Australian Sheperd

simba_112

Trådstartare
Någon här på buke som har en?
Har gått och förälskat mig i denna underbara ras:love:
Finns det någon bra sida med olika uppfödare?
Kräver den lika mycket som en BC?
Funderar på om nästa hund inte blir en "aussi"....:rofl:

Sv: Australian Sheperd

kan bara rekommendera dem, har en god vän som föder upp och tävlar. Och de kräver inte lika mycket som en bc, finns såklart undantag! De blir ofta så aktiva som man vill ha dem.

en kul bild :)

Senast ändrad av en moderator:

Härliga hundar men det är mycket hund. Vi har en kille som är 1 år nu o han är världens mysigaste hund men som sagt det är mkt energi o det är en hund som verkligen vill vara med hela tiden.

Svenska australienshepherd klubben finns det, där kan du se alla registrerade uppfödare, det skiljer sig en hel del mellan dem o vilka egenskaper de prioriterar vid sin avel.
vi var o tittade på en hel del, det skiljer ganska mkt på dem som är avlade för utställning mot bruksaussien.
Sen kan det vara svårt att vara en av de lyckligt lottade som får en valp från kullarna, många av de seriösa uppfödarna är väldigt hårda med vem de säljer till. ( positivt )

De är nog inte lika nervösa som en bc kan vara utan lite "hårdare" mentalt, vi har själva en bc tik o hon är mkt krypigare än honom.
Men det beror ju mkt på individerna oxå.

Vad är du ute efter?

De är ju så underbart vackra!
Jag är lite av en "alltiallo", har ju en vit herde nu som jag kör utställning, lydnad och ska även börja agility med!
Kör på det som både jag och hunden tycker är roligt!
Min hund har dock en egen vilja när det gäller lydnaden har jag märkt, så jag får jobba stenhårt, kan också bero på att hon är inne i tonåren, så jag hoppas på att hon blir lite "enklare" när hon blivit lite äldre:angel:

Vad är det för adress till Australian Shepherd klubben?
*vill gärna se mer bilder*

www.australianshepherdklubben.nu/

ovan har du adressen till svenska aussie klubben. Det är jättefina hundar, men som sagt vi tyckte att det skilde ganska mkt beroende på vad de är avlade till. Personligen gillar jag inte en del av utställningshundarna, de vi såg är mer knubbiga om man ska uttrycka det så. De andra är betydligt smäckrare, lite högre o lättare. Så det är så vår kille ser ut. Sen valde vi en blue merle då det är lite roligt när de utmärker sig lite ... :) Då kan det vara lite svårare att få en valp oxå då många kanske redan har sina blue merle valpar tingade sedan tidigare. det gäller ju oxå att hitta en uppfödare som man får bra kontakt med.

Jag kan varmt bla rekommendera Mr Binks i Ulricehamn, mkt trevliga, kunniga o har bra koll på vilken hund som bör hamna hos vem.

Hade jag kunnat så hade jag lagt ut en bild på vår älskling, men tyvärr är jag inte så haj på det här på buke.... :crazy:

Har tänkt hålla ögonen öppna när jag far runt på utställningar och fråga folk lite hur just deras aussie är osv..
Själv är jag grymt sugen på antingen en blue eller red merle tik:love:
Men det är nog så att de oftast blir tingade först, men är ju inte aktuellt ännu att skaffa en till då min hund jag har nu först ska få bli vuxen och så bor jag inte så jag tycker jag kan ha två hundar.
Men har börjat ta lite smått kontakt med några uppfödare, alltid bra att vara ute i tid;)

Jag har både en Aussie och en BC och de skiljer sig lite grann. Bc är lite mera på och kräver lite mera än Aussien.
Men det är ju även skillnad på individerna med, för våran Aussie's syster är precis som våran Bc i energin osv. Så det skiljer sig en del, men mest på individen och vad man gör dom till.

Men jag skulle lugnt kunna tänka mig en till Aussie i framtiden. Gärna en Blue merle. Just nu har vi en Red merle och det är kul att ha hunder i lite annorlunda färger. Dock är det många som kommer fram och frågar om han är en blandras :mad:

Har inga nya bilder på honom men här är en ifrån förra sommaren.

http://www.pixbox.se/pic_show_id7381100.html

HEJ!

Jag har en aussie-hane på 18 mån och vill hissa en varningsflagg.
Han har mycket vakt - släpper inte in någon i huset ( attackerar).
Han tål inte okända människor. Vill gärna "jaga", dvs springa efter vilda djur.
Om jag hade vetat från början vad jag vet i dag hade det inte blivit en aussie! Efter att ha läst mycket på olika hemsidor, främst amerikanska har jag insett att dessa egenskaper inte är ovanliga.
Vill även tillägga att hunden älskar mig och jag honom, då det bara är vi så är det inga problem ( så länge jag är mycket tydlig med vem som är ledaren)

Min syster har haft uppfödning av just aussis. Tre kullar tror jag hon hann med. Väldigt trevliga och rara hundar men kräver en del.

Min aussie är tvärtom när det gäller människor. Älskar dem. Vakt och vakt, uppmärksamheten finns och koll på vad som händer runtomkring.
Att hunden jagar vilt är väl mycket en uppfostringsfråga. Min tycker mycket om att springa efter något som rör sig, men det gäller att hålla kontakten ute i skogen och ha en bra inkallning.
Visst kan det skilja mellan olika linjer, både utseendemässigt och temperamentsmässigt, så det gäller att veta vad man vill ha och kolla upp föräldradjuren.

Hej!!

jag har haft både bcoch just nu har jag en aussie.. det som är den största skillnaden tycker jag är vallet. mina bc var båda glada och pigga hundar men mycket fart i o det ärmin Aussie oxå. hon har vakt men bara om någon hotar flocken annars älskar hon allt och alla..

Hon är lätt att jobba med men hon var mycket senare i sin utveckling om man jämför med bc. en bc är mentalt mogen mycket tidigare.
här kommer lite bilder.

00016.jpg

DSC03011.jpg

vallning025.jpg

Härliga bilder!
Var ett tag sedan jag la ut denna tråd. Men då det faktiskt börjar bli aktuellt med en valp (har ännu inte helt 100 bestämt ras..) vill jag gärna höra flera åsikter om aussien!
Vill gärna se flera bilder också då jag inte kan se mig mätt på denna ras!
Någon som vet någon bra uppfödare i närheten av Dalarna??

Åh, är oxå kär i denna ras :love:! Dom är så vackra! :love::love:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 615
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?