Sv: Där fick jag
Jag förstår inte riktigt hur du tänker?
Har du sett bilderna TS lagt ut i tråden? Du påstår alltså att det är ok att hästen ser ut så där? Att det är en produkt utav att den bytt miljö?
Då hoppas jag du menar att TS bytt stall innan hon lämnade tillbaka hästen?
Ändå, även om det var så du menade och inte att hästen blivit så smal bara av att transporteras till TS (vilket då skulle bli en dunderkur för feta ponnyer...
) så är det upp till fv att se att hästen börjat bli smal, och matcha detta med mer mat!
Nu var det ju uppenbarligen så att FV låtit hästen äta gräs, och detta i sig tyder ju på att FV skulle fodrat hästen. De flesta beten är inte nog näringsrika på hösten för att hästarna ska klara sig enbart på det.
Det vet de flesta hästägare, och vet man det inte så ser man det, och den korrekta handlingen är då att fodra hästen med mer hö.
Att säga "jag hade inte råd" är inte en ursäkt. Har du inte råd att köpa hö till hästen så tar du dig råd eller så har du inte häst alls!
Att FV haft det tufft är inte hästens fel, varför ska hästen lida?
Sedan är vi nog många som tycker att Fv inte mår bra men fortfarande, hästen ska inte lida för det, och TS, som varit just och lånat ut sin häst, ska inte heller lida för det.
Och att uppföra sig som Fv gjort är Inte ok. Varken när det kommer till hur hästen skötts, eller bemötandet TS fått.
Jag tror inte jag vill ha Fvs "håll" på detta, för jag tvivlar på att Fv kommer säga sanningen. Och om vi tar bort allt, såsom att hästen gått oskodd, fv ljugit, haft stoet med en klapphingst(!!!
) osv osv... så kvarstår fortfarande de fruktansvärda bilderna på hästen som TS visat upp. Och även om så TS tagit dessa bilder en vecka efter att hästen kommit hem så skulle inte hästen se ut sådär!
No way!
För att en häst ska bli så mager på kort tid krävs att den är rejält sjuk och det har den ju uppenbarligen inte varit.
Du försöker få det att bli TS ansvar och fel genom att skylla på att hon inte varit ut och hälsat på hästen.
Det fanns en anledning till att TS lämnade ut hästen på foder och den orsaken påverkar ju troligast möjligheten att hälsa på också.
Och som TS skrev så var det en ordentligt orsak!
Och ärligt, "i det skick man önskar" bara för att hästen är utan skor låter ju lite drastiskt. Det var ju för att hästen var utan skor, missköttes, inet fick mat eller behandling mm som TS tog hem den...
Fö var det itne TS som hämtade hästen utan Fv som lämnade den, för tidigt så att hon skulle slippa träffa TS, och det i sig säger mig att FV mycket väl visste om att hästen inte var i ett ok skick!
Hur ska TS veta vad FV har för filosofi innan hon lämnar ut hästen?
Om hon fått bra rekommendationer, vad ska hon då gå på...
Så okunskap ska inte straffas? Hur menar du då? Att TS ska betala omkostnader för att Fv inte har vett att fatta att hästen far illa?
Och att Fv inte ska behöva ta konsekvenserna av sina handlingar?
Nej, jag tycker TS gör Helt rätt!
Jag förstår att ni är vänner men det finns situationer man inte kan ursäkta.
Att Fv mått dåligt är inte TS ansvar, inte hästens fel och den enda som skall beläggas ansvarig för att hästen sköttes dåligt för att Fv mådde dåligt, är Fv.