Den här tråden är ett ypperligt exempel på varför jag hade det svårt, och fortfarande har, svårt att öppet kalla mig femenist även om jag håller med om i princip allt vad femenism (för mig) står för. Jag håller med om att det finns en obalans mellan kön, att män har förväntningar på sig likväl som kvinnor, det finns normer i samhället som är skadliga för alla osv.
Det jag är ”rädd” för är att bara vara fel. Vet inte hur många gånger jag fått kritik för att inte vara feministisk nog när jag inte känt till vad parti x tycker om y (när jag själv inte kopplar ihop min feminism med vad jag röstar på), eller att jag känt mig fel när jag inte är hundra procent påläst om allt som feminism kan beröra.
Gillade dock det inlägget här som separerade feminism och politik, där politiken var ett sätt att uppnå jämställdhet (halvhjärtat sammanfattat), så har jag inte riktigt tänkt på det när det gäller ”vänster/liberal/whatever feminism”. Så ska jag nog tänka i framtiden, är feminism utan någon politisk hemtillhörighet, för så långt har jag inte hunnit fundera ännu