Onödigt tufft, skrev jag. Inte onödigt. Att börja jobba direkt efter förlossningen är stentufft, och onödigt tufft i den meningen att det finns möjlighet att stanna hemma. Det är alltså något tufft man utsätter sig för fast det inte är nödvändigt - onödigt tufft, med andra ord. Nu verkar ju inte det vara planen, gissningsvis för att det vore onödigt tufft att börja jobba igen tre dagar efter förlossningen?
Jag tror inte att jämställdheten avgörs av om man unnar sig ett par-tre månader hemma på heltid, faktiskt, eller kräver att man offrar amningen. Och jag tror absolut att det kan finnas onödiga ansträngningar. T ex ansträngningar som kräver mycket av en, men inte ger några större effekter i termer av jämställdhet. En sån onödig ansträngning skulle t ex kunna vara att man gör lika mycket hemma som höggravid som den icke-gravida partnern, fast man får ont av foglossningar, för att man i alla lägen och alltid vill dela lika på hushållsarbetet. Det skulle jag tycka var en onödig ansträngning. Den har ett högt pris, och ger lite resultat.
Varför är det fult att kalla något för onödigt?
Jag tänker att med såna krav - inte amma, börja jobba direkt efter förlossningen - då är det begripligt om få känner sig lockade att leva jämställt. Finns det inte grader i helvetet, att man kan amma fast man är feminist? Och det inte måste vara antingen eller, om du vill arbeta för jämställdhet får du inte amma? Eller vara hemma på heltid?