Att vara ägd - Uppdrag granskning

Får väl reflektera själv då....
Tyvärr verkar fenomenet med människohandel vara rätt vanligt, även om det såklart finns undantag.
Men hur kan man hjälpa på annat sätt? Någon som har några tankar och idéer?
Jag är med i en lokal grupp som jobbar för att hjälpa romer i Bulgarien, främst då Ceca som var med i programmet, och vi vill helst jobba för utbildning jobb, i första hand till kvinnorna.
Är ändå skrämmande att människohandel kan pågå mitt ibland oss utan att något kan göras för att stävja det:cry:
Det handlar ju om utsatta och fattiga människor som har svårt att själva ta sig ur sin situation...

Får väl reflektera själv då....
Tyvärr verkar fenomenet med människohandel vara rätt vanligt, även om det såklart finns undantag.
Men hur kan man hjälpa på annat sätt? Någon som har några tankar och idéer?
Jag är med i en lokal grupp som jobbar för att hjälpa romer i Bulgarien, främst då Ceca som var med i programmet, och vi vill helst jobba för utbildning jobb, i första hand till kvinnorna.
Är ändå skrämmande att människohandel kan pågå mitt ibland oss utan att något kan göras för att stävja det:cry:
Det handlar ju om utsatta och fattiga människor som har svårt att själva ta sig ur sin situation...
Ska kolla så fort jag hinner. Brukar inte missa dem.
Håller helt med dig.
Hemskt med människohandeln och tyvärr följs ens anmälningar inte upp. Finns inga pengar... Jag lägger ingen skugga över våra Poliser i det här fallet. De stretar på så gott de kan och de är få på ett stoooort område och är helt fantastiska.

Jag såg programmet och kunde inte låta bli att tänka på vilken skyddad värld jag lever i. Jag har aldrig någonsin hört historier från min närhet, från så väldigt fattiga, outbildade och utsatta människor. Jag vet inte riktigt om jag har någon åsikt om hur det svenska samhället hanterar detta, men jag blir nyfiken på att veta mer om Bulgarien. Jag inser ju att han borgmästaren som var med en sväng i programmet lever i en helt annan verklighet än mig, men kan ändå inte låta bli att förundras över hans väldigt... vad ska man säga? likgiltiga inställning till alltihop. Han var ju väl medveten om vad det var som hade hänt och vem personerna på båda sidan maktstrecket var, även om han gjorde sitt bästa för att dölja det.

Jag vet inte vad jag tycker är hemskast. Att människor lever så väldigt utsatt eller att det är så väldigt stor skillnad på hur människor lever. Hopplöst känns det i alla fall.

Jag såg programmet och kunde inte låta bli att tänka på vilken skyddad värld jag lever i. Jag har aldrig någonsin hört historier från min närhet, från så väldigt fattiga, outbildade och utsatta människor. Jag vet inte riktigt om jag har någon åsikt om hur det svenska samhället hanterar detta, men jag blir nyfiken på att veta mer om Bulgarien. Jag inser ju att han borgmästaren som var med en sväng i programmet lever i en helt annan verklighet än mig, men kan ändå inte låta bli att förundras över hans väldigt... vad ska man säga? likgiltiga inställning till alltihop. Han var ju väl medveten om vad det var som hade hänt och vem personerna på båda sidan maktstrecket var, även om han gjorde sitt bästa för att dölja det.

Jag vet inte vad jag tycker är hemskast. Att människor lever så väldigt utsatt eller att det är så väldigt stor skillnad på hur människor lever. Hopplöst känns det i alla fall.
Problemet är nog att det är så olika tankesätt där och här...
Kulturella skillnader som gör det hela så svårt att greppa.
Ser ju det så tydligt när man kommer nära de som lever i den världen, t ex att det är helt accepterat att kvinnor misshandlas eller att unga tjejer gifts bort:cry: Blir en ung tjej ihop med en kille så tillhör hon helt enkelt hans familj...
Kvinnornas/tjejernas enda roll är att bli mammor och föda barn, samt lyda mannen. I det moderna Europa

Ett problem med anmälningar är att det kan vara svårt att hitta de inblandade personerna.

Jag har i mitt jobb som socialsekreterare flera gånger fått in anmälningar av olika slag gällande EU-migranter. Många gånger är det andra som anmält åt dem, men både vi och polisen har erfarit att de inte de inte vill medverka och håller sig undan.

Liknande trådar

Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 786
Senast: vilde
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 067
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Ikväll ska uppdrag granskning visa ett program om ridsporten med titeln "Ligg inte med dina elever". Det ska tydligen finnas på svtplay...
2
Svar
33
· Visningar
3 247
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ulrika Fåhraeus har tittat på Uppdrag gransknings avsnitt där man följer upp vad som hänt sedan redaktionens granskning av bland annat...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama