Aussie, en ras för mig ?

W

Wermlandstossa

Ja, precis som rubriken, kan aussie vara en ras för mig ?
Jag har just nu två bordercollies, en gammal som mest skrotar med samt en tik på två år som jag tränar o tävlar en del med, lydnad, rallylydnad ,agility, har även gått sökkurs
Jag tycker om bordercolliens egenskaper, farten, förigheten, att de är så lättlärda o alerta, att de kan hänga med när jag kör häst, springer osv
Jag har dock alltid varit nyfiken på aussien, har träffat på en del riktigt trevliga på olika kurser , o nu funderar jag på om detta kan vara en ras för mig ?
Är inte främmande för att testa även andra områden inom hundträning, det är ju så roligt m variation !
Jag är först o främst ute efter bruksvarianten av rasen, det där m utställningar o sånt är väl inte riktigt det jag känner att jag vill inrikta mig på
Ni som har en aussie, tror ni en sån hund skulle kunna passa in i mitt liv ? :)

Sv: Aussie, en ras för mig ?

Javisst kan en aussie vara något för dig.
Din yngsta hund är bara 2 år, så då har du tid på dig att kolla upp olika linjer.
Framför allt tänker jag på skotträdsla.
Sen kan det bli som det blev för mig, jag trodde jag hade hittat rätt, men fick en hund som måste avstå platsliggning med skott. Men det är en härlig, rolig och arbetsvillig aussie jag har.

Ja, jag tänkte vara ute i tid den här gången, mina förra hundar har liksom kommit till mig mer el mindre av en slump, men det har varit riktiga lyckokast ändå, förutom att den gamle är riktigt rädd för alla höga ljud ...
Just skotträdsla är nog en av få negativa saker jag hört ang aussie , o jag är riktigt inne på en sån nästa gång !
Några tips på vart man kan börja leta ? :)

Jag har en Norsk-import av "snyggvemodell".

Helt skottfast, hade med honom på SM i fältskytte b la. Förig som få, lättlärd, alltid villig att lära sig nya saker. Meeeeen han är en omplacering p aga av aggressivitet.
När jag fick honom ville han käka upp andra hanhundar, sätta på alla tikar och morra på alla barn.
Jag har jobbat "järnet" med den hunden, aggressiviteten är helt borta, brudar är fortfarande trevliga, barn gör sig fortfarande bäst på avstånd.
Överhuvudtaget är han ganska lättrubbad. Men för min del, bor själv, jobbar mycket med min hund, så funkar han alldeles utmärkt.

Tävlar rally med honom.

Ta god tid på dig vid letandet av aussie!
Jag själv har letat aussie i flera år och än inte hittat "den perfekta" uppfödaren. Men sen är jag fruktansvärt kräsen också;)
Efter alla år jag sökt efter den rätta aussien så har jag kommit ganska långt på vägen och vet precis vad det är jag vill ha.
Jag har surfat runt mycket på nätet och tittat på olika uppfödares hemsidor, där kan man få ett hum om vilken typ av aussie de föder upp och vad deras mål med rasen är.
Jag brukar alltid gå fram och prata med folk som har aussie, frågar massa om rasen och uppfödaren osv, hitills har jag bara träffar på trevliga aussiemänniskor som gärna delar med sig av sina erfarenheter ;)

Så det är bara att ge sig ut i vimlet av aussies och söka ;)
Ett tips är också att titta på några MH/MT om du hittar någon linje som intresserar dig. Och var absolut inte rädd att ta kontakt med flera olika uppfödare!
Lycka till!

Tänker du Australian Shepherd eller Australisk Terrier - båda kallas ju för Aussie

(gissar på den förstnämnda)

Jo det var australien shepherd jag tänkte på ! :)
Ska fortsätta leta, så får vi se vad jag hittar !
Ni som har en sån hund, el som kanske har förslag på bra uppfödare får gärna skriva här el skicka ett pm till mig, alltid roligt att se vad andra har för erfarenheter ! :)

Tyvärr är rasen för vacker för sitt eget bästa, inte bara pälsmonstren.

De är uppdelade i bruks/utställning, samt sk DP, undvik de senare.
Bruksvarianten är uppdelad i rena brukslinjer o de som avlar på vallanlagen, dock är gränserna ganska flytande.
Det är en djungel att ta sig igenom, men på andra sidan får man en fantastisk träningskamrat!

Du kanske kan hitta någon info här?
http://www.kroppsvallarna.se/

Det är ju en aussie m bruksinriktning som jag söker i första hand ! Vill inte ha en m för mkt päls, räcker bra m den päls mina borders har ! :)
En träningsvillig o förig hund som kan användas till det mesta är ju det jag vill ha !
Ska kolla in den sidan du tipsade om, tack för det ! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 663
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 133
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 621
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 441
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V