Auktionen...

Sv: Auktionen...

Absolut påverkar utseendet och utstrålning priset på en auktion.

Det jag menar är att det fanns många väldigt välstammade, exteriört fina hästar med stor utstrålning där priserna trots detta ligger under fölavgifterna.
Ni som varit där måste väl hålla med, eller ?
En häst med exteriöra avvikelser av betydelse blir nästan alltid osåld oavsett stam.

Den häst vi fick bra betalt för var hästen som enligt mig saknar utstrålning helt, men hon var nog intressant för att det bara fanns en med den pappan till salu i Sverige och för att Tarzan ropat in en med samma pappa på den franska auktionen för ganska mycket pengar. Privat hade vi sålt henne för 15000:- mindre (mer är hon nog inte värd egentligen)
Den andra är nyligen opererad för en cysta och fortfarande lite svullen, men där tror jag däremot att köparen gick på utstrålning för pappan Turbo Thrust är helt "ute" nu.

Hur som helst är det ruggigt dåliga priser just nu och rekordmånga återrop.

Senast ändrad av en moderator:

Aha :idea: .......då är det "uppfödarpolare" till oss.....väldigt trevliga och seriösa och ofta med bra hästar.
Håller tummarna för dem i morgon när de ska sälja.

// Suzanne

ps. Ett tips till alla ni som ska åka dit i morgon.......de brukar bjuda besökare på godis :d ds.

Senast ändrad av en moderator:

Åhå....känner du dom :D
Jag sålde ju Den Vackras mamma till dom :bow: så avkomman till henne är ju mamma till rite on linaren :D
dom sålde väl 2 st i förrgår också???

Ja, en såld och en åter i förrgår + en blåtira :eek: . ( M fick tydligen en "dansk skalle" av hästen när hon visade den)

I morgon blir det en bättre dag för dem hoppas jag ;)

Hihi.. nu har jag bestämt mig! Jag ska åka upp till auktionen nu!
Får se om jag kommer hem med ngt nytt.. Har hästfinkan med mig i alla fall.. ;)

Hoppas du hittar nåt riktigt fynd :bump: :bump:

Naturligtvis vill vi ha alla detaljer :D

Haha! Jag är inte klok! :crazy:

Det kom in en jättefin häst, stor och rejäl och med fina haser och ingen bjöd på den! Och jag tänkte - men herregud, jag sträcker upp handen, jag får den inte i alla fall!
Och sedan var det ingen annan som bjöd! Så jag fick den för 20.000! ;)

Helt otroligt.. hästen är redan opererad och klar för lösa benbitar. Den enda felet är att hon är lite fransysk fram, men hon är inte i närheten av knäna när hon springer, så det borde inte vara så farligt. Annars är hästen superfin. :)

Vi får se!! Lite oplanerat.. hade inte ens tittat på den här hästen vid boxvisningen. Haha.. visste ju inte ens hur den sprang, så det fick vi kika på när vi kom hem halv tolv i halvmörker! Snacka om att köpa grisen i säcken.. ;) Ja, ibland är man riktigt vrickad.

Den är efter S.J's Photo och har bra moderstam, så stamtavlan är helt ok. :)

Grattis !!!

Bara hingstavgiften på SJ's photo ligger väl på en bra bit över 50.000 svenska kronor !!!!!! + att man var tvungen att åka till Danmark för betäckning om jag inte minns fel........

Dessutom har ju hästen väldigt fin modersstam med många miljonärer i släkten + två avelshingstar på ganska nära håll. Är inte hästen nästintill utdömd och helt inkorrekt så är det verkligen ett fynd :), men det är den säkert inte........finns ytterst få uppfödare som skulle åka upp med en riktigt usel häst när konkurrensen är så hård. Det kostar ju en slant att anmäla, röntga och skaffa veterinärintyg också.

Säljarna har i praktiken betalat massor med pengar för att du ska få köpa hästen för 20000:-. Bara avelsvärdet på ett sto med den stammen borde ligga på minst 20.000:-, men nuförtiden är det ju vansinnigt att föda upp hästar.......

Jag saaaaa ju att ni skulle åka och handla :D

Hoppas att du får stor glädje av din häst !

Ja, det är inte klokt vad priserna på travare är låga just nu. Och det var många, många hästar som gick för priser under betäckningskostnaderna.

Jag tror (fast jag kanske är obotlig optimist) att det är ett fynd. Har tittat noga på hästen nu och den är visserligen utåt-tåad höger fram, men inte extremt mycket. Och hon har inga problem när hon springer och är inte ens i närheten av det andra knät. Det är för övrigt väldigt bra driv i steget på henne och hon är rätt maffig att titta på.

Jag tror att många blev avskräckta av att hon var svullen i höger has, men det är ju fullt normalt när man har opererat bort lösa benbitar. Tror det var så att de flesta inte fattade att hon redan var opererad (intyget var dessutom på danska och inte helt lätt att läsa i övrigt). När man läste intyget så stod det nämligen att hon hade OCD i höger bak och långt mycket längre ner stod det att hon redan var opererad. Tror att de flesta stannade i läsningen vid OCD... Det gjorde nämligen jag när jag skulle hämta henne från boxen och ni kan ju gissa vad jag tänkte då ("Åh, herregud.. hon måste opereras.. det var därför ingen bjöd på henne.."). Men sen i bilen hem, så läste min sambo lite mer noga och ni förstår säkert vilken sten det var som föll från mitt hjärta när jag förstod att hon var opererad och klar!!!

Jag tackar för tipset Isz att åka upp och handla!!! :bow: :bow: :bow: :bow:
Hade jag inte varit inne på detta forumet så hade jag aldrig åkt upp. :)

Jag är nöjd och hoppas att jag inte har gjort en dålig affär. Det är faktiskt en riktigt fin häst. Jag satt bredvid Karl Erik Bender under budgivningen och vi diskuterade alla hästarna som kom in. Och när den här kom in sa vi båda "vilken fin, rejäl häst" och vi sa att den blir nog dyr med tanke på stammen. Jag höll på att ramla av stolen när den inte fick ett enda bud! Och när auktionsmannen sa "Jag väntar på tjugo.. första.." och tänkte slå den som osåld, så flög min arm bara upp i rena reflexen! Och i nästa sekund tänkte jag "Hjälp! Vad gör jag? Jag har köpt en häst som jag inte ens har sett trava!!!" Men Bender tyckte att jag var vaken, så det var ju lite kul. :) Han borde ju ha lite koll i alla fall tycker man ju. :) :)

Ja, vi får se.. det är en lång väg fram till start.. Jag vet inte ens om den är inkörd! Troligen inte, så det är bara att börja. ;)

Återigen ett stort tack Isz!! :bow: :bow:

Senast ändrad:

Lånar knapp..
Har någon här varit på Elitaukion någon gång??
Vi har en inackordering som ska ut då och tanken är igentligen att "ungarna" kan ju se ut hur som helst då..
Måste vara svårare att få sålt då, eller??

AM

Grattis!

Föresten vann en avkomma till S.J's Photo danska kriteriet idag. Så även danska derbyt tidigare i höstas.

Ja, jag såg det! :)

Men som sagt.. hon är lite fransysk fram, så det vet det fasen om hon kan springa utan att slå sig på knäna.. hmm..

lsz skrev:
Säljarna har i praktiken betalat massor med pengar för att du ska få köpa hästen för 20000:-. Bara avelsvärdet på ett sto med den stammen borde ligga på minst 20.000:-, men nuförtiden är det ju vansinnigt att föda upp hästar.......

Men snälla du! Du glömmer ju alla uppfödarpengarna som bara ramlar in i strid ström dom följande 10 åren! Eller åtta då om det är ett sto... Du får inte ta mig ur min drömvärld och alla mina illusioner så här bryskt. :cry: ;)

/solros som föder upp sin första alldeles egna häst nästa år om allt går som det ska...

Gud va spännande :D...alltid kul med nytt i stallet...Å jag var iväg med min ettårsmärr idag till nya stället..... :cry: det är alltid hemskt att lämna ifrån sig dom...
Fast hon är så vettig så hon hade inga problem alls att flytta hemifrån....

solros skrev:
Men snälla du! Du glömmer ju alla uppfödarpengarna som bara ramlar in i strid ström dom följande 10 åren! Eller åtta då om det är ett sto... Du får inte ta mig ur min drömvärld och alla mina illusioner så här bryskt. :cry: ;)

/solros som föder upp sin första alldeles egna häst nästa år om allt går som det ska...

Vad har du för hingst på din???

Jag får e the bad boy och min egna hingst nästa år :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar