Att välja uppfödare - grupp 9

emmet

Trådstartare
Ja hur väljer jag uppfödare när jag söker en hund som tillhör kategori sällskapshund? Det finns ju oftast rätt många uppfödare inom en ras och det kan vara praktiskt att välja ut några som ser bra ut på pappret (hunddata mm) innan jag tar kontakt. Men vad är det man kan se på pappret när det gäller sällskapsraser? Jag är inte intresserad av att ställa ut, så de meriterna gällande utseendet är oviktiga för min del, men de kanske är något att ta fasta på ändå för att det säger något om mentaliteten?

Givetvis är det bästa att få möjlighet att träffa så många hundar av rasen som möjligt, så jag kan få en uppfattning om vilka hundar jag gillar. Men om det inte finns tid och ekonomi att göra det i nuläget (hund är ej aktuellt på ett par år) vad tittar jag på då? Jag vill gärna vara ute i god tid så jag har möjlighet att följa några uppfödare innan det är dags.

Tips, råd allt är välkommet. :D Ös på för jag är villrådig i denna fråga. :o

Sv: Att välja uppfödare - grupp 9

Ta kontakt med uppfödare och ställ många frågor hur de ställer sig ang mentalitet och hälsa. Kolla uppfödarens avelshundar och släktet bakåt, kontrollera att de hälsotester som rekommenderas för rasen har följts med bra resultat. Jag tycker flera sällskapsuppfödare tar för lätt på mentaliteten. Det finns mycket skräp inom sällskapshundarna eftersom man där inte har samma krav som t ex MH, för mig är det viktigt att uppfödaren ställer sig positivt till MH-test även om det "bara" är en sällskapshund. Om inte, så ska det vara himla bra anledningar till varför.

Om det är en ras med mycket hälsoproblem (t ex fralla, mops) fråga hur uppfödaren ställer sig till det och hur uppfödaren själv tror att man kan komma tillrätta med problemen (skiter uppfödaren i det fullständigt därför att mest intryckt näsa vinner i ringen?).

Vad är det för ras du är intresserad av?

Utställningsmeriter säger ingenting om hundens mentalitet. Jag har flera gånger sett sällskapshundar hugga efter domaren i ringen när de står på bordet och ändå har de inte skickats ut. Trots att det står klart och tydligt att hundar som visar aggressivitet vid bedömning inte är acceptabelt. :crazy: Inom de större raserna kan jag tänka mig att man är mycket nogrannare med det...

När du är inne på hunddata så kan du även kolla om det är några hundar som tävlar i andra grenar än utställning.

Kolla om uppfödaren länkar till valpköpares hemsidor.

Kolla efter hemsidor av de som är aktiva med rasen du söker, agility tex syns inte på hunddata förrens du är uppe och plockar SM-pinnar.

Gå på de utställningar som finns i din närhet, kolla då även efter rasklubbens utställningar.

Prata med uppfödarna, ett flertal, och gärna flera gånger, olika stämning uppfödare emellan inom olika raser. Om flera säger samma sak om en viss uppfödare så stämmer det troligen, beroende på hur stor rasen är.

Jag haffade en person jag känt i många år genom nätet och som är väldigt insatt i rasen. Den här personen vet ju ungefär hur jag fungerat med tidigare hundar, vad jag tycker är viktigt osv och så bad jag denna att göra en lista på uppfödare som var vettiga och vad man skulle titta på.

Mitt tips är helt enkelt att fråga ägare till den rasen vad de kan rekommendera, de är förhoppningsvis relativt insatta i rasen och vet vad de olika uppfödarna satsar på för något.

Jag tycker flera sällskapsuppfödare tar för lätt på mentaliteten. Det finns mycket skräp inom sällskapshundarna eftersom man där inte har samma krav som t ex MH, för mig är det viktigt att uppfödaren ställer sig positivt till MH-test även om det "bara" är en sällskapshund. Om inte, så ska det vara himla bra anledningar till varför.

Vad är det för ras du är intresserad av?

Utställningsmeriter säger ingenting om hundens mentalitet. Jag har flera gånger sett sällskapshundar hugga efter domaren i ringen när de står på bordet och ändå har de inte skickats ut. Trots att det står klart och tydligt att hundar som visar aggressivitet vid bedömning inte är acceptabelt. :crazy: Inom de större raserna kan jag tänka mig att man är mycket nogrannare med det...

Det är just mentalitetsbiten som känns så osäker, eller vad jag ska säga, i och med att den biten inte utvärderas hos sällskapsraserna. Jag skulle inte säga att kraven jag har är höga, mer än att jag söker en funktionell hund både gällande mentalitet och fysiskt.

Jag är främst inne på löwchen och petit brabancon, vilken ras som kommer införskaffas först vet jag inte i nuläget.

Jätte tråkigt att höra att domarna inte följer reglerna, jag som hade hoppats det kunde vara till hjälp i viss mån.

Kolla om uppfödaren länkar till valpköpares hemsidor.

Kolla efter hemsidor av de som är aktiva med rasen du söker, agility tex syns inte på hunddata förrens du är uppe och plockar SM-pinnar.

Gå på de utställningar som finns i din närhet, kolla då även efter rasklubbens utställningar.

Prata med uppfödarna, ett flertal, och gärna flera gånger, olika stämning uppfödare emellan inom olika raser. Om flera säger samma sak om en viss uppfödare så stämmer det troligen, beroende på hur stor rasen är.

Tack så mycket för bra tips! :)

Jag haffade en person jag känt i många år genom nätet och som är väldigt insatt i rasen. Den här personen vet ju ungefär hur jag fungerat med tidigare hundar, vad jag tycker är viktigt osv och så bad jag denna att göra en lista på uppfödare som var vettiga och vad man skulle titta på.

Det hade varit praktiskt men tyvärr så känner jag ingen som är insatt i den rasen, men annars hade det varit ett klockrent förslag.

Mitt tips är helt enkelt att fråga ägare till den rasen vad de kan rekommendera, de är förhoppningsvis relativt insatta i rasen och vet vad de olika uppfödarna satsar på för något.

Jag har faktiskt inte sett någon med löwchen i mina trakter, men ska absolut försöka haffa ägaren om en sådan dyker upp.

En granne där jag bodde innan hade en löwchen, helt underbar hund. Kom från en av de större uppfödarna inom rasen. Har inte träffat någon annan än honom.

Ja, jag tycker också det är svårt. Petit och Löwchen verkar vara trevliga raser, själv tittar jag lite på Papillon just nu och jag är noga med att kolla vilka (om det ens finns) som gjort MH på sina hundar eller som åtminstone har en positiv inställning till det. Då känns det som att man är på lite rätt väg.

Jag har idag bland annat en shih tzu som är extremt skotträdd, rädd för åska, rädd för höga ljud överlag, blir stressad runt barn osv. Det är nästan handikappande att leva med en sån hund hur mycket jag än älskar honom, därför försöker jag göra så mycket som möjligt för att vara säker på att inte hamna med en sådan hund igen.

Min erfarenhet säger mig att folk rekommenderar den uppfödaren som de själva köpt hund utav. De är liksom inte mer kritiska än så.

Ja hur väljer jag uppfödare när jag söker en hund som tillhör kategori sällskapshund?
Jag tycker att du ska vända dig till rasklubbarna och fråga. Och så ska du givetvis vara ärlig med vad du vill. "Jag söker en uppfödare som tycker att mentaliteten är väldigt viktig. Jag söker ingen utställningshund, men jag måste ha en hund som fungerar bra i vår vardag. Vilka uppfödare rekommenderar ni i rasklubben att jag vänder mig till för att få hjälp?"

Löwchen
http://slclowchen.se/

Petit brabancon
http://www.griffonsektionen.com/

Rasklubbarna brukar inte få rekomendera uppfödare till nya valpköpare. Det får man inte i de rasklubbarna som jag vet om.

ts
Jag funderar på att skaffa löwchen i framtiden. Träffade en vettig uppfödare med väldigt trevliga hundar genom en gemensam vän så jag hade tur. Annars är det svårt att välja sällskapshund.

Rasklubbarna brukar inte få rekomendera uppfödare till nya valpköpare. Det får man inte i de rasklubbarna som jag vet om.
Brukar inte få är inte samma sak som att de inte gör.

Dessutom borde att vända sig till rasklubben för att hitta mer information vara bland det första rådet som en valpintressent ska få. Det är där alla uppfödare samlas, det är där de har länkar till sina hemsidor, det är där man får fram den informationen som man eftersöker. Är man riktigt seriös i sitt valpköp besöker man dessutom några uppfödare innan man väljer en man vill köpa från, men det är långt ifrån alla som går så långt.

Jag har idag bland annat en shih tzu som är extremt skotträdd, rädd för åska, rädd för höga ljud överlag, blir stressad runt barn osv. Det är nästan handikappande att leva med en sån hund hur mycket jag än älskar honom, därför försöker jag göra så mycket som möjligt för att vara säker på att inte hamna med en sådan hund igen.

Det där är lite av en mardröm för min del, jag skulle inte orka med eller vilja ha en sådan individ. Jag är mer för att hunden ska kunna hänga med i mitt liv och vad det innebär än tvärtom. Imponerad av att du ids med, även om jag givetvis förstår att han har andra egenskaper som väger upp. :)

Jag tycker att du ska vända dig till rasklubbarna och fråga. Och så ska du givetvis vara ärlig med vad du vill. "Jag söker en uppfödare som tycker att mentaliteten är väldigt viktig. Jag söker ingen utställningshund, men jag måste ha en hund som fungerar bra i vår vardag. Vilka uppfödare rekommenderar ni i rasklubben att jag vänder mig till för att få hjälp?"

Löwchen
http://slclowchen.se/

Petit brabancon
http://www.griffonsektionen.com/

Tack, ja det får nog bli ett samtal eller två och se vad de har att säga om saken.

ts
Jag funderar på att skaffa löwchen i framtiden. Träffade en vettig uppfödare med väldigt trevliga hundar genom en gemensam vän så jag hade tur. Annars är det svårt att välja sällskapshund.

Vad var det som gjorde att du tyckte uppfödaren var vettig? Du får gärna PMa mig om namn. :)

Självklart ska man ta kontakt med rasklubben för att få information om rasen, hälsan och vad man ska tänka på när man ska välja uppfödare. Men inte uppfödare om dom inte planerar valpar och vill ha valphänvisning.
Skulle min rasklubb rekomendera vissa uppfödare till nya valpköpare och inte andra skulle det bli ett jäkla liv. Men det kanske är olika i andra klubbar

Som sagt, lite handikappande är det ju. Man vet att han inte mår bra av att flänga runt och hänga med på allting som min boxertik gör. Nu finns det ju mer bakom om varför jag tog över honom men det har verkligen fått mig att inse hur otroligt viktig mentaliteten är även på de små hundarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 555
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 550
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka