Australian Kelpie

et_flickan

Trådstartare
Jag har velat och velat om jag ska posta en ras tråd länge nu. Skrivit raderat, skrivit raderat osv men nu måste jag posta och hoppas jag klarar av det denna gång, vill ju veta vad ni tycker :)

Så här är det. Jag har gått och kärat ner mig i Kelpien totalt! Vill ha en träning och tävlingskompis i framtiden och jag tycker Kelpisarna passar både i storlek och arbetslust samt att jag tycker de är fantastiskt vackra även fast utseendet är minst viktigt.

Den viktigaste frågan är ju som alltid, passar en Kelpie mig?

Jag vill prova på det mesta inom hundsport för att se vad både jag och hunden tycker är roligt. Kan tala om att det i så fall blir min första brukshund. Vanlig lydnad men främst rallylydnad är det jag är mest intresserad av samt spår i alla dess former. Jag vill ha en hund som kan träna länge (minst en timme lydnad, rally eller någon form av mental aktivering) och som säger kom igen nu matte, nu kör vi! utan att bli trött efter 10 minuter. Dagliga promenader och även en del fysisk träning som att följa med husse när han springer och cyklar ingår i min framtida hunds liv.

Det värsta är att den framtida hussen är allergisk. Jag vet inte riktigt hur man ska tala om detta för en uppfödare utan att de säger tack och hej? :/

Skulle en Kelpie få ett tråkigt liv hos mig tro?

Jag har velat och velat om jag ska posta en ras tråd länge nu. Skrivit raderat, skrivit raderat osv men nu måste jag posta och hoppas jag klarar av det denna gång, vill ju veta vad ni tycker :)

Så här är det. Jag har gått och kärat ner mig i Kelpien totalt! Vill ha en träning och tävlingskompis i framtiden och jag tycker Kelpisarna passar både i storlek och arbetslust samt att jag tycker de är fantastiskt vackra även fast utseendet är minst viktigt.

Den viktigaste frågan är ju som alltid, passar en Kelpie mig?

Jag vill prova på det mesta inom hundsport för att se vad både jag och hunden tycker är roligt. Kan tala om att det i så fall blir min första brukshund. Vanlig lydnad men främst rallylydnad är det jag är mest intresserad av samt spår i alla dess former. Jag vill ha en hund som kan träna länge (minst en timme lydnad, rally eller någon form av mental aktivering) och som säger kom igen nu matte, nu kör vi! utan att bli trött efter 10 minuter. Dagliga promenader och även en del fysisk träning som att följa med husse när han springer och cyklar ingår i min framtida hunds liv.

Det värsta är att den framtida hussen är allergisk. Jag vet inte riktigt hur man ska tala om detta för en uppfödare utan att de säger tack och hej? :/

Skulle en Kelpie få ett tråkigt liv hos mig tro?

Jag tror absolut att en kelpie kan passa hos dig. Du behöver kanske inte välja just den kullen som förväntas bli extrem, men det finns gott om lite mer balanserade kelpies :).

Min sambo är allergisk mot alla pälsdjur inklusive hund men han tål mina kelpies ganska bra. Bättre än labben jag hade tidigare i alla fall. De får inte vara i sovrummet och han får det lite jobbigt ibland, särskilt när han är förkyld. Men det har funkat hittills i alla fall.

Haft 3-4 stycken kelpies inne på hundpensionatet och jag har upplevt dom som underbara hundar :D
Alerta, positiva och engagerade hundar!

Jag tror absolut att en kelpie kan passa hos dig. Du behöver kanske inte välja just den kullen som förväntas bli extrem, men det finns gott om lite mer balanserade kelpies :).

Min sambo är allergisk mot alla pälsdjur inklusive hund men han tål mina kelpies ganska bra. Bättre än labben jag hade tidigare i alla fall. De får inte vara i sovrummet och han får det lite jobbigt ibland, särskilt när han är förkyld. Men det har funkat hittills i alla fall.

Uppfödarna brukar väl vara rätt duktiga på att välja ut rätt valp till rätt köpare?
Har redan mailat två uppfödare. Träffade en av uppfödarens hundar på en hundtävling i somras. Jätte trevlig hund och jag blev positivt överaskad av storleken.

Min sambos allergi varierar. Även han är känslig om han är förkyld. Vi ser till att ha filtfritt runt min daghund, inte dammsuga överdrivet mycket utan jag sopar och torkar golven istället. Jag tror det går bra :)

Uppfödarna brukar väl vara rätt duktiga på att välja ut rätt valp till rätt köpare?
Har redan mailat två uppfödare. Träffade en av uppfödarens hundar på en hundtävling i somras. Jätte trevlig hund och jag blev positivt överaskad av storleken.

Min sambos allergi varierar. Även han är känslig om han är förkyld. Vi ser till att ha filtfritt runt min daghund, inte dammsuga överdrivet mycket utan jag sopar och torkar golven istället. Jag tror det går bra :)

Jag tror det varierar lite, men det är väldigt sällan som kelpies omplaceras och det tycker jag säger en del om både köparna och säljarna :). När det gäller storleken så kan det vara värt att nämna att många kelpies är för stora egentligen. Snittet för hanhundarna ligger över det som anges som maxgräns i rasstandarden (46-51 cm). Så ffa för hanarna är det en väldig variation i storleken. De verkar också variera väldigt, både mellan kullar och inom kullar. Min ena hund är normalstor (49 cm), hans mamma är åt det lite större hållet och pappan normalstor. Där blev de 2 st som var medelstora, en tik som är så liten att hon kan tävla medium i agility och en hane som är stor som ett hus (säkert nära 55 cm). I den andra hundens kull va båda föräldrarna normalstora (och deras föräldrar) men ut pluppar små minivalpar. De båda hanarna hamnade på 47 cm och tikarna ligger nog precis över gränsen. Men de är oftast ganska trevliga att ha och göra med oavsett hur de ser ut :).

Det man ska vara lite observant på är det sociala, det förekommer att de inte är helt bekväma med hantering (även om motsatsen är mycket vanligare) samt ljudrädslor. Hos vissa individer tycker jag mig också se lite bristande nyfikenhet/mod. Men jag har bara träffat en riktigt dålig kelpie, resten har ändå varit okej som tävlingshundar och jättetrevliga att leva med. Några kelpies är raketsnabba i både tanke och handling, det är det jag menar med "extrema". Jag tycker de är jätteroliga men det kan vara svårt att hänga med i svängarna ibland om man är van vid långsammare hundar. Det är inte ovanligt att hanarna kan ha lite åsikter om andra hanar, och viss skärpa förekommer i ffa de gamla svenska linjerna. Men visst har du haft rottis innan? Då är inte en kelpie någon match för dig i det avseendet ;)

Min reaktion när jag träffade hunden på tävlingen var -men oj, är dom inte större?. Jag är ju van vid hundar på 35kg annars. Börjar dock bli lite jobbigt med dessa stora och tunga hundarna. Jag är rätt liten och en hund som vägen cirka 15 kg mindre än mig kan ju i princip gå vart den vill, hehe!

Ja alltså jag och min mamma kom på den briljanta iden att köpa en oreggad Rottweiler när vi fick hus. Inte det smartaste valet vi gjort men jag ångrar inte en sekund att jag lärt känna denna fantastiska hund. Hon har lärt mig massor under de åtta åren och det är tack vare henne som jag blivit bättre på hund än vad jag var när hon kom in i mitt liv. Hon är fortfarande än idag en hård hund med en hel del integritet även fast hon taggat ner något nu när hon börjat bli till åren. Men hon är en stor och väldigt snabb hund så när det väl händer något är det små signaler hon sänder ut som man måste kunna läsa.

Jag vill verkligen ha en liten kelpie valp!
Tror den ena uppfödaren ska ha en valpkull i vår. Hoppas denne hör av sig då så jag kan komma och titta på fina hundar även fast jag kanske inte får en valp från just den kullen. Vill träffa så många kelpisar som möjligt :)

Får man fråga vilken kull du har tänkt dig? :)

Och jag kallar också mina kelpies för "småhundar" ;). Tidigare hundar vägde 25 resp drygt 35 kg. Kelpiesarna ligger på 16,5 resp 18. Det är ju ingenting!

Kul att du vill ha en kelpie!

Precis som Milosari skrev så tycker jag också att det är väldigt viktigt att kolla upp det sociala, hanteringen och ljudrädslor och även svårigheter att avreagera.

Jag har två stycken och tycker att de är fantastiska hundar, behändig storlek, enkla i vardagen och roliga att träna med. Däremot finns det tyvärr en del som är svårmotiverade och saknar driv så jag skulle definitivt kolla upp så att det finns leklust och matlust samt koncentrationsförmåga hos släktingar när jag väljer valpkull.

Kul att du vill ha en kelpie!

Precis som Milosari skrev så tycker jag också att det är väldigt viktigt att kolla upp det sociala, hanteringen och ljudrädslor och även svårigheter att avreagera.

Jag har två stycken och tycker att de är fantastiska hundar, behändig storlek, enkla i vardagen och roliga att träna med. Däremot finns det tyvärr en del som är svårmotiverade och saknar driv så jag skulle definitivt kolla upp så att det finns leklust och matlust samt koncentrationsförmåga hos släktingar när jag väljer valpkull.

Jag vill absolut inte ha en svårmotiverad hund. Den hunden jag är dagmatte åt kan man försöka muta så mycket man vill. Hon bryr sig inte om någonting när hon är på det humöret. Man kan leka clown hur mycket man vill och hon står ändå bara och glor på en som om man vore totalt vrickad :D

Som sagt deras storlek är jag imponerad av. Jag trodde verkligen inte att de var så små är van vid hundar man inte ens behöver böja sig ner för att klappa.

Tack för alla råd om vad jag bör kolla upp. Igår satt jag och kollade på Mh test och lusläste hälsostatus m.m. Men jag är rätt ny på sånt. De där diagramen fattar jag mig inte på alls ännu. Men jag ska lära mig så mycket som möjligt! Det är kul :)

Den kullen jag är intresserad av för tillfället ser ut att kunna bli bra även fast jag har nybörjarögon.

De här siffrorna på MH är vad jag önskar se hos föräldradjur och deras kullar när jag letar kelpie:

1a Kontakt hälsning 3, 4 eller 5

1b Kontakt samarb. 3, 4 eller 5

1c Kontakt hantering 3 eller 4

2a Lek 1 leklust 3, 4 eller 5

2b Lek 1 gripande 3, 4 eller 5

2c Lek 1 grip/dragk 3, 4 eller 5

3a2 Förföljande 3, 4 eller 5

3b2 Gripande 3, 4 eller 5

4. Aktivitet Genomsnitt 2, 3 eller 4

5a Avst.lek intresse 3, 4 eller 5

5b Avst.lek hot/aggr 1 eller 2

5c Avst.lek nyfiken 4 eller 5

5d Avst.lek leklust 3, 4 eller 5

5e Avst.lek samarb. 3, 4 eller 5

6a Överr. rädsla Genomsnitt 1, 2 eller 3

6b Överr. hot/agg 1 eller 2

6c Överr. nyfikenhet 2, 3, 4 eller 5

6d Överr. kv. rädsla 1 eller ev. 2

6e Överr. kv. intr. Genomsnitt 1 eller 2

7a Ljud rädsla Genomsnitt 1, 2 eller 3

7b Ljud nyfikenhet 2, 3, 4 eller 5

7c Ljud kv. rädsla 1 eller ev. 2

7d Ljud kv. intresse Genomsnitt 1 eller 2

8a Spöken hot/agg 1, 2 eller 3

8b Spöken kontroll 3, 4 eller 5

8c Spöken rädsla Genomsnitt 1, 2 eller 3

8d Spöken nyfikenhet 2, 3, 4 eller 5

8e Spöken kontakt 3, 4 eller 5

9a Lek 2 leklust 3, 4 eller 5

9b Lek 2 gripande 3, 4 eller 5

10 Skott 1 eller ev .2

De som står genomsnitt på skulle jag fokusera mer på genomsnittet på kullen än den enskilda individen, står det 1 eller 2 så vill jag ha genomsnittet närmare 1 än 2. Många av momenten blir ganska individberoende därav är det viktigt att så många som möjligt i kullen är testade och att man inte bara se till en enskild individ. Kanske det var till lite hjälp i MH-förvirringen.

Sen skulle jag inte räkna bort en tilltänkt kull för att någon enstaka siffra är "fel" men är de flesta fel så gör jag det.

Tyvärr säger MH:t väldigt lite om en hunds arbetskapacitet så det skulle jag kolla upp att de även har gjort något och gärna att de även gjort bra MT.

Jag har tänkt starta en tråd om det här men det kanske kan vara till hjälp för TS också så jag tar mig friheten att trådkapa lite, hoppas det är okej:)

Jag har länge varit intresserad av kelpien och hade för ett tag sedan bestämt mig för att det blir min nästa hund. Jag vill ha en brukshund att satsa högt med (långsiktigt drömmål: SM) i lydnaden och brukset. Men på senaste tiden har jag tyvärr tvekat och det gäller tränings-och tävlingsbiten. Jag har hört av kelpieägare att de kan vara "clowniga" i träning och tänkt att det innebär typ: snabb i tanke o rörelse, humor, uppfinningsrika på ett positivt sätt osv.
Men förstått att det även kan innebära negativa aspekter. Typ att det kan vara svårt att upprepa saker och att en måste tänka innovativt för att dom inte ska tröttna och vilja hitta på annat/ göra som dom själva tycker att det ska vara.

Jag tror inte jag skulle passa med en sån hund och tycker också att det skulle vara svårt att träna o tävla på hög nivå med en sån typ av hund, vilket känns trist om det stämmer at kelpien är/kan vara så:(

Så ni som har kelpie eller kanske träffar kelpies i tränings-och tävlingssammanhang: känner ni igen detta?

Jag har tänkt starta en tråd om det här men det kanske kan vara till hjälp för TS också så jag tar mig friheten att trådkapa lite, hoppas det är okej:)

Jag har länge varit intresserad av kelpien och hade för ett tag sedan bestämt mig för att det blir min nästa hund. Jag vill ha en brukshund att satsa högt med (långsiktigt drömmål: SM) i lydnaden och brukset. Men på senaste tiden har jag tyvärr tvekat och det gäller tränings-och tävlingsbiten. Jag har hört av kelpieägare att de kan vara "clowniga" i träning och tänkt att det innebär typ: snabb i tanke o rörelse, humor, uppfinningsrika på ett positivt sätt osv.
Men förstått att det även kan innebära negativa aspekter. Typ att det kan vara svårt att upprepa saker och att en måste tänka innovativt för att dom inte ska tröttna och vilja hitta på annat/ göra som dom själva tycker att det ska vara.

Jag tror inte jag skulle passa med en sån hund och tycker också att det skulle vara svårt att träna o tävla på hög nivå med en sån typ av hund, vilket känns trist om det stämmer at kelpien är/kan vara så:(

Så ni som har kelpie eller kanske träffar kelpies i tränings-och tävlingssammanhang: känner ni igen detta?

Med tanke på att många Kelpies tävlas högt tror jag inte det är någon fara.
Man får vara kritisk som valpköpare också.

Jag har träffat en kelpie på en rallylydnadstävling som hade tävlat upp till elit i vanlig lydnad tror jag det var. Hon skulle debutera mästarklass om jag inte minns fel i rallylydnad.

Det är väl som med alla raser att det finns individer med mindre eller mer av något så att säga.

Det är nog ganska få hundar oavsett ras där man inte behöver vara lite uppfinningsrik ibland ;). Men kelpien har ofta tillräckligt mycket sammarbetsvilja och "arbetsmoral" för att vilja göra rätt så de är rätt så lättränade. Min ena är nästan som en maskin, han kan göra samma sak i en timme utan att tröttna. Men så är han inte superklipsk heller. Den andra är en tänkare och gör jag om ett moment så tror han att det är fel och försöker göra det lite annorlunda vilket kanske inte var meningen. Tänkaren behöver också lite svåra spår ibland för att han inte ska bli nonchalant och ta sig tid att göra annat medan ärthjärnan liksom inte kommer på tanken. Fördelen med att ha en lite korkad hund är att man kan hålla på och traggla länge, men å andra sidan så tar det en evig tid innan något är helt befäst. Den smarta hunden lär sig saker och ting mycket fortare, han behöver helt enkelt inte lika många upprepningar. Men det ställer ju lite krav på mig som förare att jag då dels lär honom rätt saker, och dels inte blir stereotyp när jag tränar.

Men sedan ska man ha klart för sig att alla uppfödare inte har samma avelsmål. Det gäller alltså att hitta en uppfödare som har som mål att ta fram just den sortens hund man vill ha.

Med tanke på att många Kelpies tävlas högt tror jag inte det är någon fara.
Jag har träffat en kelpie på en rallylydnadstävling som hade tävlat upp till elit i vanlig lydnad tror jag det var.

Jag förstår hur du menar fast jag håller inte med ;) Det säger inte så mycket att det finns kelpies som tävlar elitklass, det gör många bruksraser. Det finns enormt duktiga hundförare som i stort sett skulle kunna ta vilken ras som helst till eliten. Men jag vill inte jobba mestadels i motvind så att säga:)

Det är nog ganska få hundar oavsett ras där man inte behöver vara lite uppfinningsrik ibland ;). Men kelpien har ofta tillräckligt mycket sammarbetsvilja och "arbetsmoral" för att vilja göra rätt så de är rätt så lättränade. Min ena är nästan som en maskin, han kan göra samma sak i en timme utan att tröttna. Men så är han inte superklipsk heller. Den andra är en tänkare och gör jag om ett moment så tror han att det är fel och försöker göra det lite annorlunda vilket kanske inte var meningen. Tänkaren behöver också lite svåra spår ibland för att han inte ska bli nonchalant och ta sig tid att göra annat medan ärthjärnan liksom inte kommer på tanken. Fördelen med att ha en lite korkad hund är att man kan hålla på och traggla länge, men å andra sidan så tar det en evig tid innan något är helt befäst. Den smarta hunden lär sig saker och ting mycket fortare, han behöver helt enkelt inte lika många upprepningar. Men det ställer ju lite krav på mig som förare att jag då dels lär honom rätt saker, och dels inte blir stereotyp när jag tränar.

Men sedan ska man ha klart för sig att alla uppfödare inte har samma avelsmål. Det gäller alltså att hitta en uppfödare som har som mål att ta fram just den sortens hund man vill ha.

Tack för svar:)
Absolut, uppfinningsrik får en ofta vara!
Så som du beskriver den första hunden är nog åt det hållet som skulle passa mig tror jag. Det jag gillar med min nuvarande hund (retriever) är att jag kan upprepa samma grej flera gånger utan att han tänker "Jaha, det var nog fel. Jag testar såhär istället!".
För precis som du skriver så kräver ju en sådan hund att det blir relativt rätt från början och det kan kanske vara svårt att ändra i en övning/moment utan att hunden tänker "Nähä du, så ska det inte se ut!".

Precis, det gäller i så fall att hitta den uppfödaren som själv vill ha den sortens hundar:)

Jag förstår hur du menar fast jag håller inte med ;) Det säger inte så mycket att det finns kelpies som tävlar elitklass, det gör många bruksraser. Det finns enormt duktiga hundförare som i stort sett skulle kunna ta vilken ras som helst till eliten. Men jag vill inte jobba mestadels i motvind så att säga:)

Min erfarenhet av kelpies är rätt liten, hehe! Har bara träffat två i mitt snart 26 år långa liv. Så jag vet att det inte säger så himla mycket.

De här siffrorna på MH är vad jag önskar se hos föräldradjur och deras kullar när jag letar kelpie:

1a Kontakt hälsning 3, 4 eller 5

1b Kontakt samarb. 3, 4 eller 5

1c Kontakt hantering 3 eller 4

2a Lek 1 leklust 3, 4 eller 5

2b Lek 1 gripande 3, 4 eller 5

2c Lek 1 grip/dragk 3, 4 eller 5

3a2 Förföljande 3, 4 eller 5

3b2 Gripande 3, 4 eller 5

4. Aktivitet Genomsnitt 2, 3 eller 4

5a Avst.lek intresse 3, 4 eller 5

5b Avst.lek hot/aggr 1 eller 2

5c Avst.lek nyfiken 4 eller 5

5d Avst.lek leklust 3, 4 eller 5

5e Avst.lek samarb. 3, 4 eller 5

6a Överr. rädsla Genomsnitt 1, 2 eller 3

6b Överr. hot/agg 1 eller 2

6c Överr. nyfikenhet 2, 3, 4 eller 5

6d Överr. kv. rädsla 1 eller ev. 2

6e Överr. kv. intr. Genomsnitt 1 eller 2

7a Ljud rädsla Genomsnitt 1, 2 eller 3

7b Ljud nyfikenhet 2, 3, 4 eller 5

7c Ljud kv. rädsla 1 eller ev. 2

7d Ljud kv. intresse Genomsnitt 1 eller 2

8a Spöken hot/agg 1, 2 eller 3

8b Spöken kontroll 3, 4 eller 5

8c Spöken rädsla Genomsnitt 1, 2 eller 3

8d Spöken nyfikenhet 2, 3, 4 eller 5

8e Spöken kontakt 3, 4 eller 5

9a Lek 2 leklust 3, 4 eller 5

9b Lek 2 gripande 3, 4 eller 5

10 Skott 1 eller ev .2

De som står genomsnitt på skulle jag fokusera mer på genomsnittet på kullen än den enskilda individen, står det 1 eller 2 så vill jag ha genomsnittet närmare 1 än 2. Många av momenten blir ganska individberoende därav är det viktigt att så många som möjligt i kullen är testade och att man inte bara se till en enskild individ. Kanske det var till lite hjälp i MH-förvirringen.

Sen skulle jag inte räkna bort en tilltänkt kull för att någon enstaka siffra är "fel" men är de flesta fel så gör jag det.

Tyvärr säger MH:t väldigt lite om en hunds arbetskapacitet så det skulle jag kolla upp att de även har gjort något och gärna att de även gjort bra MT.

Tack så hemskt mycket!
Nu blev jag lite klokare :)

Jag har inte sett många flamsiga eller clowniga kelpies, tycker att de flesta jag träffat varit "seriösa" med sina uppgifter.

Däremot så tänker de flesta väldigt mycket själva och kan hitta på egna varianter på övningar om de tycker det blir tjatigt. Nästan alla jag träffat med kelpies har sagt att man inte kan nöta samma sak många gånger på rad, det stämmer även på båda mina. Det behövs sällan heller nötas eftersom de lär sig så snabbt.

Jag har inte sett många flamsiga eller clowniga kelpies, tycker att de flesta jag träffat varit "seriösa" med sina uppgifter.

Däremot så tänker de flesta väldigt mycket själva och kan hitta på egna varianter på övningar om de tycker det blir tjatigt. Nästan alla jag träffat med kelpies har sagt att man inte kan nöta samma sak många gånger på rad, det stämmer även på båda mina. Det behövs sällan heller nötas eftersom de lär sig så snabbt.

Eftersom jag själv lätt kan bli uttråkad av att nöta samma övningar många gånger så skulle jag absolut trivas bra ihop med en kelpie.

Tack för input:)
Jag tänker som sagt var att en sådan hund (det fetmarkerade) inte skulle passa mig o hur jag tränar. Men det kanske inte stämmer alls utan att jag kanske bara har hakat upp mig på det...
Jag får väl leta upp kelpies att testträna med:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 697
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar