Att välja uppfödare - grupp 9

Sv: Att välja uppfödare - grupp 9

Tja, det är egentligen svårt att säga vad jag fastnade för;) Hon verkade ha sund syn på hund i allmänhet och jag hade hört mycket gott om henne. Hundarna var trevliga, inga rädslor och jättefina(jag är intresserad av utställning).
Hon har fött upp brukshundar tidigare och mentaliteten är viktig för henne.
jag skickar pm:)

Tja, det är egentligen svårt att säga vad jag fastnade för;) Hon verkade ha sund syn på hund i allmänhet och jag hade hört mycket gott om henne. Hundarna var trevliga, inga rädslor och jättefina(jag är intresserad av utställning).
Hon har fött upp brukshundar tidigare och mentaliteten är viktig för henne.
jag skickar pm:)

Tackar så mycket.

Jag hoppar in som vän till Kladdkaka ;)

Jag har gått utbildning för den uppfödaren, träffade hennes hundar nästan dagligen under ett års tid.
Det är glada och pigga hundar som hänger med och går ihop med de flesta, samtidigt som de har en bra off-knapp. Samtliga jag träffat har varit bra mentalt, så inbillar mig att rasen är så i stort också.
Jag är inget större fan av mindre hundar själv, men en löwchen kan jag tänka mig i framtiden. Det är stor hund i liten förpackning.
Var väldigt nära att köpa en av hennes hanvalpar i vintras som jag lånade för lite miljöträning, men just då kändes framtiden för osäker för att ha ytterligare en hund, tyvärr.

Var bor du ts?

För mig är en hund 20% arv och 80% miljö. Miljön för en valp påverkar innan den är född.

Hur bor tiken när hon ska valpa? Hur hanteras valparna de första två veckorna? Hur socialieras valparna från vecka tre? Kan du träffa pappan? Finns det fler vuxna omkring tiken som hjälper till?
Hur "om sig och kring sig" är uppfödaren om vem h*n säljer till?

Minsta antydan till "det är inte så viktigt" på dessa frågor gör att uppfödaren går fetbort.

Detta förutom att jag också tycker att mentaliteten borde spela större roll än vad den gör.

Jag hoppar in som vän till Kladdkaka ;)

Jag har gått utbildning för den uppfödaren, träffade hennes hundar nästan dagligen under ett års tid.
Det är glada och pigga hundar som hänger med och går ihop med de flesta, samtidigt som de har en bra off-knapp. Samtliga jag träffat har varit bra mentalt, så inbillar mig att rasen är så i stort också.
Jag är inget större fan av mindre hundar själv, men en löwchen kan jag tänka mig i framtiden. Det är stor hund i liten förpackning.
Var väldigt nära att köpa en av hennes hanvalpar i vintras som jag lånade för lite miljöträning, men just då kändes framtiden för osäker för att ha ytterligare en hund, tyvärr.

Var bor du ts?

Det låter lovande. :) Jag bor i 08området så jag kan ju tycka att jag borde stöta på en löwchen men än så länge icke. Jag får ta och kika närmare under mässan som kommer upp.

För mig är en hund 20% arv och 80% miljö. Miljön för en valp påverkar innan den är född.

Hur bor tiken när hon ska valpa? Hur hanteras valparna de första två veckorna? Hur socialieras valparna från vecka tre? Kan du träffa pappan? Finns det fler vuxna omkring tiken som hjälper till?
Hur "om sig och kring sig" är uppfödaren om vem h*n säljer till?

Minsta antydan till "det är inte så viktigt" på dessa frågor gör att uppfödaren går fetbort.

Detta förutom att jag också tycker att mentaliteten borde spela större roll än vad den gör.

Jätte bra frågor som jag definitivt ska ta med mig i rekandet.

Vad för sorts förväntningar har du på hanteringen av tiken innan valparna föds? Är det något speciellt du har i åtanke?

Framförallt stress, är det jobbigt hemma, folk som ränner ut och in i "barkammaren" ljud och ljus som stressar så drar tikens stresshormoner igång. Adrenalin och noradrenalin går rakt in i valparna och kan påverkar deras framtid redan där.

Det ska vara lugn och ro kring tiken innan hon ska valpa. Studier visar att valpar är påverkbara i mammas mage efter att hälften av dräktigheten har gått.

som griffon-ägare (dvs strävhårig petit brabancon för de som inte vet det :) ) och -uppfödare (ok, en kull så här långt, men någon gång måste man ju börja :) ) är jag till viss del insatt i aveln och problemen inom rasen. är dock medveten om att jag har alldeles för begränsad kunskap i nuläget, och litar därför till stor del på "min" uppfödare, som i allt väsentligt har samma åsikter som jag.
det som är krav på att kolla upp inom rasen är förekomst av patellaluxation och ögonlysning (ffa för att upptäcka katarakter). syringomyeli (ett tillstånd som förekommer hos de flesta kortskalliga raser) finns, men registreras inte någonstans, och ingen vill skylta med att ens uppfödningar fått det, så där cirkulerar det en hel massa rykten. mentalt sett är hundarna oftast frimodiga och allmänt "glada", men rädslor förekommer. har hört talas om någon enstaka med (mat)allergi.
inom rasen finns det mer eller mindre stora klyftor mellan olika uppfödare, otroligt synd, men så är verkligheten. vill man få en rättvis bild (och det säger jag inte på minsta sätt att jag har uppnått än, men...) så får man prata runt med många personer.
är du intresserad kan jag pm-a några kennlar som jag personligen gillar :)

Framförallt stress, är det jobbigt hemma, folk som ränner ut och in i "barkammaren" ljud och ljus som stressar så drar tikens stresshormoner igång. Adrenalin och noradrenalin går rakt in i valparna och kan påverkar deras framtid redan där.

Det ska vara lugn och ro kring tiken innan hon ska valpa. Studier visar att valpar är påverkbara i mammas mage efter att hälften av dräktigheten har gått.

Ok, ska absolut ha det där i åtanke.

Haha, dig har jag redan terroriserat. Men jag återkommer gärna om det dyker upp ytterligare frågor om petiten. :D

Eller jo, nu kom jag på en. ;) Jag antar att ägaren får ett papper på resultatet när de testat för syringomyeli? För hur ska man annars veta att resultatet är korrekt?

men just det ja, så var det ju! (skyller på dåligt minne till följd av att valpen envisas med att slicka mig i örat :D )

syringomyeli misstänks på hundens symtom (som jag har urdålig koll på, men det är samma sjukdom som visades i "ett renrasigt helvete" (visst var det så den hette, bbc-dokumentären?) hos cavaliererna), och diagnosticeras med en MR-undersökning. min spontana gissning är att många väljer att avliva hunden utan MR pga kostnaderna, men jag vet inte.
ägaren får rimligen en diagnos på papper, men detta registreras inte någonstans i nuläget, så vill man veta får man prata specifikt med de som haft drabbade hundar.

Ts, passa på att åka till Stora Sthlm! Suveränt att gå runt på rastorget i lugn och ro och prata med både valpköpare och uppfödare om sina raser ;)
Inte samma möjlighet på vanliga utställningar där utställarna är stressade innan ringen och många åker hem direkt när de är färdiga.

Ts, passa på att åka till Stora Sthlm! Suveränt att gå runt på rastorget i lugn och ro och prata med både valpköpare och uppfödare om sina raser ;)
Inte samma möjlighet på vanliga utställningar där utställarna är stressade innan ringen och många åker hem direkt när de är färdiga.

That's the plan. Kan det inte vara december nu? :bump:

Ja utställningar är bra tillfällen att titta på olika raser, träffa ägare o uppfödare, liksom andra tävlingar, lydnads, bruks, agility o freestyle.

Många rasklubbar har hälsokrav för att få valphänvisning, man bör hålla sig till uppfödare som uppfyller de kraven.
En del uppfödare MH beskriver sina hundar o en del använder det nya BPH (beteende- och personlighetsbeskrivning Hund), framtaget för icke brukshundar.

Lycka till!

Men miljön kan aldrig få en helt mentalt knäpp individ vettig, den ger inte dåliga höfter bättre grad, den ger inte tandbortfall tänderna tillbaka, den ger inte anlag för PRA på båten, osv etc.

För mig är det verkligen inte bara 20% arv som gör hunden, nog för att miljön är viktig men efter 8 veckor kan man iaf börja påverka den själv och med arvsmassan är det en lönlös fight. Jag ser att du nämner mentaliteten och den är viktig, men den är delvis medfödd den också! För de med övertro på miljön tycker jag det ofta låter som att det går att fostra en hund till vad som, ta alla de med skarpa hundar som vägrar inse att rasen är avlad till det den är avlad för, vilket i regel inte är soffmys. Man ska inte övervärdera sin egen förmåga i utformandet av sin hund, även om man kan göra oerhört mycket.

När jag skulle köpa mina nuvarande pappisar ville jag inte ha av gamla hundarnas uppfödare. Jag letade efter en uppfödare med gott rykte. Någon som verkade vettig och inte såg hundarna som gosedjur/dockor/prydnadskuddar. Jag hittade en kvinna som hade en del resultat i agility, lydnad etc med sitt kennelnamn. Vi kontaktade henne och besökte. Hon var väldigt jordnära. Hundarna bodde som familjemedlemmar. Hon har tidigare haft större hundar och är noga med att hennes hundar får vara just hundar. Men uppfostrade sådana. Jag inbsåg inte riktigt först hur stabila hennes brukar vara. Hon låter dem socialicera sig med deras mamma långt tid i lugn miljö. Så de blir trygga.
Nu kan jag ibland känna på mig att en hund kommer från hennes kännel för att den är föööör trygg och social mot normen.
Mina har åkt flyg hit och det en hel del. De bryr sig inte alls óm skott eller fyrverkerier.

Sånt vill jag veta. Vi fick ha våra på prov med. För hundarnas skull.

Tack, ska ta och fara iväg på några utställningar i framtiden. :)

När jag skulle köpa mina nuvarande pappisar ville jag inte ha av gamla hundarnas uppfödare. Jag letade efter en uppfödare med gott rykte. Någon som verkade vettig och inte såg hundarna som gosedjur/dockor/prydnadskuddar. Jag hittade en kvinna som hade en del resultat i agility, lydnad etc med sitt kennelnamn. Vi kontaktade henne och besökte. Hon var väldigt jordnära. Hundarna bodde som familjemedlemmar. Hon har tidigare haft större hundar och är noga med att hennes hundar får vara just hundar. Men uppfostrade sådana. Jag inbsåg inte riktigt först hur stabila hennes brukar vara. Hon låter dem socialicera sig med deras mamma långt tid i lugn miljö. Så de blir trygga.
Nu kan jag ibland känna på mig att en hund kommer från hennes kännel för att den är föööör trygg och social mot normen.
Mina har åkt flyg hit och det en hel del. De bryr sig inte alls óm skott eller fyrverkerier.

Sånt vill jag veta. Vi fick ha våra på prov med. För hundarnas skull.

Det goda ryktet varsifrån hörde du det? Var det andra uppfödare eller var det ägarna till hundarna som rekommenderade?

Slänger in en fortsättningsfråga, jag försöker kika runt på hemsidorna och se vilka andra uppfödare som det länkas till. En del uppfödare länkar till väldigt många och vissa bara till några få. Vad tror ni det beror på (om det är en stor ras förstår jag att det finns fler bra uppfödare att rekommendera)? Ska jag tolka det som att en uppfödare som många andra länkar till har gott rykte? Vad säger det då om uppfödare som få länkar till men som på pappret verkar super bra?

Att googla kennelnamnet kan vara en bra ide.
Sen beror det lite på vad det finns för faktorer. En del kennlar har ju hållt på sedan 50-60 talet och har en hel del kullar varje år, andra har kanske sin första kull...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 555
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 550
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka