Hunden är försäkrad för fullt valppris. Köparen har betalt halva priset om avtalet gäller en kull. Andra halvan av en utbetald livförsäkring bör alltså gå till uppfödaren som inte kan utnyttja sin avelsrätt.
Jag kan varken avtalsrätt eller försäkringsrätt, men jag frågar mig om det inte också är en typ av försäkringsbedrägeri? Finns det någon jurist här som kan reda ut vad som gäller? Köparen har försäkrat hunden för en större summa än den ekonomiska risk hon eller han tagit.
I förlängningen ser jag ett bedrägeriområde, där det finns goda extrainkomster för samvetslösa valpköpare. Köp en valp med bibehållen avelsrätt, ta den till veterinären och beskriv de upprepade EP-anfall som hunden haft. Eller också skadar du valpen så den måste avlivas, slå den hårt i huvudet, säg att den sprang in i ett träd. Inkassera nästan 100% mer än du lagt ut.
Värt att tänka på är också att livförsäkringen brukar vara jättebillig, i varje fall om man jämför med veterinärdelen, någon eller några hundralappar per år.