Att välja hundägare

Asko

Trådstartare
Jag har länge funderat på att ha hund men inte förrän nyligen har jag börjat känna att det faktiskt är möjligt att det kommer att hända, möjligen inom ett eller två år. Extremt pirrigt!! Jag vill gärna att allt (eller iallafall så mycket som möjligt) ska klaffa ...

Jag har mest funderat på två hundraser: Cavaliern (tänker kolla extra noga efter en bra kennel som fokuserar på en så bra hälsa som möjligt) och Bostonterriern. Jag har mest funderat på cavaliern då jag tycker om hur de (oftast) ligger till mentalt.

Jag tänkte nu fråga vem ni tycker skulle vara den passande ägaren till en cavalier och en bostonterrier? Så jag kan läsa vad som skulle vara bäst för den rasen och hur mycket det passar in på mig. Jag är inte perfekt men skulle vilja vara så bra matte som möjligt för min framtida hund :crazy:

Det jag vill gärna veta är hur mycket motion (både fysisk och mental) ägaren ska helst ge, hur mycket hunderfarenhet som krävs eller om det är en nybörjarhund, om det är en familjehund eller om den trivs med bara en person, om det är en flexibel, trygg och social ras, om ägaren ska ha tålamod med uppfostran/inlärningen eller om det går lätt, om ägaren ska vara lugn och bestämd och får ej vara nervös av sig eller något annat ... Lägg gärna till mera krav på ägaren om ni har några!

Jag har läst till mig om raserna men jag vill gärna också veta vad hundfolket tycker och inte bara åsikterna från de som vill sälja in deras raser :grin:

Tacksam för alla svar!

Senast ändrad:
Sv: Att välja hundägare

Vilken svår fråga. Jag har en Bostonterrier men inte kan jag svara på de där frågorna. Är i alla fall mycket nöjd med rasvalet, en stor hund i liten förpackning. Han är ingen skällig småhund vilket jag tycker är skönt. Skällande minihundar är inget för mina nerver. Han älskar människor och han är mycket social. Snäll med andra hundar och tror att alla är potentiella lekkamrater.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 026
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 006
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 770
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
986
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka