Sv: Avbetalning - uppsägning

:crazy:.........Jobbig sits for bada.

Hur lange har A haft hasten? fran inriden till nu tavlad pratar vi manader?

Om nu inte A kan skaffa fram 19 000kr, kan A eventuellt sjalv lamna ett skriftligt papper pa nar A kan tankas vara fardig med betalningen (obs bor vara inom mycket rimlig tid) for B att fundera pa.
Tycker inte A ska fakturera pa nagra utlagg denna haft. Om nu situationen ar sa trakig mellan bada parter skulle det bara gora det varre!

Om B bor betalar tillbaka hela den utlagda summan vet jag dock inte. Sager kontraktet nagot?

En sak som har stor betydelse är vem som står som ägare på hästen just nu?
En annan sak är om det finns något äganderättsförbehåll på hästen?

Normalt om man köper något på avbetalning och det inte finns äganderättsförbehåll så äger man varan man köpt men har en skuld till den man köpt av. Så då är hästen såld till A som då äger hästen och som i sin tur står i skuld till B på resternade belopp.
Det A kan göra i det fallet är att själv sälja hästen eller något annat och betala B.
Det B kan göra är att skicka den restande skulden vidare för indrivning.

Vi människor har en viss benägenhet att krångla till det bara för att det handlar om en häst.

Senast ändrad:

:crazy:.........Jobbig sits for bada.

Hur lange har A haft hasten? fran inriden till nu tavlad pratar vi manader?

Om nu inte A kan skaffa fram 19 000kr, kan A eventuellt sjalv lamna ett skriftligt papper pa nar A kan tankas vara fardig med betalningen (obs bor vara inom mycket rimlig tid) for B att fundera pa.
Tycker inte A ska fakturera pa nagra utlagg denna haft. Om nu situationen ar sa trakig mellan bada parter skulle det bara gora det varre!

Om B bor betalar tillbaka hela den utlagda summan vet jag dock inte. Sager kontraktet nagot?

Då det vara finns ett muntligt avtal så säger inte avtalet något om den punkten.

Så A ska förlora sina pengar 31.000kr samt stå för samtliga utgifter, samt förlora hästen? Detta blir ju en enorm förlust. Vad säger lagen?

En sak som har stor betydelse är vem som står som ägare på hästen just nu?
En annan sak är om det finns något äganderättsförbehåll på hästen?

Normalt om man köper något på avbetalning och det inte finns äganderättsförbehåll så äger man varan man köpt men har en skuld till den man sålt av. Så då är hästen såld till A som då äger hästen och som i sin tur står i skuld till B på resternade belopp.
Det A kan göra i det fallet är att själv sälja hästen eller något annat och betala B.
Det B kan göra är att skicka den restande skulden vidare för indrivning.

Vi människor har en viss benägenhet att krångla till det bara för att det handlar om en häst.

Tack för svar!

Inget ägarbyte har skett till avelsförbundet. B har kvar hästens pass. Grundkontraktet består i ett köpt kontrakt. Men sedan har ju den muntliga delen tillkommit efter det. Däremot har riskens övergång skett. Har det någon betydelse?

Inget särkilt äganderättsförbehåll har skrivits. Finns det med i de köpta kontraketen?

Som sagt, relationen har varit god tidigare.

Lagen säger att hästen är såld till A alltså har B gjort fel som inte lämnat över papper och gjort ägarbyte. Att risken gått över bara styrker att det är A som äger häst plus att mer än hälften är betalat redan.
B i sin tur kan kräva in sin skuld hos A genom t ex Kronofogden men inte göra något med hästen.
Om man tänker efter så har ju A betalat mer än halva beloppet och om man ser det på det viset så är det lättare att förstå att A är ägare. Eller om man skulle kunna dela upp hästen faktiskt äger större delen av den.

Senast ändrad:

Kan det vara rimligt att B behåller handpenningen vilket normalt är 10% av köpeskillingen?

B vill helst inte betala tillbaka något alls.

"Inget särkilt äganderättsförbehåll har skrivits. Finns det med i de köpta kontraketen?"
Om det finns så ska det finnas i kontraktet men det brukar inte stå färdigt i tryckt utan det får man själv skriva i om man vill ha det med.

Gör det inte det så är hästen rent juridiskt såld och köparen får full förfogande rätt över den.

Tack för ett klart och bra svar!

Då kan A alltså motsätta sig en hämtning av hästen samt kräva att få passet om det nödvändigtvis måste dras till sin spets, vilket man innerligt får hoppas att det inte behöver göra!

A kan dessutom med största sannolikhet betala de sista pengarna innan sista juli.

Så A ska förlora sina pengar 31.000kr samt stå för samtliga utgifter, samt förlora hästen? Detta blir ju en enorm förlust. Vad säger lagen?

Sag nu att du fatt ett bra svar!:)
For nej inte ska koparen forlora hela denna summan det vore okorrekt. Men Nu var ju laget annorlunda A ar agare till hasten.

Fast det stämmer inte helt heller...

Som några vet hade jag en av min egna uppfödningar på vift ett tag efter just en sån här affär...

Tjejen skulle få rida och ha hästen (visserligen med mej i samma stall) under den tiden hon var skyldig 2/3 av X kr på hästen (hon hade betalt 1/3). Då hästen i detta fall ej betaldes inom "rimlig tid" (enligt mej och många andra = 9 månader) så beslöt jag mej för att säga upp det "avtalade köpet" dvs vi hade inte skrivit papper på köpet utan hade bara ett papper på att hon betalat 1/3 av summan (kommer inte ihåg ordföljden till 110 men nåt i stilen "kvitto på handpenning på hästen Xxxxxx , X kr, Jag behåller pass och andra papper på hästen tills hästen är fullt betald då ett riktigt kontrakt skrivs").
Jag betalade förvisso tillbaka de pengar (1/3s summan) jag hade fått men hon fick ju fortfarande stå sitt kast ang stallhyror mm..
Nu gick ju som sagt tjejen inte med på detta utan stämde mej då hon ansåg att jag visst sålt hästen. Det hela gick till rättegång i tingsrätten och jag vann en jordskredsseger. Hon hade ju aldrig köpt hästen... (kan ju meddela att även här hade hästen stigit i värde under hennes tid, dock inte under hennes ridning)

Så nu är ju frågan mer VAD det finns för papper mellan A och B.
I mitt fall fanns enbart detta handpenningskvittot och inget annat än muntliga "avtal" ... Muntliga blir ju ord mot ord...
Och så här i efterhand i mitt fall kan jag ju säga att jag ALDRIG kommer göra om en sån här affär och avråder ALLA att göra en liknande min resp denne mellan A och B då det YTTERST sällan funkar som man trott... Och i mitt fall förlorade jag en bästa vän som jag hade haft i 25 år eller nåt (jag är 33 år)...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 318
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite grann hur man egentligen ska bära sig åt när man har en häst till salu utsatt på annons som en person ringer och "bokar"...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 640
Senast: WBanna
·
J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 217
Ekonomi & Juridik för att jag skryter för er på Buke om vilken bra fodervärd jag har till min gamling. Såhär är det. Jag lånade ut en av mina hästar på...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
42 632
Senast: majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar