I
incognito
Sv: Attackerar !
nej det är ju inte så konstigt...
nej det är ju inte så konstigt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
så du tycker att det är ett bra alternativ att slå hästen??
det finns betydligt bättre metoder än att slå efter hästen med en longerpiska, vad inger det för förtroende?
TS
Ta hjälp av en duktig person som inte är rädd för hästen som kan gå in i hagen. Kommer hästen för nära så vifta till med armen och grymta till.
Sparkar hon så sparka tillbaka! Men att slå med longerpiska löser inga problem, snarare förvärrar!
Man SITTER inte på backen .
Oavsett avstånd så finns risken att man inte hinner undan!!!!!
Jag skulle järn ta hem den hästen till mig O få den att sluta med de den gör o lämna den tillbka i gen.. Nu orkar jag inte med de här.. Men vad du ängör slå inte hästen!!!
Hästen är livsfarlig! Ta ur henne beteendet omedelbart eller avliva henne!
Tänk om ett barn går in i hagen och blir ihjälsparkad!
Går det att hantera henne med pisk eller ej?
Du skriver både att din mamma kan platsa henne, men samtidigt att hon inte bryr sig om pisken utan anfaller i vilket fall.
Det är bättre att slåss med hästen en gång ordentligt och vinna än att fjanta runt och inte våga ta i med hårdhandskarna och låta hästen vinna.. Hennes beteende kommer bara bli värre och värre och snart kan ingen hantera henne.
Jag vet vad jag talar om. Har en shettis med samma beteende eftersom hon blivit fjantad med hos förra ägaren, jag tog över henne när hon anfallit sin förra ägare, sparkat ner henne och fortsatt sparka henne när hon låg på backen, den ägaren bröt flera revben och ena armen.
Jag har inte fått ur min häst detta helt, hon är okej när jag hanterar henne men kan anfalla andra.
Därför kommer hon endast 6 år gammal avlivas så fort jag fått tillstånd av vet.
Hon har fått tre år på sig att bättra sig och inte fått vunnit en enda konflikt, men det är för djupt rotat och kommer aldrig gå ur.
Nu har jag fått barn och jag skulle aldrig förlåta mig själv om hästen skadar min dotter.
Låter ju precis som min var förut. Har hon alltid varit så? Om inte, försök att komma ihåg när hon började. Leta efter orsaker tex. har hon ont någonstans när du rider så hon förknippar dig med det. Min ponny hittade vi små vargtänder på som bettet legat mot och gjort ont, hon hade även ärr på insidan av kinden efter nosgrimma som spänts för hårt så tänderna skavt sönder kinden. Vi tog bort vargtänder och jag använder aldrig nosgrimma nu för tiden. Sedan bör du ta hjälp med träning i ledarskapet, både för ditt eget självförtroende och för ponnyns skull. En anfallande häst är osäker, antingen flyr de ( det gör de flesta ) eller så gör de som din.
Lycka till, ett oönskat beteende tar kort tid att lära men det tar mycket lång tid att komma ifrån, så kämpa på.
Altså behöver hon hjälp av en som kan.. som inte brukar våld mot hästen.. Var någon är som nämde nåt med att sita i hagen o ignorera hästen o annat.. DE tycker jag hon ska prova.. Eller heltänkelt lämna tillbaka hästen!
Nej man lägger sig på en filt i solen i hagen och läser bruksanvisningen som följer med när man skaffar hästen, och följde det inte med nån bruksanvisning så får man ta en bok om grundläggande hästhantering istället. Har man tur, och det har man ju, så lägger sig hästen bakom en och tjuvläser över axeln.man sätter sig INTE i en hage med en atackerande ponny i...
KL
Vilket förbannat otrevlig attityd några har pga Ewe´s skrivsvårigheter
Hoppa över hennes inlägg då eller ännu bättre, lämna tråden
För övrigt så håller jag med henne om att våld våld och åter våld löser sällan något på ett bra sätt.
Ett slag för att förhindra en attack - ja visst.
Men att alltid korrigera med slag är fel!
Jag har en häst som attackerar i hagen om den tycker att du är en "mes".
Jag visste om hur den va innan jag for och tittade på den.
Nu visade hon ändå att hon inte tyckte att jag va en "mes" så hon följde mej hem.
Klappa och prata i hagen gick bra, tills jag började kräva saker av henne.
Då attackerade hon.
Jag gick inte in i hagen utan en "förlängd arm" i form av spö, pinne, hagstolpe (det som fanns till hands).
Jag har ingen ridbana så mitt arbete med henne gjorde jag i hagen.
Hon vägrade backa i början, lyfte inte bakhovarna.
Hon lyckades sparka mej en gång, men det blev bara en snudd på benet då jag hann reagera i tid.
Jag började arbeta henne i repgrimma och gick promenader och longerade henne i hagen.
Många duster blev det då hon inte hade alls tyckte vi skulle göra som jag sa.
Kan väl inte direkt säga hur jag gjort för att bli hennes ledare.
Har bara visat att jag inte är rädd för henne trots hennes storlek (bastant kallblod).
Att slå henne funkar inte, det vinner man absolut inget på.
Vet att då skulle jag absolut tappa hennes förtroende och jag skulle nog kunna få mej ett nyp.
Men, det som är trist är att fast hon funkar med mej så funkar hon inte med andra människor. Barnen får absolut inte röra henne eller gå nära.
Hovslagaren får bara ta framfötterna snabbt och bak får jag lyfta hovarna för att det ska gå.
Att slå henne för att hon inte låter hovslagaren lyfta hennes fötter skulle bara göra henne ännu mer ill mot denne
Spelar ingen roll om slaget skulle komma "vid rätt tidpunkt"...
Men, att avliva henne för detta finns INTE i mitt huvud.
Jag vet vilken go häst hon är och i framtiden hoppas jag att hon ska bli snäll som sin mor
Till TS (höll på att glömma)
Jag skulle nog råda dej till att ta din mamma till hjälp OM ni nu inte kommer att ta någon annan.
Hon är dock vuxen och borde vara den som tar ansvaret för hästen.
Jag önskar dej lycka till och tror inte att hon är omöjlig.
Herre min skapare.....
Nej, det var väl därför ni fick skicka iväg er som ni inte klarade av?