Att välja ras - Kooiker

Piek

Trådstartare
Vi har börjat kolla så smått på att ev. skaffa hund. Men då kommer det där med att välja ras!
Sambons drömhund är en Australian Kelpie men vi måste inse att den nog är för aktiv och krävande för oss just nu så vi får kolla vidare...

Jag har efter googlande fram och tillbaka fallit lite för Kooikern. Det verkar vara en intelligent hund som är rolig att jobba med. Jag har förstått att den är aktiv och måste stimuleras frågan är då är den i behov av samma grad av aktivering som en kelpie?
Självklart ska hunden aktiveras det är inget snack om den saken! Men vi vill inte ta på oss en hund som blir "för mycket" för oss.

Vi har två katter, hur brukar det funka med en hund som haft till uppgift att hålla gnagare och smådjur borta?

Det vi har att erbjuda ser ut såhär:
- Sambon är uppväxt med hund så det blir hans "huvudansvar" till en början, jag har aldrig haft hund tidigare
- Jag vill gärna gå hundkurser och hitta den rätta grenen att träna ev. tävla i. Rallylydnad och spårning tycker jag verkar roligt utan att ha provat på det :D Sambon är mer intresserad att ha en kompis att ha kul med till vardags och sällskap på långa fjällturer.
- Det halvåret som är snöfritt är vi ute på fjället/i skogen hela dagarna när vi är lediga. Hunden ska givetvis få följa med ;)
- Under vinterhalvåret blir det mindre tid utomhus men jag hoppas kunna hålla igång med träning och självklart promenader!

Vad tror ni kan en Kooiker passa oss? Tips på annan ras? =)
 
Pratade Kooiker häromveckan med en bekant som både har en samt är insatt i rasen.
Den borde fungera alldeles utmärkt för det ni kan erbjuda, det enda som är är att man ska vara noga att välja uppfödare som avlar på bra mentalitet.
Att ha dom lösa med katt fungerar bra, med uppfostran.
En annan ras, där man också måste vara noga med mentalitet, är lagotto.
 
Pratade Kooiker häromveckan med en bekant som både har en samt är insatt i rasen.
Den borde fungera alldeles utmärkt för det ni kan erbjuda, det enda som är är att man ska vara noga att välja uppfödare som avlar på bra mentalitet.
Att ha dom lösa med katt fungerar bra, med uppfostran.
En annan ras, där man också måste vara noga med mentalitet, är lagotto.

Tack! Det låter bra!
Hur vet man om de avlar på mentalitet? Frågar man bara? :o
Vi känner tyvärr ingen som har en kooiker vad jag vet annars hade det vart lättare att gå den vägen. Vi har dessutom ganska långt till närmsta uppfödare så ett besök blir nog inte aktuellt innan vi verkligen bestämt oss.
 
Tack! Det låter bra!
Hur vet man om de avlar på mentalitet? Frågar man bara? :o
Vi känner tyvärr ingen som har en kooiker vad jag vet annars hade det vart lättare att gå den vägen. Vi har dessutom ganska långt till närmsta uppfödare så ett besök blir nog inte aktuellt innan vi verkligen bestämt oss.
Fråga! Och nördar ner dig i MH/BPH-resultat hos avelsdjur och tidigare kullar :D. Det ska inte finnas kvarvarande rädslor tex.
 
Tack! Det låter bra!
Hur vet man om de avlar på mentalitet? Frågar man bara? :o
Vi känner tyvärr ingen som har en kooiker vad jag vet annars hade det vart lättare att gå den vägen. Vi har dessutom ganska långt till närmsta uppfödare så ett besök blir nog inte aktuellt innan vi verkligen bestämt oss.

Titta på hunddata först och fråga sen. Vissa uppfödare romantiserar sina hundar något oerhört så det är värt att kika på resultaten först. Det finns ingen utställning eller annan hundaktivitet i närheten där ni har chans att träffa kooiker?

Det brukar alltid finnas rasgrupper på Facebook, där kikar jag gärna och länge för att kunna bilda mig en uppfattning om både folk och hundar.
 
Leon letar fortfarande nytt hem.

Vem är Leon? :)

Titta på hunddata först och fråga sen. Vissa uppfödare romantiserar sina hundar något oerhört så det är värt att kika på resultaten först. Det finns ingen utställning eller annan hundaktivitet i närheten där ni har chans att träffa kooiker?

Det brukar alltid finnas rasgrupper på Facebook, där kikar jag gärna och länge för att kunna bilda mig en uppfattning om både folk och hundar.

Helt ärligt så vet jag inte... När det blir aktuellt får vi absolut kolla upp utställningar och liknande :)
Jag får helt enkelt läsa på lite på hunddata :)

Rasgrupper låter bra, tack!
 
MH/BPH whaaat?! :eek: Nu blev det avancerat... :D

Helt ärligt så vet jag inte... När det blir aktuellt får vi absolut kolla upp utställningar och liknande :)
Jag får helt enkelt läsa på lite på hunddata :)

Rasgrupper låter bra, tack!

Låter som att ni har lite att läsa in er på när det gäller hund. ;)
Här kan ni läsa om BPH: https://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

I samma meny till vänster hittar ni också info om MH.
Sen handlar det inte bara om att föräldradjuren utfört testerna, man måste kunna läsa av siffrorna också. Se också till att kika på uppfödare som förhåller sig till de hälsotester som rör just Kooiker.

Ni bör kika runt redan nu, inte "när det blir aktuellt". Det är superbra om ni kan börja träffa både hundar och uppfödare av rasen så tidigt som möjligt.
 
Låter som att ni har lite att läsa in er på när det gäller hund. ;)
Här kan ni läsa om BPH: https://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

I samma meny till vänster hittar ni också info om MH.
Sen handlar det inte bara om att föräldradjuren utfört testerna, man måste kunna läsa av siffrorna också. Se också till att kika på uppfödare som förhåller sig till de hälsotester som rör just Kooiker.

Ni bör kika runt redan nu, inte "när det blir aktuellt". Det är super bra om ni kan börja träffa både hundar och uppfödare av rasen så tidigt som möjligt.

Vi eller iallafall jag har MASSOR att läsa på innan en hund kommer flytta in :D Frågar jag sambon är det mycket möjligt att han har stenkoll på allt som jag inte har någon aning om. Om inte annat så har min bästa vän garanterat koll och kan hjälpa till och lära mig/oss :)

Tusen tack för infon! Det är svårt att veta vart man ska börja och jag vill ha koll själv och inte bara förlita mig på sambon :)
 
Ett tips för att få ett hum om hur BPH/MH funkar är att besöka en klubb under pågående beskrivning. Ta kontakt med brukshundklubbarna i din närhet och hör när BPH/MH kommer att ske. Det är öppet för åskådare och du kan ställa frågor på plats. Det är svårt att förstå dessa beskrivningar på avelsdata som novis.
Lycka till :)
 
Om ni är intresserade av rasen rekomenderar jag att träffa så många kooikrar ni kan och skapa en egen uppfattning av rasen, just för att den är en väldigt speciell ras, men också för att mentaliteten varierar en hel del mellan linjer och kennlar.
När du kollar hos olika kennlar så se då upp att uppfödarna inte "förskönar" rasen, alla uppfödare är inte helt ärliga hur rasen är, hur dess linjer ser ut eller vad den kräver. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 974
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hur har ni valt hundras? Varför just den? Känner ni i efterhand att det kanske inte var "er ras"? Och vilken ras passar då mig/oss tro...
Svar
16
· Visningar
1 637
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 694
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 940
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp