Attitydproblem-hjälp!

M

MalinArnells

Hej igen :P
Som jag skrivit om i tidigare trådar så har jag köpt en ungponny, new forest, valack på 4 år. Han såldes eftersom tjejen som hade honom tidigare inte riktigt klarade av honom.. hon var 12 år så det var kanske inte så konstigt med en 4 åring.
Jag har då inte jaft honom mer än några veckor så det är först nu som jag börjat rida lite mer ordentligt och ställer lite krav på honom. Det är även nu som hans attityd börjar visa sig lite och jag förstår att den stackars 12 åriga tjejen inte vågade rida honom....:crazy:
Exempelvis idag skulle jag rida ut en sväng eftersom han fått vila i 2 dagar för jag har arit borta, då ville han ABSOLUT INTE gå ifrån gården. Han reste sig och hoppade runt bland stockar och stenar, vilket kunde skada både honom och mig. Jag fick helt enkelt kliva av och leda honom en bit för att sedan hoppa upp igen. Då gick det bra en lite bit tills han fick för sig igen att han inte ville gå längre, då la jag på lite spö bakom sadeln några gånger men då hoppade han bara runt ännu värre, så jag lungade ner honom så att han stod till sedan så jag klev åter igen av och ledde honom en bit och hoppade sedan upp. Jag red en lite runda men jag kände hela tiden att han hade saker "på gång" så jag red hem igen och tog fram longerlinan och longerade honom en stund, snacka om vildhäst. Bockade och sparkade och sprang som en galning, jag fick nog hålla på drygt en halvtimme innan han kunde lunga ner sig och trava runt i båda varven någorlunda avslappnat. Jag hoppade sedan upp igen och red runt lite i hagen bara för att kolla att allt funkade utan protester, vilket det gjorde så då avslutade jag passet.
Har ni några tips på hur jag får honom att visa lite mer respekt? och vad gör jag när han reser sig och håller på? han går liksom emot mina hjälper när jag styr honom åt ett håll, och då spelar det ingen roll om det står en stenmur ivägen typ. Jag vet att jag egentligen inte borde hoppa av och på så sätt "ge mig" men jag vill inte riskera att han skadar mig eller sig själv. Vill liksom helst slippa att det blir någon slags strid och dragkamp mellan oss...och han ska ju inte behöva bli helt galen bara för att han inte blivit riden på 2 dagar... Vad tror ni? Ge mig tips....

Kan föresten tillägga att han är kollad av både ET och Vet. så han borde inte ha ont någonstans och vara vrång pga det.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Attitydproblem-hjälp!

hoppsan, ja det lät mycket för en ung tös.

jag e ju inte så himla mycket för att hästen ska lyckas så jag sätter gärna ner foten på en gång ( iallafall förr när jag var hel) ett av mina knep jag brukade ha när jag tränade tvåbenta hästar var en stegrings rem. jag fäste en ögla av halmsnöre på ca 3 cm i en remontgrimma o spände sedan fast en inspänninstygel i denna, den ska vara så den inte inverkar på hästens form, men den är inte skön att stegra sig med o fungerar då lite som operant inlärning, bestraffningen kommer omedelbums!
en annan säkerhets grej tyckerjag det är att ha någon med sig, någon som även kan ta aktiv del, första dagarna kan denne hjälpa tillatt driva på, sedan så ska man själv klaa ut problemen men följeslagaren är där för att ingripa, tillslut så ska man banta bort följeslagaren. kanske inte den modigaste lösningen, men jag behövde överleva för att kunna rida fler hästar så jag fick mat på bordet, så säkerheten framför allt blev mitt måtto. hästen lärde sig att man vinner inget på trams man blir korrigerad, man får belöning när man är duktig= trevligt ridpass, som ryttare är man säker o inte ensam.
men det finns ju mer vågade metoder..

Jag skulle råda dig till att arbeta honom från marken.
Vanliga ledarskap- och tillitsövningar. Finns hur mycket som helst i böcker och på nätet.
Ta promenader, checka av om/när han börjar konstra.
Visa att du är värd att vara hans ledare, och att du faktiskt klarar av det. Det är lättast att göra från marken, då en stegrande häst då inte innebär samma risk för dig.

Många hästar blir ju spralliga när de stått ett tag, men nu hoppas jag att han har en stor sommarhage att gotta sig i, så där borde problemet inte ligga?
Attityden, som du själv säger, och brist på förtroende.

Hoppas det gav dig nåt.... Jag har själv haft en "sånhär" häst, pm:a mig gärna om du har fler frågor :) Jag kommer följa tråden.

Tack båda två för mycket bra svar. Kan säga att jag känner mig lite dum på nått sätt, eller som en liten fegis rättare sagt. Ponnyn i fråga, är en lite skit på 145 cm :-P men det är ändå väldigt mycket kraft när dom sätter sig emot. Man kanske är bra kaxig till en början och försöker visa att man bestämmer men det är inte alltid så lätt. Jag har försökt köra lite övningar från marken, typ övat lite med presseningar och sånt och han är helt med på noterna och det känns som att han litar på mig. Det är just när han har mycket energi som det slår runt i huvudet på honom tydligen.. och det känns dom det saknas lite respekt när jag sitter på ryggen också.
Han går i en stor sommarhage med kompisar i hagen bredvid. Han kommer dock inte behöva gå själv så länge till för hans blivande hagkompis kommer hem från betet snart. Men just nu är han själv pga. att valacken i andra hagen är väldigt elak mot andra hästar och jag vill inte riskera några skador. Han blir väl förhoppningsvis lite lungare om han har en polare att leka med sen.

Spunkgrodan: Skulle gärna vilja ha en vidare förklaring på den där stegringsremmen.. vet inte om jag fattade riktigt rätt. Kan man ha den när man rider? Han står bara på bakbenen när man sitter på ryggen, inga konstringar om man tex. går promenader med honom.

Mifellen: tack för tipsen. PMa mig gärna om du har några bra övningar som jag kan köra från marken, har lite idétorka just nu...

Låt den stå still och glo och ha rejält med tråkigt, om den inte vill gå fram. förr eller senare vill den gå fram och då berömmer du och låtsas som inget hänt. börjar den backa och lätta och ställa till liv igen gör du likadant. Läs en bok (mentalt :D) och vissla lite och vänta ut den. brukar funka med de flesta hästar.

Ja jag försökte faktiskt lite av den där metoden idag, men det bör nog testas igen. Dock får han ju liksom för sig att vända och gå åt andra hållet och det får han ju verkligen inte göra, för då känns det ju som att han vinner... och försöker jag då styra tillbaka honom så reser han sig och hoppar omkring....

Prova igen. det blir skillnad om du lägger ribban att du inte ska ha fram honom i det läget, utan bara få honom att stå stilla och inte backa eller inte lätta. det kommer förr eller senare ett läge då han står stilla, då utnyttjar du det. blir som eftergift om du då slutar pressa på. sen får de bara stå stilla, börjar han fjanta igen så går du bara till det läget att du får honom stå stilla. utan att då pressa på. vill han gå framåt då så lättar du och låter honom och gör det angenämt, dvs berömmer, men inget överdrivet jamsande eller överdrivet beröm det skall vara självklart att enda vägen är fram. börjar han igen så står du stilla. se till att den har riktigt tråkigt och fokuserar när den står stilla. det ska vara överdjävligt tråkigt. inte stå och titta på annat eller kolla runt, utan bara stå med huvudet rakt fram och ha tråkigt.

Jag älskar denna metoden, för det ger ryttaren en helt annan chans att påverka, eftersom du lägger ramen på ett annat plan än att försöka med styrka få en 400 kg eller mer häst att gå framåt. du bestämer inom en ram som man har en sportslig att vinna, och det brukar funka väldigt bra.

: )

Senast ändrad:

Lovar att testa! Men risken är att han då redan hunnit kasta sig iväg åt ett annat håll och då blir det ju inte samma fokus på att vi ska frammåt åt det håll JAG bestämmer, inte tillbaka hem dit han vill.. men jag ska iaf prova.

Ja du får prova och rapportera.

även om han vänder sig så går det lättare att vända tillbaks den och sen få den att stå åt rätt håll - än att med styrka få den att gå framåt. de fattar snart galoppen : )

Där kommer det egentliga problemet, när jag då försöker vända tillbaka honom så reser han sig och går emot mitt tygeltag. Han går alltså helt åt andra hållet.. även om det ligger en trave brädor eller ett stenrös där. Vad gör jag då? bara låter honom stå still istället för att försöka vända tillbaks?

Du har redan fått bra svar.
Om det hade varit min häst hade jag börjat om helt från början igen. Men det har du kanske gjort. En fyraåring är ändå ganska liten och det blir lätt för mkt för dem. Men att kräva att den ska gå iväg hemifrån som ensam häst efter att ha haft den några veckor och den innan har varit hos ngn som inte klarade av den. Ja inte vet jag men jag tror inte att du kommer så mkt längre med att provocera fram den speciellt inte när du känner dig osäker själv (vilket jag mkt väl kan förstå, är själv ganska feg nuförtiden). Det sista den behöver är nog att träffa på ännu en som är osäker. Min erfarenhet av unghästar är att de kan vara grymt bra på att känna av sin ryttare och om de då är osäkra själva så blir det lätt en ond cirkel.

Jag hade gått promenader med den. Sedan hade jag tagit hjälp av ngn när jag skulle rida den. Antingen ngn som rider före eller också går vid sidan om.

Jag vet inte vad du menar med attitydproblem? Jag ser en ganska osäker häst framför mig som nog behöver bli lite tryggare.

Om du ska rida så börja där ja - låt den stå still åt fel håll tills den gör en ansats att gå vidare, och prova att vända då. den stannar säkert igen men låt den då stå stilla.

sen tycker jag Forestautumn har bra råd också, lyssna på det dessutom. kanske en kombination av bägge? allt är bättre med en unghäst än att det låser sig totalt.

Tack för bra svar. Jag är också inne på det, att det blir lite mycket för honom att gå iväg alldeles själv. Men jag ska förklara lite från början. Han gjorde nämligen såhär första gången jag red honom överhuvudtaget också, och då red jag ändå bara på en volt, han testade mig, skulle jag kalla det. Han kollade om jag var som den där 12 åringen som han hade haft på ryggen innan och gjort som han ville med.Han försökte resa sig och var allmänt hopping och bockig Men då fick jag fram honom snabbt och allt funkade. Sen har jag varierat ridningen med promenader och lite longering + annat arbete från marken. Och det har faktiskt gått bra flera gånger att skritta iväg från stallet... tills idag.

Men jag tror att du har rätt ändå, att jag ska ta ett steg tillbaka. Jag bör nog köra lite mer från marken. Och sen ta en ledare med mig när jag ska ut i skogen för att slippa problemet. Jag ska också försöka få med mig stallkompisen och hennes häst som lite draghjälp.. då borde det gå bättre.

Hade samma problem me dmin häst, som testade.

Hon vägrade lämna gårdsplanen, denna gårdsplan varr rätt stor, så hon gick fram till infarten, sen vände hon och gick tillbaka, började man bråka så började hnn bråka.
Jag ville inte börja bråka, så jag lät henne gå tillbaka, stannade och band upp henne.
Hon fick stå med träns på (satte grimman ovanpå), ingen pratade med henne, ingen mat, inget vatten, och ingen lättad sadelgjord. Detta var ju itne vad hon gick tillbaka för, För en häst uppfattar ju stallet = mat, kompisar, lugn och ro.

Hon fick stå så i tio min, sedan försökte vi igen. Sammanlagt en väntetimme senare så gick hästen. och red jag bara en runda på 10 min en kvart.

Sedan, inga problem! :idea:

Hur väl inriden är hästen? Håller med Forestautumn, backa rejält. Själv är jag en av dem som inte tror att hästar "testar" på det sätt som ni beskriver.

Att den tex inte vill gå från gårdsplan kan bero på många saker, men att den medvetet skulle göra tvärtom mot vad ryttaren vill tycker jag är rent trams.

Hur ligger sadeln?
Låtersom någon typ av testande men kan även vara en obekväm sadel/sadeltvång som gör att hästen blir ovillig. Gör det ont så blir det bara en ännu större anledning att inte lämna "tryggheten hemma" och skulle förklara varför hästen blir villig att gå när du suttit av.

Senast ändrad:

Hästen är enligt uppgifter från säljaren inriden förra sommaren, har sedan dess stått i omgångar. Innan han kom hem till mig har han sedan varit hos en inridare i 3 månader.

Men som du säger verkar det ju inte bättre än att man får gå tillbaka till lite basicgrejjer. Vad tror ni om att hålla sig hemmavid, typ i hagen (har ingen ridbana än) och jobba mer från marken, typ tömköra, longera och lite tillitsövningar. Sedan när man sitter upp bara köra hjälper så att han förstår ordentligt, volter, frammåt, bakåt..typ sånt?

Tanken med att rida ut i naturen var att han skulle slippa just dom där "ridbanegrejjerna" litegrann nu ett tag eftersom den här inridrane som han varit hos i 3 månader tydligen så gott som endast suttit och nött på en ridbana då hennes möjligheter att rida ut varit dåliga pga att hon hade väldigt långt till skogen. Men ja.. d kanske va fel.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker alltid att det är bra att gå promenader med hästen. Då vänjer den sig vid att vara iväg ute utan andra hästar. Att tömköra den ute är nog ännu bättre för då går den ju "själv".
Annars är det nog bra att göra som du själv beskriver.

Hur väl inriden är hästen? Håller med Forestautumn, backa rejält. Själv är jag en av dem som inte tror att hästar "testar" på det sätt som ni beskriver.

Att den tex inte vill gå från gårdsplan kan bero på många saker, men att den medvetet skulle göra tvärtom mot vad ryttaren vill tycker jag är rent trams.

:bow:

Man kan ju alltid börja med att fråga sig själv:

* Är jag 100 % säker på att hästen förstår vad jag vill? Kan det vara så att jag bara tycker eller tror att hästen förstår? Är jag alltid tydlig och konsekvent?
* Går den alltid fram för skänkeln och stannar den alltid för handen? - om inte behöver man öva mer på detta.

Jag håller med ForestAutumn också - promenera med hästen! Gör det lätt för den, ställ inte så höga krav i början och ha gärna en erfaren och lugn häst med dig ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar