Att värma en pool...?

bettysmatte

Trådstartare
Vi har en minipool på 2300 liter som vi fyllde igår. Nu är de ju varmt och skönt på dagarna, men sjunker ända ner till 7 grader på nätterna. Hur håller man poolvattnet varmt? Det känns som om den värme som man fått på dagen går förlorad på natten. Hur "håller man kvar" värmen? Alla förslag, förutom att pinka i vattnet;), är välkomna!!

Sv: Att värma en pool...?

det enklaste är väl att skaffa någon form av lock. jag har ett spabad med ett tjockt lock och det håller varmt året om.

Vi har en minipool på 2300 liter som vi fyllde igår. Nu är de ju varmt och skönt på dagarna, men sjunker ända ner till 7 grader på nätterna. Hur håller man poolvattnet varmt? Det känns som om den värme som man fått på dagen går förlorad på natten. Hur "håller man kvar" värmen? Alla förslag, förutom att pinka i vattnet;), är välkomna!!

Prova med 27 doppvärmare. :idea:

Ja, det blir ju kallare på natten men varmare igen under dagen, inte alls säkert man behöer ngt för att värma upp den.
Får jag fråga en sak, är det ngn pool ni byggt eller har ni köpt såna som alltid finns i annons överallt?(bla på leksaksaffärer/butiker)
Funderar på att göra det & vill veta om de verkar stabila:)

Vi har också en mindre enklare typ av pool. Första året vi hade den knattrade barnen tänder... Året där på köpte vi en solvärmare :-)
Den kostade mer än hela poolen men har varit värt varenda öre.

Nu är vi inne på fjärde året med värme och vi har under åren kompleterat med frigolit under. Med bubbelplast och poolöverdrag så sjunker temperaturen nu bara några grader på natten. I dag startade den på 22 grader och det var 29,7 grader när vi stängde av pumpen nu på kvällen.
Vår pool är något större tror den är på 4000 liter. Vi kör nog på med denna uppblåsbara plastvariant tills den går sönder och skaffar något lite mer riktigt sedan. Men denna budgetvariant har varit kanon.
(Om man bortser från att vårt hem översvämmas av barn. Föräldrar i närheten beklagar sig över att deras barn klagar på värmen i deras småpooler när de kommer hem)

Mina föräldrar har precis köpt en luftvärmepump till sin, men det är ju iofs ingen minipool :)

Vi hade stor pool då jag växte upp. Pappa och grannen hade sitt uppvärmningsprojekt de lekte med, och det funkade jättebra. Att sätta på elvärmen var det liksom inte tal om.

De la frigolit på mitt lekstugetak. Sen la de ut en massa svart plastslang på frigoliten. Skruvade en skiva plexiglas över. En pump som drog runt vattnet. De första åren hade vi timer på pumpen så den startade typ en gång i halvtimmen, sen riggade de en tempraturmätare så när vattnet i slangen var 60 grader gick pumpen igång.

Det här funkade jättebra, och det var en pool på 15x10m. Billigt och bra.

Vi har just nu en presenning som poolöverdrag. Igår silvertejpade vi fast en sådan "filt" (som ser ut som aluminiumfolie) som används bl. a. till skadade människor för att de ska hålla värmen ("stänger in" kroppsvärmen) mitt på presenningen. Kanske det isolerar?

Vad är ditt lock gjort av?

Vi har en helt vanlig liten pool som man kan köpa "överallt" (Rusta, Maxi, ÖoB, etc). Den kostade 395 kr. Det är andra säsongen vi har den nu, och den verkar hålla bra. Poolkemikalierna är dyrare än poolen faktiskt...:crazy:

Vad bra, ska gå på shoppingtur i veckan.Vill inte sno tråden men vad använder du för rengöringsgrejer till den?det funkar inte att rengöra med bara såpa antar jag?

Använder man inte klor och algmedel till "småpooler" också? Vi har en inbyggd (nerbyggd) och då använder man ju diverse medel.

Förövrigt så brukar vi använda ett täcke som har såna där luft"knoppar" (såna som smäcker när man trycker på dem). Det håller värmen bra och värmer även upp mycket bättre när solen ligger på :)

är det riktigt enkla småpooler så blir det förmodligen billigare att byta vatten ofta än att rengöra vattnet, så dyrt som det är, bara pH-stickorna kostar ju multum... Men det känns som att man bör ha någon form av reningspump innan man häller i en massa kemikalier?

Till TS, locket till spabadet är nog ca 15-20 cm tjockt, vet ej vad det består av, någon form av cellplast skulle jag tro. Men det ska ju som sagt hålla värmen hela året så själva spabadet i sig är ju också en rejäl isolerad konstruktion. Onödigt att ha ett jätteavancerat lock om själva poolväggarna släpper ut värme ändå.

Jo det är klart, vi har pump och sånt till vår pool. Vet bara en kompis som köpte en, de köpte klor och dylikt till den poolen.

Vi har klor just nu, men jag funderar på att byta till aktivt syre. Pump fick man också till vår pool, och vi kör den med jämna mellanrum.

Ikväll när jag kom hem från jobbet var det hela 23 grader varmt i poolen och jätteskönt!

gammal tråd, jag vet, men snart är det ju dax igen....
Det finns en slags bubbelfilt att täcka poolen med, som dels stänger in värmen, och dels samlar värme då solen lyser på

Har man nedgrävd pool så är det jätte bra med solpaneler på taket som värmer vattnet

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
559
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 072
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar