S

Svarta_Bringan

Idag när jag var ute och gick med min cavaliertik Lacey hade jag henne lös en bit i skogen. Hon fick då syn på nåt och stack iväg och jag sprang efter. Innan jag kom fram såg jag en annan hund, en schäfer. Jag började springa ännu fortare och då hörde jag hur min nlilla älskling skrek som om kniven satt i henne och när jag fick tag på henne var hon helt snöig och dregglig på hela huvudet och täcket. Hon haltade fram till mig och när jag tog upp henne darrade hon av rädsla. :cry:
Ägaren till schäfern kom fram och frågade hur det gick och jag sa att det nog inte var nån fara med Lacey. Sedan när jag satte ner Lacey igen gick hon som vanligt men jag tänker aldrig aldrig ha henne lös igen och jag hoppas att ägaren till schäfern inte heller tänker ha si n lös. Schäfern är dessutom en polishund
 
Sv: Attakerad

var schäfern hos sin ägare och din sprang fram, eller var den och sprang själv?

Trist när sånt händer :(
 
Sv: Attakerad

Du såg ju inte händelseförloppet alls och har därför brustit ansvar, du vet heller inte om din hund traskade fram till schäfern lika lite som att du vet att schäfern attackerade ..

Trist iallafall att din hund blev märkbart skakad av händelsen
 
Sv: Attakerad

Det var trots allt din hund som först sprang mot den andre. Vad, hur och varför det som hände inträffade lär du inte få svar på. Tycker dock inte du ska klandra ägaren till schäfern. Om din hund sprang fram mot den andre hunden när den var vid sin ägare, är det du som bär hela ansvaret. Om båda hundarna däremot var utom uppsikt från sina ägare, så bär ni båda ansvaret och borde haft bättre koll på era hundar!

Hur som helst, hoppas din hund inte blir alltför negativt präglad av mötet!

(Vad har det för betydelse att hunden är polishund? Den var väl inte i tjänst...?)
 
Sv: Attakerad

Tycker dock inte du ska klandra ägaren till schäfern. Om din hund sprang fram mot den andre hunden när den var vid sin ägare, är det du som bär hela ansvaret. Om båda hundarna däremot var utom uppsikt från sina ägare, så bär ni båda ansvaret och borde haft bättre koll på era hundar!

Måste nog här säga emot en aning även om jag personligen håller med. Faktiskt så är det så att den hund som orsakar mest skada är den som är skyldig. det spelar ingen roll om hunden är kopplad, om det är den andra hunden som springer fram eller dylikt. Är det din hund som skadar den andra så ligger ansvaret på dig, även om din hund är kopplad och den andra hunden kommer framspringande.

Detta kan tyckas skevt i många askpekter, men det var bara någonting som jag ville tillägga.
 
Sv: Attakerad

Fast riktigt så enkelt är det inte heller, för när allt kommer omkring handlar allt om bedömning, alltså man bedömmar olika från fall till fall beroende på omständigheterna!
 
Sv: Attakerad

Ingen av hundarna var hos sin ägare, Lacey var cirka 20 meter från mig och schäfern ca 50 m från sin ägare. Lacey sprang fram först och hälsade men sedan när hon skulle kommma tillbaka gick schäfern på henne. Men jag håller med om att vi båda hade noll koll på våra hundar, även om det kändes som att det var den andra ägerns fel.
 
Sv: Attakerad

Tur då att det inte blev nån värre skada..
Men jag reagerade lite på "Så jag sprang efter"
Lyssnar hon inte på dig när du ropar? :confused:
eller var det så att du inte ropade alls?
 
Sv: Attakerad

Ingen av hundarna var hos sin ägare, Lacey var cirka 20 meter från mig och schäfern ca 50 m från sin ägare. Lacey sprang fram först och hälsade men sedan när hon skulle kommma tillbaka gick schäfern på henne. Men jag håller med om att vi båda hade noll koll på våra hundar, även om det kändes som att det var den andra ägerns fel.

Jag anser att det var bägges fel. Ingen hade koll på sin hund och bara för att din råkade bli biten gör det inte dig automatiskt oskyldig.
Ägaren verkade ändå trevlig som frågade hur det gick. Men det är klart det är tråkigt när sånt händer. Ni hade tur i oturen.
 
Sv: Attakerad

Jag vet om att min hund slår dövörat till någon gång då och då. Han lyssnar nästan alltid, men ibland så... Även om det som någon sa är den hund som gör mest skada som är "skyldig" så skulle jag anse att det var "skyll sig själv" om min hund slog dövörat till och sprang fram och blev attackerad. Ingen av er hade koll. Punkt slut, Schäferägaren frågade ju hur det gick med din hund, bra gjort, vad mer ska h*n göra?

Dessutom i o med att din hund är så liten i jämförelse med en schäfer så kan det ju ha varit så att schäfern inte attackerade utan bara försökte trycka ner henne eller till och med leka och råkade ta i för hårt, du såg ju inte vad som hände sa du. Dreggel är inget bevis för att hunden har attackerat, den kan ha hotat för att din hund kom för nära etc. Kanke lärde sig din hund att inte komma för nära?
 
Sv: Attakerad

Innan jag kom fram såg jag en annan hund, en schäfer. Jag började springa ännu fortare och då hörde jag hur min nlilla älskling skrek som om kniven satt i henne

men sedan när hon skulle kommma tillbaka gick schäfern på henne.

??:angel:
Om du först hörde henne skrika och börja sringa fortare då du inte såg henne,men att du sedan säger att du "såg henne" för att hon började komma tillbaka till dig..??
Fattar inte riktigt hur det går ihop,men men..

Håller med andra om att det är bådas ansvar och ni båda är lika skyldiga,
En sak jag inte fattar bara;du såg din hund springa när hon fick vittring på ngt (dvs. den andra hunden) men ändå så ropade du inte henne till dig för att hindra henne springa fram,utan lät henne springa fram till vad det nu än må vara...?Oansvarigt måste jag säga,väldigt oansvarigt.

Tur att det inte blev värre skador på din hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Attakerad

Det där med att låta hjärtskärande skall man ta med en nypa salt. Min unghund kan låta som om han håller på att dö när gamletiken säger till honom. Jag kan dessutom se att hon inte biter honom utan bara hugger i luften eller bara nafsar honom. När hon har läxat upp honom har han inte ett enda litet märke i pälsen. Däremot kan han vara lite våt av dreggel.

Hade hon några märken eller var hon bara lite allmänt nerdregglad?

Om den andra hunden upplevde att din hund på något sätt behövdes lära sig lite hundvett så är det inte ovanligt att de nyper till och lägger omkull den ouppfostrade hunden. Enventuellt håller kvar den på rygg tills den andra hunden ger sig.

Det intressanta är igentligen vad händer sen? Fortsätter hunden attacken? Biter den utan urskillning(orsakar stora skador på den andra hunden) eller naffsar den bara? Fick din hund gå iväg eller blev hon hotfullt jagad? Fick du problem med att få bort den andra hunden så att du kom åt din hund?

Om det bara var så lite som hände som jag kunde urläsa ur ditt inlägg så tror jag bara att din hund antagligen inte uppförde sig som man ska och att den andra hunden bara lärde honom lite vanligt hundvett. Oftast så låter det så mycket värre än vad det är (jag har blivit lite härdad sedan jag fick en äldre tik som har uppfostrat min unghund).

Mvh

Tora
 
Sv: Attakerad

Om din hund sprang fram till schäfern är det ditt fel. Ägaren till schäfer kanske hade full kontroll på sin hund och kan inte ta ansvar för vad din hund gör.

Själv blir jag skitförbannad om en hund skulle springa fram till min goldenhane. Han gillar inte alls andra hundar som han inte känner och det har hänt att han huggit hundar som sprungit fram till honom. Dock aldrig så att de blivit skadade. Ska tilläggas att jag alltid har min hund kopplad om det finns risk att träffa på andra hundar.

Om alla kunde ha koll på sina egna hundar så skulle allt bli bra!
 
Sv: Attakerad

Jag har alltid min schäfer kopplad förutom de gånger jag kan ha honom lös men med full översyn runtomkring oss. Varför? Jo, jag vet om att han inte är särskilt vänlig gentemot andra hundar och vill inte utsätta någon annans hund för risker.

Problemet är då alla dessa hundfolk som har sina hundar lösa i skogen och låter hunden springa långt utom synhåll. Detta händer relativt ofta, att jag möter en ensam hund som rusar fram emot min kopplade hund. Jag brukar då få ropa att; kalla in din hund! I bästa fall så har de en hund som lyssnar och hinner kalla in hunden i tid, i de sämre fallen så: nr.1: hunden skiter i matte/husse och rusar ända fram varpå jag får i princip lyfta upp min schäfer på bakbenen eller fota till den framrusande hunden. Nr.2 Hussen/matten kommer fram efter att jag fotat bort deras gullehund och gormar på mig varför jag gör så eller att det är fel på min hund eftersom han är arg på andra hundar.

Jag tycker att det är så oförskämt att ha sin egen hund lös, låta den rusa fram till en kopplad hund som blir trängd och kanske biter eller markerar så att deras egen hund blir skadad eller skrämd helt i onödan och sen har man mage att skälla ut den som har sin hund kopplad. Mycket märkligt beteende tycker jag.

Kan också tillägga att hundfolk i allmänhet tycks älska att poängtera att det var en SCHÄFER som attackerade deras älskling och blir helt förfärade just för att det var en SCHÄFER. Hade det varit en kungspudel så hade ingen reagerat även om händelseförloppet hade varit detsamma.
 
Sv: Attakerad

Jag har min boxer lös då hon behöver springa av sig ordentligt.
Har endast hänt 1 gång (då hon var 5 månader) att hon inte lyssnat och rusat fram till en hund. Nu stannar hon om jag säger åt henne.
Min hund är mentaltestad och visar aldrig aggressiva tendenser däremot kan hon "morra" när hon leker med andra hundar vilket får dom att genast anta att min hund är en best som sliter upp strupen på deras små soffkuddar :D
 
Sv: Attakerad

Min hund är också mentaltestad och korad, med höga poäng, men det är inte alltid att detta hör samman med hur bra den "leker" med andra hundar tyvärr.

Jag är helt klart för att man ska ha sin hund lös så mycket det bara går, så länge man har hunden under kontroll dvs. Visst kan det hända missöden för alla ibland men då får man stå sitt kast och kanske även be den man mötte om ursäkt och inte tvärtom.
 
Sv: Attakerad

Mentaltest är ju inget som gör en hund "bättre" i sinnelaget, det är ju bara ett test som visar hur hunden fungerar.
 
Sv: Attakerad

Asså ingen hade koll på sin hund men det är väl f*n självklart att jag ropade på min hund och sprang efter direkt. Men jag började springa ännu fortare när hon skrek och jag och den andra ägaren var framme nästan samtidigt, jag lite före. När jag var nära och åter kallade på min hund försökte hon komma till mig men den andra hunden följde bara efter till ägaren fick tag på den. Ingen kan ju säja vad schäfern gjorde för ingen såg det, det ända jag vet är att Lacey skrek och försökte komma till mig men kunde inte för att schäfern följde efter
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
Övr. Katt Igår hade vi en vän med två hundar, en hanhund och en tik, på besök. Vår unghund fick hälsa på de främmande hundarna och hanhunden fick...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp