Att välja rätt hingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SharPay
  • Startdatum Startdatum
S

SharPay

Jag har ett supertrevligt varmblodssto som jag funderar på att betäcka - Men med vilken hingst om man vill ha en "allroundhäst"? Jag vill ju ha en häst att ha kul ihop med! Distans, western, hoppning. Allt på lite lägre nivå.

Mitt sto är ca 1.60, lätt i modellen (jag skulle säga sportmodell ;) ) Reslig, höga knälyft, lätt för galopp, vändbar och smidig. Lite hetsig men säker i sig själv. Otroligt pigg på livet, det ska hända saker hela tiden, och fort ska det gå! Känns som att det finns risk för att jag kan få en stissig häst om jag betäcker med arab/fullblod? Jag vill ha en lätt och smidig häst.

Har ni förslag på någon trevlig hingst? Det ska givetvis vara en hingst som står till förfogande för varmblodstravare...

Sv: Att välja rätt hingst...

Jag hade faktiskt inte betäckt ett varmblodssto med något annat än ett varmblod om jag ska vara ärlig. För mig hör inte varmblod hemma i halvblodsaveln. Det finns så mycket hästar på marknaden som redan är korsningar så varför inte köpa en "färdig" häst istället för och slänga 10-15.000 kronor på och ta fram ett föl som kanske inte alls blir som du tänkt dig?

Jag förstår absolut hur du tänker, och att det är mååånga som resonerar precis som du. Helt okej för mig!

En kallblodshingst kanske? Har sett trevliga såna korsningar som passar till det mesta!

Och jag har sett såna korsningar med enorma huvuden, pinnben och stora, otympliga kroppar.

Jag hade heller inte gjort en sådan korsning, oavsett hingstens ras. Sett alltför många där travaren slagit igenom och avkomman blivit betydligt sämre än sina föräldrar. Att man har ett sto med bra trav och galopp är ingen garanti för att avkomman skulle få det. Nu är det ju dessutom köparens marknad, så varför inte göra ett kap och köpa en sådan häst man vill ha? :)

Det här debatten är så gammal och uttjatad, men jag tycker ändå att det finns mer att tänka på när det gäller korsningsaveln - helt enkelt för att undvika att "värdelösa" hästar produceras... För det finns ju raser som berikar varandra på ett positivt sätt. En häst som den du beskriver skulle nog bara bra att blanda upp med en ponnylik ras som morgan. De används ofta till körning men har generellt trevliga ridbara gångarter och är lätta - och korrekta - i kroppen. Jag har aldrig träffat en morgan som inte var en trevlig allroundhäst. Om fölet ärver ridegenskaperna, super! Om det enbart ärver köregenskaperna, då har du i alla fall en trevlig körponny/körhäst.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 544
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar