Australien stocksaddle

810110

Trådstartare
Är det någon som rider eller har ridit i en austrailien stocksaddle? Tävlar du i den också? Vad tycker du om den? Hur passar den hästen? Var köpte du den någonstans?

Lämna din åsikt!

Sv: Australien stocksaddle

Är det en sån "långrittssadel" som dom har på B****?
Har också funderat på om dom är sköna & rida i...

Jag red mycket i sådana när jag jobbade på en "Cattle Station" i Australien. Det var de skönaste sadlar jag ridit i... och vi red många timmar. Jag fick skavsår på knäna i början men det berodde nog mest på att jag red i jeans och det var 40°C... svettigt...

För att undervika skav kan man ha nylonstrumbyxor under. Min chef där gav mig det tipset. Han sa: "Du ska bara hur många av männen här som har nylonstrympbyxor under jeansen…" :eek: :rofl: Efter det hade jag inga problem med skav, däremot blev det ännu mera svettigt… :D

Har också ridit i dem, men inte så mycket. På plats i Australien. Sköna tycker jag.

När och var och hur länge var du i Australien? Blev jättenyfiken! Längtar tillbaka dit hela tiden...

Nu blev jag sugen på att provsitta i en! :)
Vet ni vilka hästar dom passar bäst till & så?

Jag längtar också tillbaka dit ibland... 94-95 var jag där och reste runt i landet... upp längs östkusten till norra delen, rakt ner genom landet och sedan sydkusten tillbaka till Sydney. Upp till Brisbane igen... Tog även en sväng till Nya Zeeland... Jag var borta ungefär ett halvår.

Stället jag jobbade på låg i Queensland, en bit från kusten lite norr om Rockhampton. :)

Har haft hem på prov när jag ägnade mig åt sadeljakt (inget köp). Vet en som ridit i en ett tag som sedan bytte till Hectorsadel. Vad jag tycker mig ha märkt är att de är väldigt stora sadlar, så det krävs en rejäl häst för att passa i en. Araber försvinner lätt i en sådan sadel. Anliggningytan är stor, så det gäller att ha en perfekt passform.
Hälsning Maja

Men när jag var i Australien besökte jag ett arabstuteri. Fick rida två av deras araber och de använde just stocksadlar. Finns säkert i många olika storlekar.

OK! Senast var jag där ett år -02/-03. Startade i Melbourne via SA rakt upp till Darwin, sedan längs hela västkusten, sydkusten och östkusten. Var också ända upp till Cairns (och lite längre norrut till och med). Flög tillbaka från Brisbane. Åkte alltså i stort sett ett varv runt och tvärs över.

Ja,det är frågan,passar sadeln dom flesta hästar?Min är ju större och bredare än en arab.Men den är skön att rida långt i då?
Det roliga är väl om man vill hoppa nåt hinder,då sitter man väl där man sitter? :D

Ja, aj! Hoppa passar väl åtminstone inte i stocsadlarna med *vad 17 heter det nu* sådan där knopp där fram...

Jaaa, den är skön att rida långt i men jag skulle nog inte rekomendera hoppning i den. Men visst hoppade jag, både över nedfallna träd, bäckfåror och andra små "hinder". Man kan säga att man sitter där man sitter, ja... :D Jag tyckte det var lite svårt att inte störa hästen i språnget eftersom jag inte kunde göra som jag brukade men det är säkert bara en vanesak.

Jag hade en stock saddle till min foderhäst, ett rejält knabstruppersto. Hästen trivdes med sadeln, antagligen pga stor anläggningsyta mot ryggen och bom som passade just henne. Jag tror att sadeltypen kan passa för långsamma skogsturer, den är stadig och bekväm som en fåtölj. Man hamnade lätt i stolsits "på bakfickorna" mer än i en korrekt lodrät sits.
De höga lårstöden och den djupa sitsen begränsar ryttarens rörlighet. Lättridning var klart obekvämt och den lätta sits som så många distansryttare använder mil efter mil, funkar inte. Man kan helt enkelt inte stå i den balans som behövs. Stigläderfästena skulle i så fall ha suttit längre bak.
Jag törs inte tänka på vad som skulle hända om hästen går omkull. Jag tror inte man hinner ur sadeln utan hamnar i kläm under hästen...

Givetvis finns det anatomiska skillnader hos ryttare, som gör att den kan passa bättre för en annan (läs mindre, lättare) ryttare.
Jag föredrar min hectorsadel som ger mig en mycket bättre, naturligt lodrät sits.
Evaho

Ja den verkar ju verkligen vara en sadel man sitter "på plats" i... :D
Har också funderat på det me om hästen går omkull eller liknande.
Och inte kunna rida lätt så bra,kanske kan va knepigt?
Vad är en hector sadel för typ & vad kostar en sån?
Jag tycker det är så SVÅRT att hitta en bra sadel till min pålle...
Han är ett varmblod,inte jättebred,men musklig över ryggen.
Funderade på ett besök på B****s och kolla,stocksadeln och Edingburghsadeln var dom jag verka tycka vara bra.
Vad tror ni?Han fick tryck två dar efter en femmil i somras av den jag hade,en sadel med normal bom,dock en billig sadel. :confused:

Jag är nöjd med min och tävlar i den . Kan få lite skav på smalbenen vid spännena om jag inte har shortchaps men annars bra !
Cetzy

Cetzy! :) Hur länge har du haft din sadel?Tycker du att den är svår & rida lätt i & så som ngn skrev?Vad har du för häst till den?Normal eller bred bom?

PICT0031.jpg

Det syntes inte så bra på bilden men du får ett hum om sadeln kanske.
Jag har travare och nordis.
Jag har haft min i 3 år fungerar mycket bra på nordisen och hyffsat på travaren.
Jag både hoppar och rider dressyr i min.
Om du är den jag tror kanske du kan testa min någon gång ??? ;)
/Cetzy

Vilken söt pålle! :)
Ja den verkar se skön ut!Har du haft den i tre år så borde du ju veta!Känner du till mig? :D :rofl:
Nyfiken på & prova en sån sadel! :d

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Camilla Jarnedal har ridit hela sitt liv men för henne har det aldrig varit en självklarhet att kunna rida på välutbildade hästar...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: villhöver
·
Kropp & Själ Hamnade i en diskussion med en person om attraktionslagen. Min åsikt är att har man trott på att något kommer att fungera i rätt många...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 258
Senast: Amha
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 089
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar