Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
korrigera rätt = innebär inte att man måste slå hästen.
tänker inte diskutera detta mer för jag anser att slå hästen är samma som okunskap o att man inte förstår den...
man kan ju fundera på varför vissa hästar är huvudskygga o allmänt stirriga bara man höjer armen för fort...
Det var mycket att läsa igenom. Jag är 12 år, min mamma är travtränare och har eget stuteri. Hon är rätt erfaren och vad jag vet kan jag nästan allt hon kan eftersom jag är med henne hela tiden. Min mamma är en sån snåling, hon skulle aldrig slösa pengar på att tex. skicka henne på NH träning.. Det är bra som det är, jag undrar bara hur man kan få bort beteendet ? Ska vi sluta att slå henne helt och hållet ? jag har börjat att gå ut i hagen och ge äpplen utanför staketet och berömma och skrika på henne n är hon tar bak öronen , men då vänder hon på sig och slår så då ger jag upp och kommer tillbaka och börjar ge henne äpplen igen efter ett tag. Man kanske ska testa klickträning ? Och klicka hela tiden när hon e duktig och ha något annat ljud som förknippas med olydnad ?
Det var mycket att läsa igenom. Jag är 12 år, min mamma är travtränare och har eget stuteri. Hon är rätt erfaren och vad jag vet kan jag nästan allt hon kan eftersom jag är med henne hela tiden. Min mamma är en sån snåling, hon skulle aldrig slösa pengar på att tex. skicka henne på NH träning.. Det är bra som det är, jag undrar bara hur man kan få bort beteendet ? Ska vi sluta att slå henne helt och hållet ? jag har börjat att gå ut i hagen och ge äpplen utanför staketet och berömma och skrika på henne n är hon tar bak öronen , men då vänder hon på sig och slår så då ger jag upp och kommer tillbaka och börjar ge henne äpplen igen efter ett tag. Man kanske ska testa klickträning ? Och klicka hela tiden när hon e duktig och ha något annat ljud som förknippas med olydnad ?
Du är inte så gammal va?
I första hand handlar det om att överleva, sen kan man börja psykoanalysera hästen. Har du verkligen aldrig sett hur hästar fostrar varandra?
Ge äpplen är väl en sak men skrik för guds skull INTE till ponnyn när hon tar bak öronen. Min erfarenhet är att hästar blir sura, arga, elaka o stökiga av att man skriker åt dom. Skriker åt hästarna gör jag bara om dom bitit eller sparkat mig eller om hästen definitivt är på väg att göra något sådant.
Samma som andra som frågat om hennes ålder eftersom den lyser igenom och därför antyder en bristande erfarenhet, hur så?
Om de inte hjälper med ett slag då vad ska man göra då? slå o slå o slå så fort problemet kommer tillbaka? till slut kommer hästen att tapa den respäkt för pisken de ska ha utan att va rädd för den.... De stör mig att dom flästa ser ner på mina kunskaper för att jag är lite yngre än alla här.. Vist man får mycke kunskap ju äldre man bli men kunska kommer oxå genom hur mycke man vart med om.. Fin tjejer i min ålder som vart med om mycke mer än vad man kan tro o har du mer erförenhet i från vad dom nu har vart med om!!!
Jo men nu är de svårt för en lite tjej att mäta sig mo en häst.. Att man ska överleva inebär inte att man sak slå hästen.. Självförsvar men inte slå on inte ens liv är i fara