automatisk utfodring

DarkInNight

Trådstartare
Vad har ni för fiffiga lösningar på automatisk utfodring av grovfoder?

Jag vet att @Alexandra_W haft en variant, används den fortfarande? :)

Vi har precis gjort en anordning med elektromagnet och höpåsar i takbjälkarna.
Inte helt klar, tanken är att det till slut blir fyra nedsläpp per dag och påfyllning morgon och kväll. Sammanlagt sex utfodringar per dag.

Vad har ni för lösningar? Visa gärna med bilder! :)
 
Min påslösning använder jag inte längre, men det beror bara på att jag gått över till lådor med elektromagnet istället :) Som lunchboxen typ. Har totalt 10 lådor (5 per häst) och de fodras var 4e h dygnet om (en fordring ger jag alltså manuellt).
Valt att driva magneterna med 12 v batteri för att slippa att all mat trillar ut vid strömavbrott. Har kontinuerligt laddare på batterierna så det hela sköter sig själv. Jag bara fyller lådorna en gång per dygn och thats it.

Väl värt varenda krona!! (priset per låda hamnar på någonstans kring 1000 - 1500 kr med allt material, dvs plyfa, skruv, gångjärn mm, elektromagnet, ankare, timer och kablage)
 
@Alexandra_W bilder :)

Hur gjorde du med påsarna du hade förut? Har för mig att du hade någon smart lösning som gjorde att de öppnade sig?
Mina åker ner med buller och brak och så äter hästarna direkt ur påsarna. Inte alls optimalt.
 
Jag klippte upp påsarna, kan ha bilder kvar nånstans. La silage på, vek ihop och rullade på ett speciellt vis, fäste ihop med klädnypa. Av rycket som blir när påsen slår stopp släppte klädnypan och påsen vecklades ut, silaget ramlade ner på golvet.
 
Du får till och med en videosnutt. Är första gången den hästen möter lådan, tyvärr missade jag själva släppet, men...
Hmm, videon vill inte funka.. www.facebook.com/video.php?v=692141697548473&l=8135573341979293196

75507_397154413713871_1263003429_n.jpg


1422607_528081377287840_1219775716_n.jpg
 
Jag klippte upp påsarna, kan ha bilder kvar nånstans. La silage på, vek ihop och rullade på ett speciellt vis, fäste ihop med klädnypa. Av rycket som blir när påsen slår stopp släppte klädnypan och påsen vecklades ut, silaget ramlade ner på golvet.

Behövdes lång fallhöjd för att silaget skulle åka ut?
 
Snygga lådor :up:

Det hade varit snyggt med lådor men just för tillfället för jag vidare på mina upphängningar.
Varför slutade du med påsarna?

För att lådorna är så sjukt mycket enklare och mer tidsbesparande. Dessutom är det mer driftsäkert med elektomagneter än de timers jag hade till påsarna, och skulle jag ändå bygga om så.
 
Inte alls. Men det behövdes hissas högt för att klåfingriga ponnyer inte skulle stå på bakbenen och tömma dem i förtid... ;)
Haha ja jo.. Hästar som tänker med magen klurar alltid ut hur de ska få tag på maten.

Min förra häst listade ut att om man drar i det där snöret som går upp i trädet så kommer det ned en påse med mat.

Automatisk elstängslad grind till avgränsad del i hagen med färdig lunch gick också att öppna om man var nog snabb med nosen mellan elstötarna..
Fick mig att klia huvudet många gånger min älskade häst :love:
 
Vi har Galaxias höautomat i stallet. 20 boxar. Tog lite tid att lära sig hur man skulle ha höet för att det inte skulle fastna, men nu är det ju kanon!!
Vissa av hästarna har lärt sig öppna dom, så dom har fått lite extra hakar. Annars är det jättebra!
 
Vi har Galaxias höautomat i stallet. 20 boxar. Tog lite tid att lära sig hur man skulle ha höet för att det inte skulle fastna, men nu är det ju kanon!!
Vissa av hästarna har lärt sig öppna dom, så dom har fått lite extra hakar. Annars är det jättebra!

Kan du fortelle litt mer om denne, må det brukes høy (ikke ensilasje), hvor mye får plass og hvor lett kan en endre tidsinnstillinger? Hvordan fungerer utløsermekanismen? Jeg liker tanken på en styreenhet, men ikke selve "kassene", de tåler neppe julingen de får av mine hester. Og ikke minst, hva er prisen?

Selv bruker jeg samme opplegg som trådstarter, bruker høynett som heises opp i taket. Fungerer kjempebra, og har vært benyttet i to år nå. Problemet er vektbegrensningen, utløserne er litt "slitne" når det henges opp 11 kilo...
 
Kan du fortelle litt mer om denne, må det brukes høy (ikke ensilasje), hvor mye får plass og hvor lett kan en endre tidsinnstillinger? Hvordan fungerer utløsermekanismen? Jeg liker tanken på en styreenhet, men ikke selve "kassene", de tåler neppe julingen de får av mine hester. Og ikke minst, hva er prisen?

Selv bruker jeg samme opplegg som trådstarter, bruker høynett som heises opp i taket. Fungerer kjempebra, og har vært benyttet i to år nå. Problemet er vektbegrensningen, utløserne er litt "slitne" når det henges opp 11 kilo...

Vi använder både hö och hösilage i våra. Hur mycket de rymmer beror på hur det man lägger i är beskaffat. Hösilage kanske man får i 5 kg per mål. Troligen mer om man sätter nått som hindrar att det ramlar ut när man fyller på. Hårt balat hö, ungefär samma. Men det måste vara hårt pressat, annars kan man få stanna vid 3 kg. Pris vet jag inte, googla Galaxy höautomat så tror jag de har en hemsida. De går på lågström som driver magneter som håller bottnarna. Våra pållar pillar dock upp spännena, så vi sätter dit extra hakar :)
 
vi byggde en gjort med 4 blomsterlådor, två på varandra, sedan två hemmagjorda hinderstöd innuti där vi skruvade fast sånna hakar i och så kunde vi sätta fast ett hönät där imellan och fyllde med väggrus innuti så det stog stadigt :) Men min häst står i sjukhage just nu annars har vi en stort foderatomat med plats för 12 hästar ute i stora hagen.

search


(vet inte om bilden funkar)
 
Vi använder både hö och hösilage i våra. Hur mycket de rymmer beror på hur det man lägger i är beskaffat. Hösilage kanske man får i 5 kg per mål. Troligen mer om man sätter nått som hindrar att det ramlar ut när man fyller på. Hårt balat hö, ungefär samma. Men det måste vara hårt pressat, annars kan man få stanna vid 3 kg. Pris vet jag inte, googla Galaxy höautomat så tror jag de har en hemsida. De går på lågström som driver magneter som håller bottnarna. Våra pållar pillar dock upp spännena, så vi sätter dit extra hakar :)
Takk! Finner ikke pris på nettsiden, men har sendt epost. Jeg har svært oppfinnsomme hester som er fantastisk flinke til å ødelegge alt, jeg tror ikke "kassene" kan overleve uten å bli åpnet og ødelagt, tror jeg må lage noe eget.
 
Takk! Finner ikke pris på nettsiden, men har sendt epost. Jeg har svært oppfinnsomme hester som er fantastisk flinke til å ødelegge alt, jeg tror ikke "kassene" kan overleve uten å bli åpnet og ødelagt, tror jeg må lage noe eget.

Har du tittat på lunchboxen?

Sådana är ganska enkla och hyfsat billiga göra själv, och du kan med storleken på lådan styra hur mycket de ska rymma
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Dotter har under tre-fyra månader inte kunnat äta. Hon klarar frukost och lunch men äter hon senare på dagen tillbringar hon hela natten...
2
Svar
30
· Visningar
12 338
Senast: pulkaskurk
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 060
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 352
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp