Sv: Attackerar !
Jasså det var ju intressant. Här verkar du räkna in dig själv bland dessa personer som anser sig ha tillräckligt med kunskap att hantera en häst med dessa problem. Hur skulle du lösa problemet?
Jo i min ungdom var jag en hårt förespråkande NH fantast, Hempfling och Monty var mina stora idoler och alla hästar kunde hanteras om man kunde kommunicera på deras vis...
Och visst fick jag faktiskt en del hästar att fungera helt utan våldsamheter, Mandarin ett halvblod som bet av en flicka hennes öra blev beskedlig som ett lamm jag hade gladeligen uppvisningar i lastning och NH för imponerade personer där jag hanterade hästar jag aldrig träffat tidigare och fick dem följsamma och lastade något vrånga hästar utan linor eller andra redskap efter en stunds arbete..
Sedan mötte jag Wilma...
I dagsläget känner jag mig inte alls särskilt duktig på hästhantering, jag är definitivt inte lika våghalsig som jag var förr, då backade jag inte för någon häst. Det gör jag nu..
Och ja jag är osäker på Wilma jag med även om hon inte gjort mig något på över 2,5 år så vet jag att hon kan, så egentligen skulle det nog absolut vara bättre om hon kom till nån som inte var rädd för henne men som ändå hade vett att inte sätta sig i sådana situationer där man kan bli skadad, för hästen är opålitlig, tro inget annat.
Innan Wilma klev in i mitt liv hade jag ALDRIG slagit någon häst för det brukar räcka med att använda kroppsspråket.
Men om en häst attackerar med tänder och bakben måste man försvara sig annars blir man skadad!
Men jag slår henne inte i tid och otid, det har hänt de gånger hon har gjort attacker när jag varit med.
Jag är fortfarande mycket konsekvent om ledarskapet på mina hästar, men jag tjatar inte på dem genom att jaga dem runt runt i en paddock hela dagarna, men ledarskapet är mitt.
Fast jag har lärt mig mycket av Wilma, hon är den roligaste häst jag haft och jag tycker om henne mycket annars hade hon redan varit avlivad för länge sen.
Problemet är just hanteringen med henne för det är där det brustit i kommunikation med förra ägaren, sko, lasta, rida och köra är inget problem för det har hon aldrig haft dåliga erfarenheter av..