Attackerande marsvin?

H

Harmoni

Jag vet, lite dum överskrift... Har nyss köpt en marsvin kompis till min hona, Hallon som jag haft sen hon var liten är helt gudomlig och älskar de sällskap hon haft innan, som då mest bestod av kaninungar, det är bara det att Fröken(den nya) verkar inte trivas alls... Hon kan helt plötsligt utan anledning rusa fram och attackera/bita Hallon när hon sover! Jag kan förstå hennes dominans betende om att äta först av godsaker då hon ju ändå är äldre men hon låter henne verkligen inte göra någonting!

Hon får inte göra glädjeskutt i buren heller.. Tycker så synd om min lilla älskling jag ville bara att hon skulle få sällskap, men detta fungerar inte alls.

Är det helt enkelt så att Fröken inte tycker om sällskap? De hon gick med innan fungerade hon tydligen inte heller med, men jag trodde det berodde på att dem var äldre än henne.

/Anna

Sv: Attackerande marsvin?

Harmoni skrev:
Jag vet, lite dum överskrift... Har nyss köpt en marsvin kompis till min hona, Hallon som jag haft sen hon var liten är helt gudomlig och älskar de sällskap hon haft innan, som då mest bestod av kaninungar, det är bara det att Fröken(den nya) verkar inte trivas alls... Hon kan helt plötsligt utan anledning rusa fram och attackera/bita Hallon när hon sover! Jag kan förstå hennes dominans betende om att äta först av godsaker då hon ju ändå är äldre men hon låter henne verkligen inte göra någonting!

Hon får inte göra glädjeskutt i buren heller.. Tycker så synd om min lilla älskling jag ville bara att hon skulle få sällskap, men detta fungerar inte alls.

Är det helt enkelt så att Fröken inte tycker om sällskap? De hon gick med innan fungerade hon tydligen inte heller med, men jag trodde det berodde på att dem var äldre än henne.

/Anna
Är det verkligen lämpligt att ha en hona till en hona? Lämna tillbaka den nya och inskaffa något annat sällskap.

Fröken är snart 1 år, och Hallon ca 5 mån... Det borde ju fungera tycker man ju....

Jag tänker mig typ avlagd avelshona, 2-3år..
De kan ju sin sak vad gäller uppfostran iaf :smirk:

Honan ifråga är avelshona, haft 2 kullar och sista alldelles nyligen. Såpass mycket vet jag som att Hallon den unga honan inte är vare sig dominant eller elak, hon vill bara pussas och gosa men tanten bara är elak:cry:

:crazy: skriver från olika konton?

Sätt ihop de på neutral mark eller släng in en tredje
*kornet håller fast vid sin sak*

Nupp, jag är harmonis syrra:) Ok... men buren gjordes iallafall ren och ändrades om i. Hallon är ett heltamt marsvin det är däremot inte fröken, kan hon vara otrygg?

när jag satte ihop min marsvinshona med en annan hona jag fick på prov som varit aggressiv mot honorna i sitt förra hem så gjorde jag så här...

Dela av samma bur på mitten en hona på varje sida i några dagar...öppna sedan en del avfördämningen så de kan gå över och hälsa på varandra....

Mina honor löste dock det mesta själva...den ena hoppade över min fördämning och så bråkade de en aning innan de kom överense....

lycka till

Syrrans stackars tama Hallon är typ helt nedtryckt nu:cry: Tillåts inte ens göra glädjeskutt, hur kul är det för henne på en skara att bara ligga i ett hörn?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Vår sju månader gamla tjej var lätt att vänja in med att vara ensam hemma som valp. Värre var/är det med att ha henne exempelvis i bur...
Svar
7
· Visningar
1 894
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama