Att välja hundras

Jag träffade inte så många av respektive ras innan jag skaffade dom. Löwchen träffade jag första gången hos uppfödaren när jag hämtade valpen :angel: Dock så har jag ju träffat andra bichoner. Och beskrivningen jag fick stämde överens med verkligheten.

Första schäfern träffade jag inte heller så många av... Stötte på ett par under uppväxten såklart, och någon på brukshundklubben. Men inte sådär jätteinsatt direkt. Men det lät rätt, och var rätt.

Kanske beror på lite hur mycket prov det finns att kolla upp, filmer, beskrivningar osv. Säger absolut inte att man inte ska träffa raserna man är intresserad av, utan bara hur jag har funkat. Jag har fått mig en bra och rätt uppfattning av raserna när jag har läst om dom och kollat MH, MT, filmer osv.

Är det sällskapsraser är det nog lättast att träffa några individer. Givetvis bäst att träffa så många av bruksraser också. Så ingen missförstår :D
Jag har inte träffat en löwchen som jag inte har fallit pladask för! Så charmiga.
Konstigt att inte fler har fått upp ögonen för dom? Otroligt pigga och lata individer. Stor hund i liten förpackning?

För mig är hundraser lite som att svara på frågan "vad vill du bli när du blir stor?" dvs jag har nog ett hum om vad jag skulle vilja göra, och jag vet vad jag absolut inte vill göra/vilken typ av hundpersonlighet som inte passar mig.

Personligen tycker jag att man bör fundera på vad man vill göra med hunden och sitt hundägande och sedan välja en ras som passar till det. Hellre att man köper en ras vars högsta aktivitetsnivå motsvarar ens egen lägsta, än tvärtom. När man kommit underfund med detta så tycker jag att man ska ta ställning till rasernas sundhet, både exteriört och mentalt. Därefter vilken typ av päls som hunden har och vad man föredrar där.

I mitt fall så valde jag en ras som beskrivs som en aktiv sällskapshund. Jag visste inte exakt vad jag ville träna, utan kunde tänka mig att prova på det mesta utom agility (hatar agility!). Jag ville också ha en hund som inte var för krävande i form av aktivering. Jag ogillar starkt spaniel- och retrievermentalitet så alla dessa raser gick bort. Utöver detta var kravet att hunden ej fick fälla då jag är allergisk mot korthåriga raser och övriga fällraser. Eftersom hälsa är viktigt för mig så fick det inte vara någon hund med anatomiska defekter (typ sakna nos/inte kunna andas/för små skallar etc). Slutligen föll valet på dvärgschnauzer och sambon och jag besökte några kennlar. Valde från en uppfödare som vi klickade med. Är jättenöjd med henne, hon är ett stort stöd i vår vardag.

Nu när jag sitter och funderar på nästa hund så vill jag ha något som är lite större än min nuvarande dvärg och något som har lite mer energi för arbete. Jag valde alltså en hund som vill träna/jobba mindre än vad jag vill, vilket jag är tacksam över på ett sätt eftersom han är min första hund och det kunde ha gått helt fel om jag köpt på mig "för mkt" hund så att säga.

Mina tips..
Jag vet ju att jag vill ha en aktiv "allroundhund", som jag dels kan testa för mig nya sporter, och dels kan fortsätta med de aktiviteter/sporter jag redan har erfarenhet av. En hund som hellre säger ja tack till träning än en som är tveksam eller inte alls vill.

Jag tycker det är desto svårare med temperamentet på hunden, hur jag vill att den ska se på mig och dess omgivning. Jag gillar både mer reserverade hundar som enbart bryr sig om ägaren, och de mer sociala hundarna som gärna springer fram och hälsar på en. Det jag vet är att jag inte gillar är flams. Men i övrigt vet jag inte vad som skulle passa mig bäst. Bör jag utgå från hurdan jag själv är eller bör jag välja en hund som är olik mig? :p

Jag förstår hur du tänker med att skaffa en hund som vill träna/jobba mindre än vad jag vill. Jag har kikat smått på brukshund, men jag vet inte om jag vågar köpa på mig så mycket hund som förstahund, det är möjligt att det blir en mindre aktiv hund men som ändå är arbetsvillig. Märker jag sedan att jag vill ha mer, går det ju att skaffa fler ;)
Jag tänker att det bästa alltid är att faktiskt träffa hundar av de olika raserna som är intressanta, och då inte bara på utställning/tävling och inte hos uppfödare som har valpar, utan se till att träffa "vanliga" hundar ur rasen, hos kunniga ägare som kan svara på alla möjliga frågor och guida till olika uppfödare.

Jag har många gånger haft folk på besök som varit intresserade av saluki. Flera gånger har de varit helt övertygade om att köpa saluki när de kommit till mig, och efter vårt möte har de ändrat sig till andra raser. Andra gånger har det slutat med att jag hittat perfekta omplaceringshundar till dem och ibland har jag hjälpt dem hitta rätt uppfödare att köpa valp från.
Absolut tänkvärt! Jag har träffat flera av de raser jag är intresserad av, men har inte direkt pratat med kunniga inom rasen eller som sysslat med det jag vill, så det ska jag absolut göra. Det kan låta passande i text, men som du säger kan man ändra sig när man träffar rasen och får veta mer om hurdan den är.

Jag hade drömt om Västgötaspets sen jag var liten, och allt jag läste om dem verkade passa mig bra. Jag var osäker på hur mycket jag skulle orka (är inte helt frisk) så en västgöte verkade lagom. Alla inom rasen pratade mycket om hur föriga och träningsvilliga de är, med på allt men utan att kräva en massa. För träna något, det visste jag att jag ville. Nåja, visst finns det sådana vättar, men det finns också den typen som jag fick, som kan bäst själv och lever i sin egen lilla värld. Jag försökte i två år, gick massor med kurser, till jag kom fram till att det här är inte roligt. Däremot passar han husse i temperamentet, och är en hussegris av rang! Så jag skaffade en egen hund att träna med. Efter mycket velande blev det korthårig collie. Jag tyckte inte att de var vackra, och de är lite större än jag tänkte mig, men egenskaperna verkade passa. Jag träffade flera stycken, och valde kennel noga. Och jag är så nöjd! Hon passar mig perfekt, och är precis lagom stor, skulle inte vilja ha mindre. Jag börjar vänja mig vid utseendet, hon är ganska stilig. Blir det någon mer hund, så blir det definitivt collie.

Hade släktingar som hade boxer när jag var liten, så hund för mig har varit lika med boxer i stort sett hela mitt liv. Skulle faktiskt aldrig kunna tänka mig en annan ras, så när jag blir äldre får jag nog fuska och ta en som är mer av sällskapsvarianten än bruksvarianten igen. Har alla uppfödare satsat stenhårt på att avla på bruksegenskaper tills dess får jag väl försöka hänga med. ;)

Jag hade ingen aning om vad jag ville ha för hund. Det jag visste var att jag ville träna, testa flera grenar då jag inte visste vad jag tyckte va skoj. Sen är jag sådan att hunden jag har måste tilltala mig utseendemässigt. Trillade över hovawart och läste allt jag kunde hitta om dom. De verkade stämma in på vad jag sökte, en allround hund som hänger med på allt. Plus i kanten för vaktegenskapernande de besitter. Blev ännu mer intresserad när jag träffat några stycken och för 10 år sen skaffade jag min första. Nu kan jag inte tänka mig något annat och funderar på en tredje.

Jag har inte träffat en löwchen som jag inte har fallit pladask för! Så charmiga.
Konstigt att inte fler har fått upp ögonen för dom? Otroligt pigga och lata individer. Stor hund i liten förpackning?

Ja de är verkligen glada små skitar som hänger med på allt möjligt.
En löwchen blev precis godkänd i elit bruksspår så jobba kan de också, även om man får tänka annorlunda än mot en brukshund såklart. Jag upplever inte heller rasen som direkt uppdelad även om det såklart finns individuella skillnader. Så de flesta är pigga, glada och käcka hundar som är med på allt ifrån lydnad till cykel och ridturer liksom. De verkar sällan heller ha problem med skotträdsla eller andra större rädslor. Min tjej är ju väldigt framåt och nyfiken och förvånade både beskrivare och TL när hon gick BPH :D

Själv är jag lite sugen på att göra BH-provet med min tik och sen tävla i FH :D Vi får se...

Samtidigt har de inte några som helst problem med att ligga i soffan i en vecka eller mer. Sålänge de får vara med så är de nöjda. :)

Kanske är rasklippningen som gör att folk inte riktigt fått upp ögonen för dom?

Pigga och lata!:D
Gissar på kanske ett skrivfel, men det stämmer nog; i alla fall på vår Löwchen. Hänger med på allt, pigg, glad, entusiastisk (lite för entusiastisk vid hundmöten, men han är bara drygt 1 år och har en del tonårsfasoner för sig nu), men också lat; gillar att gosa, ligga bredvid, mysa.

JA, det är jättekonstigt att inte fler lagt märke till rasen. Den verkar väldigt okänd, även ”hundfolk” som jag träffar ser lite förvirrade ut när jag säger vilken ras det är - någon sa ”ja, det finns ju så många nya raser numera” och jag sa ”nja, rasen är från typ 1700-talet så...”. :p

Det enda möjligen jobbiga är pälsvården, men vi klipper ner Gusten (även om jag gillar looken med traditionell lejonklippning).

Ja de är verkligen glada små skitar som hänger med på allt möjligt.
En löwchen blev precis godkänd i elit bruksspår så jobba kan de också, även om man får tänka annorlunda än mot en brukshund såklart. Jag upplever inte heller rasen som direkt uppdelad även om det såklart finns individuella skillnader. Så de flesta är pigga, glada och käcka hundar som är med på allt ifrån lydnad till cykel och ridturer liksom. De verkar sällan heller ha problem med skotträdsla eller andra större rädslor. Min tjej är ju väldigt framåt och nyfiken och förvånade både beskrivare och TL när hon gick BPH :D

Själv är jag lite sugen på att göra BH-provet med min tik och sen tävla i FH :D Vi får se...

Samtidigt har de inte några som helst problem med att ligga i soffan i en vecka eller mer. Sålänge de får vara med så är de nöjda. :)

Kanske är rasklippningen som gör att folk inte riktigt fått upp ögonen för dom?
JA; just det där med rädslor - jag har faktiskt blivit lite överraskad över hur ORÄDD Gusten är. Trodde nog att de skulle kunna vara lite mer ”försiktiga”, men han är tuff och modig gällande det mesta. Det är klart att det är individuellt också.

Kanske fick jag den bilden bara för att när jag första gången träffade några (på utställning) så var det ganska ointresserade av mig; att jag då tolkade det som att de var lite ”försiktiga”. Jag ser att det börjar komma hos Gusten nu när han fyllt 1 år; han är inte galen i ALLA som han var som yngre utan börjar bli mer rastypisk - hälsar på folk, men okända räcker att lukta lite på sen är det bra, de är helt enkelt inte så intressanta. Det är rätt skönt; jag ville inte ha en ras som ÄLSKAR alla (som vår labbe vi hade när jag växte upp).

Känner mig 100% säker på honom med barnen, både våra egna och deras kompisar. Han har aldrig hittills visat tendenser till att försöka ”bestämma” mot dem (däremot kan han bli förbaskad på mig), väldigt lättlärd, lyhörd och smart.

Pigga och lata!:D
Gissar på kanske ett skrivfel, men det stämmer nog; i alla fall på vår Löwchen. Hänger med på allt, pigg, glad, entusiastisk (lite för entusiastisk vid hundmöten, men han är bara drygt 1 år och har en del tonårsfasoner för sig nu), men också lat; gillar att gosa, ligga bredvid, mysa.

JA, det är jättekonstigt att inte fler lagt märke till rasen. Den verkar väldigt okänd, även ”hundfolk” som jag träffar ser lite förvirrade ut när jag säger vilken ras det är - någon sa ”ja, det finns ju så många nya raser numera” och jag sa ”nja, rasen är från typ 1700-talet så...”. :p

Det enda möjligen jobbiga är pälsvården, men vi klipper ner Gusten (även om jag gillar looken med traditionell lejonklippning).
Inte skrivfel. ;) Menade pigga och alerta ute, hänger med på allt, finns hur mycket energi som helst?
Och lata när de kommer in, som om de inte har fått vila på flera dagar och behöver djupsova ett par dagar i närmaste soffa eller säng?

Svärmor har en blandras av gud vet vad, som är överpigg ute och lika pigg inne. Kommer aldrig till ro och måste platsas väldigt bestämt för att den inte ska vara högt och lågt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 616
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix