automatisk utfodring

Har du tittat på lunchboxen?

Sådana är ganska enkla och hyfsat billiga göra själv, och du kan med storleken på lådan styra hur mycket de ska rymma
Ja, jeg har sett de, men... Jeg har tre hester som ikke er særlig flinke til å spise sammen. Jeg har også en jobb hvor jeg av og til reiser bort, hvor andre ser til hestene mine mange ganger i døgnet (de går utenfor kjøkkenvinduet og er alltid under oppsikt), men de er ikke særlig trygge på å fore hestene inne i innhegningen. Jeg ønsker derfor å lage meg et system der jeg kan fore alle tre hestene med fire måltider per døgn - noe som skulle innebærer mange kasser. Er derfor avhengig av å lage kasser som kan ha flere måltider inne i seg, og at det går på samme utløsersystem. I tillegg kan ikke dette være kasser inne hos hestene, men på utsiden av gjerdet - hvor høyet havner innenfor.

I dag har jeg to battlatcher, hvor jeg henger opp to-tre høynett på hver (to måltider). I tillegg har jeg høynett som festes i kroker som naboen bare kan løsne (som om han er en battlatch). Men hadde gjerne sett for meg et bedre system, kanskje litt som denne (bare med større plass for høyet): http://www.stablegrazer.com/products/kit-feeder/photo-gallery
 
Jag hade också battlatch och upphissat förr :)

Även jag har hästar som inte bör äta ihop, men löst det med flera lådor (på olika ställen) per måltid. Men det borde om man vill gå att göra stora boxar med flera avdelningar med delad botten. Man måste ju ha separat timer. Men då kan en stor låda innehålla tre mål.

Hoppas du hittar en lösning som fungerar bra för dina förutsättningar oavsett vilken det blir.

Apropå utanför hagen. En kompis byggde rännor in i hagen, med lådor utanför. Kanske kan vara en idé för vissa.

Jag fodrar 6 ggr per dygn btw. Samma som dig, folk som har koll men inte är bekväm med att sköta. Så jag laddar lådorna och så sköter det sig ett dygn när jag är borta.

Den där stable grazer var jättesmart. Synd den var så dyr
 
@Alexandra_W : Delar du med dig av dina konstruktioner, d.v.s. ritning? De färdiga lådorna som säljs är så dyra, de måste lägga på massor med pengar jämfört vad det kostar att bygga dem.

Du behöver ingen ritning. Det du behöver är plywood, regel, skruv, en digital timer och en elektromagnet + ankare. Samt kabel.

Det går enkelt att se på bilder från originalet hur man bygger :)
 
Du behöver ingen ritning. Det du behöver är plywood, regel, skruv, en digital timer och en elektromagnet + ankare. Samt kabel.

Det går enkelt att se på bilder från originalet hur man bygger :)

Tre frågor då, ankare - vad används det till?
Har du gjort något för att göra lådorna hållbara utomhus?
Hur många lådor driver ett batteri?
:bow::bow::bow:
 
Tre frågor då, ankare - vad används det till?
Har du gjort något för att göra lådorna hållbara utomhus?
Hur många lådor driver ett batteri?
:bow::bow::bow:

Ankare är ena delen av magneten typ. Du har en elektromagnet som sladdarna går till inne i lådan. Sen på insidan av botten (som släpper när de ska ha mat) så sitter en metallbit som matchar elektromagneten. Metallbiten är ankaret.

Elomek har magneter och är mycket hjälpsamma. 12 v digital timer finns hos Molectric. Googla ;)

Jag driver 10 lådor på ett batteri men jag har en batteriladdare (som laddar när det behövs och kan sitta på hela tiden) inkopplad konstant. Tog ett tag innan det slutade funka när laddaren gick sönder dock. Lådorna drar väldigt lite ström.
 
Ankare är ena delen av magneten typ. Du har en elektromagnet som sladdarna går till inne i lådan. Sen på insidan av botten (som släpper när de ska ha mat) så sitter en metallbit som matchar elektromagneten. Metallbiten är ankaret.

Elomek har magneter och är mycket hjälpsamma. 12 v digital timer finns hos Molectric. Googla ;)

Jag driver 10 lådor på ett batteri men jag har en batteriladdare (som laddar när det behövs och kan sitta på hela tiden) inkopplad konstant. Tog ett tag innan det slutade funka när laddaren gick sönder dock. Lådorna drar väldigt lite ström.

Fantastiskt! Det låter ju väldigt rimligt det här. Jag var inne på att köpa 4 timers och spänningsomvandlare för att kunna koppla magneterna till ett vanligt eluttag, men då blir jag lite låst till där elen finns. Detta verkar mycket smidigare. Antar att du har en timer per utfodring, var det svårt att koppla ihop allt till ett batteri? Fick du den hjälpen från Elomek? Jag är inte särskilt bevandrad inom el som du förstår, men hoppas någon i min närhet är.

Ännu en fråga, hur stora har du gjort lådorna?
 
Fantastiskt! Det låter ju väldigt rimligt det här. Jag var inne på att köpa 4 timers och spänningsomvandlare för att kunna koppla magneterna till ett vanligt eluttag, men då blir jag lite låst till där elen finns. Detta verkar mycket smidigare. Antar att du har en timer per utfodring, var det svårt att koppla ihop allt till ett batteri? Fick du den hjälpen från Elomek? Jag är inte särskilt bevandrad inom el som du förstår, men hoppas någon i min närhet är.

Ännu en fråga, hur stora har du gjort lådorna?

En timer per fodring ja. Men en timer kan utan problem styra två (kanske fler?) lådor.

Jag valde batteri fast jag lika gärna kunde ha fast el. Men magneterna släpper när elen BRYTS. Så ett strömavbrott på 10 sekunder skulle släppa alla lådor. Inte så funktionellt.

Pappa hjälpte mig med elen, jag kan noll. Men om man bara kan lite om el är det rätt enkelt. Tydligen ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Dotter har under tre-fyra månader inte kunnat äta. Hon klarar frukost och lunch men äter hon senare på dagen tillbringar hon hela natten...
2
Svar
30
· Visningar
12 338
Senast: pulkaskurk
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 060
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 352
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp