Att välja en 3-åring

Sv: Att välja en 3-åring

Det jag inte gillade med Cashmir var att jag tyckte att han var för långsam i bakbenen, och bli därför som Quickstar sa lite beige... Men han var väldigt fin fram, däremot det som väger ännu mer emot honom var att han inte var bättre bak när han visades för han heller. Annars en väldigt snygg häst, med en riktigt bra typ. Om han nedärver sin typ så är han nog ändå ett bra val till många av våra svenska ston.
Connaisseur var i mina ögon en mycket fin hingst bra både fram och bak, även han hade mycket fin typ. Och var på grevagården helt klart den som verkade fixa visningen med lagom ro, fokuserad på det han skulle göra men ändå med gott om energi. Synd bara att han ska gå till en YR, så han förmodligen inte kommer synas så mycket mer...

/Camilla

Jag uppfattade faktiskt inte att han var så långsam i bakbenen, men jag är inte så fokuserad vid snabba bakben iår eftersom jag tycker att stoet har nära nog perfekta bakben enligt mitt tycke. Så jag har fokuserat vid annat i år, som är en bra bit från att vara nära nog perfekt ;).
Sedan är det ju en 3-åring vi pratar om, han kan enligt mig få bli lite spänd när det finns mycket publik, det tar jag inte så högtidligt.
Ska bli spännande att se om han nedärver sin typ.
/U

Jag såg Cashmir idag i Halmstad, han såg inte alls så spänd ut, han såg både mjuk, rörlig och elastisk ut. Mycket finare än Connassieur tycker jag. Fast jag är absolut ingen expert.

Jag gillade också Cashmir bättre än Connaisseur, men jag är inte heller nån expert.

Först läs johan ivfersons blogg på tidningen ridsport, han har en kunskap o öga som få, köpte ju Bellagio som är en världshäst (nyss såld för ca 8 milj)
Connisseur har en väldigt flott framdel, bra mellandel, men öppen i länden med högt svansfäste (är sällan hållbara) bakbenen är liksom en kilometer bort.
Om du kollar på filmen, jag såg honom dessutom på Flyinges hingstvisning med svensk ryttare Olof Axelsson, hästen är två hästar en bra fram o en annan långt bak.
Hoppas du förstått problemet, men främst VARFÖR visas han inte i Holland, Varför ja fundera du ???
Min slutsats, han hade aldrig blivit godkänd där och just därför så är Holland i absolut världstopp.
mvh
stallekeslund

Jag har läst JI´s blogg och tom kommenterat och bett honom förklara exakt vad som är fel på hans bakställ men han bemödade sig inte svara på detta..

Med andra ord så har AVN och Flyinge med Heimdahl i spets totalt missat detta eller är det indirekt en antydan om att Flyinge med co ska ha sålt sig?
Jag är genuint intresserad av vad exteriört som orsakar problemet om det nu inte är bristande styrka och en ryttare som inte visar honom på rätt sätt?
Han är inte den förste hingsten isf som är ngt öppen/vek/lång i länden det kan man ju bla se på Cardento och flera av hans barn men de har ju hållt ypperligt med rätt ridning.. eller är det ngt helt annat du syftar på?
Självklart har jag funderat på varför han inte gick i Holland men en tanke jag bla hade var att han härstamningsmässigt inte attraherar Holländarna lika mkt? Det är nämligen ngt som gör att jag tvekar lite för jag vet inte om stammen är tillräckligt stark samt om hans möderne är det..

Senast ändrad:

Alltså jag har sagt detta förut och vet att Ameo lika snabbt har plockat bort det, men enl flera vettar jag pratat med och egen erfarenhet så är hållbarheten på Cardentos avkommor lite sisådär. Detta kan förstås ha med dålig ridning att göra också, men personligen tror jag att det har mer att göra med den extremt dåliga gång många avkmmor har än lång länd. Självklart kan detta också räknas som hörsägen och jag säger inte att det är fakta.

Jag såg Cashmir idag i Halmstad, han såg inte alls så spänd ut, han såg både mjuk, rörlig och elastisk ut. Mycket finare än Connassieur tycker jag. Fast jag är absolut ingen expert.

Jag var oxå där och håller med dig i det du skriver - men vad vet jag - en gammal avdankat hoppryttare:angel:

Alltså jag har sagt detta förut och vet att Ameo lika snabbt har plockat bort det, men enl flera vettar jag pratat med och egen erfarenhet så är hållbarheten på Cardentos avkommor lite sisådär. Detta kan förstås ha med dålig ridning att göra också, men personligen tror jag att det har mer att göra med den extremt dåliga gång många avkmmor har än lång länd. Självklart kan detta också räknas som hörsägen och jag säger inte att det är fakta.

Jag tror i mitt fall att det beror på dels att de är många, dvs man hör talas om det oftare eftersom de procentuellt sätt är väldigt många Cardento-barn om man jämför med övriga hingstar.
Sen så tror jag att grundridningen och uppbyggnaden många många gånger brister så hästarna får problem med sin hållbarhet pga det.. Dessutom är många väldigt talangfulla och tas också därför för fort.

Såg båda Valk´s 3 åringar på Bruk´s och gillade mest Chasmir, Connaisseur kommer bli för grov för min smak, fast båda gick så otroligt mycket på spänning att det blir svårt att se hur grundgången är...
Men frågan som ställdes i forumet var: välja en 3 åring?
Där tycker jag att Flyinge visar 2 st som inte kommer vara kvar i landet om 1-2 år, då sitter man med en avkomma om några år som folk har redan glömt vem som är fadern, det hade känts lättare om det var en som reds av en duktig sattsande ryttare, som man visste kommer att synas i sportern/avelsresultat, dessutom var gör man om inte stoet tar sig??? Kommer tillbaka till Flyinges hingstprogram nästa år och får utnjytta rabatten på en helt annan hingst eftersom dem 2 andra är inte kvar eller inte blev godkända igen?!
Det är inte fel att använda en 3 åring, men i detta fall känns det som mycket gambling för Connaiseur kommer att åka till Canada och "försvinna" helt, och har inte lust att vara med att betala för hans "flygbiljett" över till nya ägaren...

Och endå går fantastiskt många de allra högsta klasserna - och fler är på väg upp...hästar som använts till mer än hobbyridning slits mer.

Om en ung kanadensisk ryttare ska ha hästen (Connaisseur) som dressyrhäst skulle jag faktiskt gissa på att den ska vara kvar i Europa för utbildning och kanske tävling i unghästklasser några år. Kanske även tjäna in lite pengar som avelshingst. Om nu inte den unga ryttare hellre vill rida en valack???

Jag blev väldigt förtjust i både Connaisseur och Cashmir, Connaisseur för hans ljuvliga svikt och Cashmir för knäna. Båda med mkt god uppförsbacke och för min del bra bakben. Cashmir visade inga spänningar i sin bakdel under Flyinges hingstvisning, dock dåligt uppvisad av sin nya ryttare i övrigt där.

För min del faller valet på Connaisseur för i år både pga blodet (ex Donnerhall som vi provat tidigare på stoet o som visat sig fungerar bra ihop) samt att han bara lär stanna ett år. Hoppas Cashmir stannar ett år till, för är isåfall intresserad av honom nästa säsong.

Jag håller med dig för mig är detta absolut avgörande i val av hingst !

Väljer jag en 3 åring så väger jag in vilken hingstägare det är som äger hingsten och hur den troligen kommer matchas i framtiden .

Iallra högsta grad eftersom avkomman skall vara attraktiv på marknaden .

Mia

Tyvärr, men så är det.

Jag tror i mitt fall att det beror på dels att de är många, dvs man hör talas om det oftare eftersom de procentuellt sätt är väldigt många Cardento-barn om man jämför med övriga hingstar.
Sen så tror jag att grundridningen och uppbyggnaden många många gånger brister så hästarna får problem med sin hållbarhet pga det.. Dessutom är många väldigt talangfulla och tas också därför för fort.

Jag skulle tro att det är det sistnämnda. Många Cardento jag sett har varit sena i sin utveckling och om de då tagits för tidigt kan man ju förstå att det blir slitage på dessa icke färdiga individer. Säkerligen därför det är många som inte håller om det nu stämmer (jag har ingen aning själv).

Min uppfattning av Cashmirs spändhet på bruksprovet är att hon sätter ganska mycket press på honom och petar lite på honom då och då. Han tycker det är lite läskigt men gör "jobbet". Jag såg det som en fördel att han tar det och inte börjar bralla eller säga ifrån.

Det var min spontana känsla, men jag vet inte om det stämmer.

Akta sig för Connaisseur, hans bakdel (bakbensställ) är riktigt dåligt, undrar du inte VARFÖR han inte är visad i sitt hemland Holland
hans generalfel har vi så det räcker AV i Sverige, icke hållbara hästar.
Kan ni verkligen inte se bristen ??

Connaisseur är en tysk häst (Hannover) och han var godkänd i Tyskland (Westfalen) innan han blev såld till Holland.
:)

Akta sig för Connaisseur, hans bakdel (bakbensställ) är riktigt dåligt, undrar du inte VARFÖR han inte är visad i sitt hemland Holland
hans generalfel har vi så det räcker AV i Sverige, icke hållbara hästar.
Kan ni verkligen inte se bristen ??

Jag känner IPS, jag valde Connaisseur. De rekommenderade honom till Bamora, som jag har köpt av dem. Hon är lite trång bak, så de skulle aldrig rekommenderat honom om det inte var OK. Anledningen till att han inte är visad på holändska bruksproven är att de nya ägarna inte ville det. Jag frågade Erwin när jag pratade med honom i telefon i somras. Hade jag haft råd så skulle Connaisseur vara i min ägo, tycker han är riktigt trevlig!

Det ska bli spännande att se vad han lämnar!

Gabrielles dotter Sara B (Bocelli - Weltbürger -Bellini) är dräktig med honom.:)

Hej Fenestra,

när beräknas fölet komma? Vi väntar vårt föl från Connaisseur i början av April.

Jag vet tyvärr inte exakt när, kan återkomma med datum nästa gång jag pratar med ägaren:)

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
W
Avel Ni som betäcker era 3-åringar, hur resonerar ni kring anledning till detta, givetvis finns ju självklara anledningar för er som bedriver...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: Helena T
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 881
Senast: SiZo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka