Aurora - ska man vara orolig??

bettysmatte

Trådstartare
Idag börjar ju då Aurora... Jag bor - vad jag kan se - inte "mitt i smeten" men ändå rätt nära övningsområdet. Vi har t.ex. 10 mil till Ronneby. Hur pass kan man lita på att inte stridsflygen kommer utanför övningsområdet? Jag menar, 10 mil i ett sådant plan går ju på ett nafs.... :crazy: Mina hästar är inte superlättskrämda på något vis, men ett lågflygande stridsplan kan ju skrämma vem som helst :eek: !!

Jag tror mig både bo och ha hästen ganska "mitt i smeten" för övningen, och dessutom bl.a. nära en gammal flygflottilj. Men trots detta så har jag inte märkt av övningen nämndvärt. Visst, man har väl hört att "det är något i luften" ibland, eller sett någon militärreggad bil köra förbi, men det är liksom på den nivån det ligger. Hästarna, iaf i mitt stall, har varit lika obrydda som mig...

Idag börjar ju då Aurora... Jag bor - vad jag kan se - inte "mitt i smeten" men ändå rätt nära övningsområdet. Vi har t.ex. 10 mil till Ronneby. Hur pass kan man lita på att inte stridsflygen kommer utanför övningsområdet? Jag menar, 10 mil i ett sådant plan går ju på ett nafs.... :crazy: Mina hästar är inte superlättskrämda på något vis, men ett lågflygande stridsplan kan ju skrämma vem som helst :eek: !!
Vi har ganska stor aktivitet av Gripen. Även lågtflygande. Inga djur bryr sig.
Vi ligger också i ett stråk för ambulanshelikoptern och de kan gå väldigt lågt över oss. Inga djur bryr sig.
Helikopter är uppe och kontrollerar luftledningar, eller vad det nu är de gör. Djuren mycket intresserade, men inte rädda.
Jägare i skogen med skott. Inga djur rädda.
Drönare uppe. Full aktivitet i hagen med tillhörande balanstrav.
En fyrverkeripjäs avfyras. Alla djur hysteriska och behöver omgående låsas in för att inte riskera skador på sig själva och omgivningen.

Mina hästar är vana då vi har malmen i närheten men jag gillar det verkligen inte. Men nu har den nerviga boxvila. Alltid nåt positivt i det hela ;)

Det kan nog absolut skrämma livet ur många djur. Jag hoppas att dom inte flyger allt för lågt. Speciellt inte med tunga flygplan eller helikopter. Dom låter ju förjävligt.

Jag tror mig både bo och ha hästen ganska "mitt i smeten" för övningen, och dessutom bl.a. nära en gammal flygflottilj. Men trots detta så har jag inte märkt av övningen nämndvärt. Visst, man har väl hört att "det är något i luften" ibland, eller sett någon militärreggad bil köra förbi, men det är liksom på den nivån det ligger. Hästarna, iaf i mitt stall, har varit lika obrydda som mig...

Nej Aurora börjar ju idag så det har inte funnits så mycket extra att märka ;)

Njee inte helt sant. Övningen började den 11/9 men de största delarna drar igång idag och då också de delar som allmänheten kan tänkas komma i kontakt med.

Sorry.
Har visserligen mött mängder av militära fordon på vägarna hela förra veckan men det är ju inget som hästarna märker eller skulle bry sig om.

Planen till och från Ärna (bör det vara) hör vi redan men idag är de iaf på "normal" höjd.

Här (Skövde) har det varit full rulle i två veckor och enligt Aurorakartan ska dom inte ens vara här. Senast i fredags, sent på kvällen flög två militärhelikoptrar så lågt över huset så det vibrerade i golvet och rutorna skallrade - funderade under någon sekund om ryssen hade angripit. Som sagt var - dom ska inte ens vara här - hade jag haft nervösa hästar hade jag inte ens haft möjlighet att ta in dom.

Jag tycker det är toppen att dom börjat öva på riktigt igen.

Jag älskar lågflygande stridsflygplan :) hela min uppväxt flög de flera gånger rakt över hustaket på landet, ofta i rote. Man såg landningsställ och allt och så bang smällde de ljudvallen över ängen nedanför. (De som hade hästar 500 meter längre bort hörde jag aldrig säga något, de var iofs vana.).

De har verkligen börjat röra på sig :D det låg ett skepp (uhm dålig vokabulär för det) och sköt utanför kusten på landet i somras, läst som knatterband och man såg träffarna i vattnet. En hel trave stridsfordon larvade förbi på landsvägen och två tre militärer stod och bondade med barn och allmänhet på torget.

Liknande trådar

Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 658
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 929
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V