Auktionen...

martha

Trådstartare
Nu får vi hålla tummarna fär Isz'es hästar idag när dom skall säljas på auktionen... :bump: Igår var det ju grymt dåliga priser på hästarna :crazy: Vart är det på väg egentligen...Bra för köparen, men katastrof för uppfödaren....

Men det kvittar väl...för snart slutar väl alla att föda upp, och då finns det ju inget trav längre :crazy: :angel:

Sv: Auktionen...

enligt en vän så gick några för 300 000....det är ju alltid något.Men det var jätte lite folk också

Hjälp! Vad billiga hästarna var!
En efter Spotlite Lobell med Tibur som morfar gick för 30.000 (den hade dessutom bra modersstam)! Och massor för 20.000, bland annat en efter General November med Supergill som morfar. Det är inte klokt! Vart är travet på väg??

Men Josefiner kostade 55.000, så det var väl helt ok?! :)

Jag sålde min ettåring i måndags...fick 50....kanonpris som man ser det idag... :bow:

Gulligt att tänka på oss...........vad glad jag blir :o :D

Det var lika lite köpare idag. Många hästar gick åter eller väldigt billigt, men några dyringar finns det ju alltid som drar upp snittet.

Med tanke på omständigheterna får vi vara nöjda med vår dag. Bägge hästarna fick bra köpare, men mitt hjärta blöder i alla fall.......... :cry: :cry: :cry: .......... fast det går ju inte att behålla alla hur gärna man än vill.

Nu håller vi tummarna för alla uppfödarvänner som ska sälja fredag och lördag. Det borde bli mer folk då.

// Suzanne

Var hittar du priserna? :confused: Eller var du där? :idea:

Dom som var fint stammade och billiga, hur såg dom ut då?

Visst är det hemskt att låta dom flytta :cry:

Men man kan ju inte heller fylla stallet med bara egna hästar heller....tyvärr..

Men huvudsaken är ju att man är nöjd med köparna också tycker jag..det är mycket värt :bow:

Jag tänkte åka upp till gårdagens auktion och jag kan fortfarande inte bestämma mig om jag valde rätt eller fel när jag bestämde mig för att *inte* åka dit. Såg priserna på hästarna i onsdags och förstod att det inte skulle bli mycket bättre igår och det blev det ju inte heller.

Men sen tog mitt sunda förnuft över och jag beslutade att inte åka. Har egentligen inte tid med fler hästar. Men det är frestande när en häst med General November som pappa och Baronesse Karsk som mamma går för 37.000. Eller den med samma pappa och Supergill som morfar.

Den häst som jag helst ville ha var ju den efter Spotlite och Lina Toy. Den gick ju för 27.000!! *snyft* Den ville jag ha.

Var det någon som var där som såg hur Konkubin (Malabar Man - Engaged) såg ut?? Den där var jag ute efter redan som fölunge och tänkte leasa, men sen skulle den ju säljas och nu gick den för 90.000. Tyckte det var ovanligt billigt för en så bra stammad häst. Arnaquer är ju morfar. Var det något fel på den att den var så billig??

Ni som var där - hur såg de billiga, bra stammade hästarna ut?? Är det något fel på dem?? Funderar på samma sak som Solros. :)

Av olika omständigheter kom jag inte dit.Vad billigt fint stammade hästar gick :crazy: .30 000:- för den jag spanat in...

Jag tröstar mig genom att tänka att om jag hade varit där så hade ju inte hästarna som jag spanat in gått för i det här fallet 27.000. Jag hade ju kanske varit med i budgivningen och då hade de ju blivit dyrare. ;) Jag hoppas att det hade varit så i alla fall.. :D hihi..

Vi som var där kan meddela att många av de billiga hästarna var fullt friska, röntgade u.a, välstammade och med trevligt uppförande. Det finns helt enkelt för många säljare och för lite köpare........sedan är det ju mycket mode, snack och trender som gör att vissa fadershingstar är helt "ute" och omöjligt att sälja föl efter.
Sätter man sig ner och kollar på priserna ser man att många, många uppfödare fått långt under vad bara fölavgiften varit. Inte ens beprövade elithingstar verkar intressanta för köpare. Den tidigare breda, folkliga travsporten kommer nog att minska till att bli en liten exklusiv hobby för några få människor med stora plånböcker.
Uppfödarna är ett döende släkte och snart finns det bara en liten "uppfödarkår" med
enbart superexklusiva hästar i aveln och det är ju inte alltid de dyraste blir bäst........på asvt´s hemsida kan man läsa statistiken på de dyraste Elitauktionshästarna som nu är 3 år.......skrämmande många hade inte ens kvalat.

Vågar nästan slå vad om att den häst vi fick mycket bra betalt för inte kommer att göra något speciellt, medan den som var billig i alla fall kommer till start och tjänar någon krona :angel:

Sedan läser man i travronden att det inte funnits något intresse alls att köpa Björn Goops kulletta Conny Nobell ......... man undrar vad som händer egentligen :confused:

Till alla er som vill köpa billiga fina hästar.....ÅK OCH HANDLA NU !!!!!!.........ni har två dagar på er.

Senast ändrad av en moderator:

Du som sålt på auktion vet att utseendet påverkar priset mycket. För liten, för stor, exteriöra avvikeler m.m. Ingenstans är köpare så kräsna som på auktion för det finns så mycket att välja mellan och jämföra med. Min fråga var mer om hästarna var snygga, korrekta och ändå ingen bjöd på riktigt välstammade.

Jag är fullt medveten om uppfödarnas situation. Har en farbror som har livnärt sig sedan 60-talet på att föda upp travhästar... Det har aldrig varit så svårt att sälja unghästar som nu.:crazy: Han har inte så många märrar kvar och det är lika bra det...

Många drar ner på antalet ston. Tyvärr är det så att försvinner bredden så kommer även toppen att försvinna...

I år tros det betäckas UNDER 4000 ston....förra året var det 4012 st eler nåt liknande....

Skulle jag köpa häst skulle jag göra det på utstrålning, naturligtvis satm och exteriör också, men utan utstrålning vill jag inte ha do...hellre lite sämre stammad isåfall...

Hörde om en uppfödare som hade 7 st ettåringar till salu..det var super arnie o pine chippare i hagen...men tränaren (Westholm) påkade ut EN häst, DEN skulle han bara ha....det var rite on line/big spender :D ...men det hjälptes inte...för den hästen skulle han bara ha....(Å som kuriosa är den mamman syster till min ena fölmärr :angel: )
Sen återstår väl att se vad det blir också, men en enorm utstrålning hade hästen iallafall( han är fortfarande ett år)..

Ibland undrar man också hur tränarna tänker när dom väljer hästar...en del ser ut som hej kom o hjälp mig faktiskt, men bra stam...

Jag skulle nog hellre köpa häst av en mindre , seriös uppfödare som SETT hästen och dess behov under året som gått, inte nån megauppfödning som man inte knappt vet vad hästarna är för några......

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar