Sv: Attitydproblem-hjälp!
Ville bara uppdatera hur det gått efter dagens besök i stallet.
Idag tog jag med min mamma så att hon kunde följa med. Vi började med att leda honom från gården och upp till vår "ridplan", inga protester eller ovilja att gå ifrån gården. När vi kom dit så satte jag upp och mamma longerade mig runt åt båda hållen i skritt och trav vilket gick mycket bra. Inga tendenser till att han ville stå på bakbenen, dock försökte han vända och gå hemmåt några gånger men då gjorde jag bara halt och korrigerade honom så tydligt jag kunde. Vi höll inte alls på länge utan chekade bara av att det fungerade i båda varven: start, stopp och volt åt båda hållen. Sedan släppte mamma lös oss och så skulle vi gå en kort runda i skogen, vilket också gick mycket bättre en sist. Han försökte flera gånger att bara vända om och gå hemmåt igen, men då gjorde jag bara halt och lät honom stå still en stund (istället för att mana på honom), sedan backade jag nått steg och gjorde halt igen. När jag sedan tröck på gick han fram åt det håll jag ville direkt utan protest. Det blev som sagt bara en kort kort runda med mamma + hund med som moraliskt stöd. Jag kännde att det gick mycket bättre än sist och han fick ingen panik heller och försökte inte resa sig nån gång. Imorgon blir det en promenad med honom när jag kommer hem från jobbet. Sedan på onsdag kommer sadelinprovaren så då hoppas jag att det ska gå bra att rida och prova sadlar. Tror att någon får vara med och longera när jag rider, vad tror ni om det?