Att välja en 3-åring

Sv: Att välja en 3-åring

Jag håller med dig för mig är detta absolut avgörande i val av hingst !

Väljer jag en 3 åring så väger jag in vilken hingstägare det är som äger hingsten och hur den troligen kommer matchas i framtiden .

Iallra högsta grad eftersom avkomman skall vara attraktiv på marknaden .

Mia

Akta sig för Connaisseur, hans bakdel (bakbensställ) är riktigt dåligt, undrar du inte VARFÖR han inte är visad i sitt hemland Holland
hans generalfel har vi så det räcker AV i Sverige, icke hållbara hästar.
Kan ni verkligen inte se bristen ??

Connaisseur håller jag med om att mödernet är lite kort och inte så spännande. Cashmir är betydligt bättre, synd att jag inte gillar honom så mycket bara.
Mig veterligen är inte Cashmir godkänd i flera förbund, men jag är inte säker, är som sagt inte så intresserad av hingsten så jag har ingen koll

Men han var väl premierad i holland??

Akta sig för Connaisseur, hans bakdel (bakbensställ) är riktigt dåligt, undrar du inte VARFÖR han inte är visad i sitt hemland Holland
hans generalfel har vi så det räcker AV i Sverige, icke hållbara hästar.
Kan ni verkligen inte se bristen ??

Kan du vara snäll och förklara exakt vad som är fel med hans bakställ eftersom AVN totalt missar det..
Jag har ingen aning men vill hemskt gärna veta då han varit favorit till ett av våra ston..

Först läs johan ivfersons blogg på tidningen ridsport, han har en kunskap o öga som få, köpte ju Bellagio som är en världshäst (nyss såld för ca 8 milj)
Connisseur har en väldigt flott framdel, bra mellandel, men öppen i länden med högt svansfäste (är sällan hållbara) bakbenen är liksom en kilometer bort.
Om du kollar på filmen, jag såg honom dessutom på Flyinges hingstvisning med svensk ryttare Olof Axelsson, hästen är två hästar en bra fram o en annan långt bak.
Hoppas du förstått problemet, men främst VARFÖR visas han inte i Holland, Varför ja fundera du ???
Min slutsats, han hade aldrig blivit godkänd där och just därför så är Holland i absolut världstopp.
mvh
stallekeslund

Först: du kanske ska ta och tona ner lite grann :idea:
I övrigt är jag böjd att hålla med delvis,men jag verkade vara den enda som tyckte att han inte höll ihop i bak riktigt.

Bellagio är väl inte heller godkänd i KWPN....

Chasmir är holländare medans Connaisseur är hannoveranare, det kan kanske påverkat var man visat upp hingsten först. Connaisseur har hunnit blivit godkänd i BWP (Belgien).

Måste förstås svara i denna tråden också. Såg du själv Connaisseur på Bruks eller såg du bara honom på hingstvisningen? Det var trots allt en helt ny ryttare på honom på Flyinge och av vad jag hört var han inte direkt visad till sin fordel där.

Så, nu har jag mailat VDL för att ta reda på om han nångång är visad i annat förbund eller om så ska göras. Frågade också om han bara skulle vara här i landet detta året. Så vi får väl se om jag får svar:).

Hmm.. VDL och Connaisseur? Läste jag fel nu? Vilken hingst har du skrivit och frågat om?

Nu som inte gillade Cashmir på bruks/visning annat, vad är det ni inte gillar? På pappret tycker jag att han ser mer spännande ut, typmässigt tror jag att han håller sig smäckrare än Connaisseur, som han ser ut nu skulle jag vilja att han såg ut om några år.. Och jag kan hålla med om att det emellanåt sett ut som Connaisseur haft bakdelen lite väl långt bakom sig kan jag nog hålla med om, men jag har viftat bort det och tänkt att han nog inte är stark nog ännu. Annars mycket uttryck och fin utstrålning. Det som får mig att tveka mest på honom är att jag inte hittar mycket substans i varför han skulle vara bättre på pappret än vilken annan häst med samma kombination far-morfar. Det ska bli spännande att se hans avkommor, hoppas att de blir kanonfina. Och som alla vet så är jag bara en glad blåbärstyckare och man ska inte ta mina funderingar som någon sanning.. Iallafall inte förrän jag hävdar att jag vet sanningen ;).
Inbillar mig att Cashmir är den bästa av dem iallafall till mitt sto. Mycket intressant med bra och färskt fullblod så nära. Gillar typen och mekaniken och det hade varit intressant om hingsten stannar kvar även nästa år och förhoppningsvis syns lite under tiden. Han verkar ju även hoppa hyfsat :). Sedan får vi hoppas att han stannar i Europa.

Som tur är så har jag ett tag kvar innan jag behöver välja hingst.. (åsna mellan 2 hötappar)
/U

VDL? Är det inte IPS som äger honom också?

Är jag så yr? Fick för mig att det var IPS/Ad Valk som ägde både Cashmir och Connaisseur. :confused:

Hmm.. VDL och Connaisseur? Läste jag fel nu? Vilken hingst har du skrivit och frågat om?

Nu som inte gillade Cashmir på bruks/visning annat, vad är det ni inte gillar? På pappret tycker jag att han ser mer spännande ut, typmässigt tror jag att han håller sig smäckrare än Connaisseur, som han ser ut nu skulle jag vilja att han såg ut om några år.. Och jag kan hålla med om att det emellanåt sett ut som Connaisseur haft bakdelen lite väl långt bakom sig kan jag nog hålla med om, men jag har viftat bort det och tänkt att han nog inte är stark nog ännu. Annars mycket uttryck och fin utstrålning. Det som får mig att tveka mest på honom är att jag inte hittar mycket substans i varför han skulle vara bättre på pappret än vilken annan häst med samma kombination far-morfar. Det ska bli spännande att se hans avkommor, hoppas att de blir kanonfina. Och som alla vet så är jag bara en glad blåbärstyckare och man ska inte ta mina funderingar som någon sanning.. Iallafall inte förrän jag hävdar att jag vet sanningen ;).
Inbillar mig att Cashmir är den bästa av dem iallafall till mitt sto. Mycket intressant med bra och färskt fullblod så nära. Gillar typen och mekaniken och det hade varit intressant om hingsten stannar kvar även nästa år och förhoppningsvis syns lite under tiden. Han verkar ju även hoppa hyfsat :). Sedan får vi hoppas att han stannar i Europa.

Som tur är så har jag ett tag kvar innan jag behöver välja hingst.. (åsna mellan 2 hötappar)
/U

Jag har sett honom på filmerna från bruks och live på visningen igår, jag tyckte han såg rätt beige ut jämnfört med övriga hingstar, han är väl fin och har en väldigt tilltalade typ. Men han såg inte alls avslappnad ut och inte alls så aktiv/elektrisk som jag gillar.

Cashmir var extremt spänd, han knep med svansen hela tiden jag såg honom på bruks. Det var helt igenom oharmoniskt och tyvärr var ju inte Hella Kuntz där och gjorde underverk så man kunde se vad som fanns bakom spänningarna.

Jag såg Cashmir idag i Halmstad, han såg inte alls så spänd ut, han såg både mjuk, rörlig och elastisk ut. Mycket finare än Connassieur tycker jag. Fast jag är absolut ingen expert.

Äsch, är ju jag som är snurrig... Kollade min mail dessutom och fått tillbaka ett felmeddelande. Så jag tänkte fel plus att jag skickade till fel adress. Ibland har man tur när allt man gör blir fel:o.

Antaligen dagsformen som avgör på såna bebisar.
Men på bruks så var han extremt spänd just över länd och kors/svans.

Det jag inte gillade med Cashmir var att jag tyckte att han var för långsam i bakbenen, och bli därför som Quickstar sa lite beige... Men han var väldigt fin fram, däremot det som väger ännu mer emot honom var att han inte var bättre bak när han visades för han heller. Annars en väldigt snygg häst, med en riktigt bra typ. Om han nedärver sin typ så är han nog ändå ett bra val till många av våra svenska ston.
Connaisseur var i mina ögon en mycket fin hingst bra både fram och bak, även han hade mycket fin typ. Och var på grevagården helt klart den som verkade fixa visningen med lagom ro, fokuserad på det han skulle göra men ändå med gott om energi. Synd bara att han ska gå till en YR, så han förmodligen inte kommer synas så mycket mer...

/Camilla

ok.. det är inte lätt att hålla ordning på alla ägare alla tider på dygnet. Jag blev orolig att jag missat någon ny spännande VDL- hingst ;)
(annars är jag fullt nöjd med mina 2 hötappar..)
/U

Cashmir var extremt spänd, han knep med svansen hela tiden jag såg honom på bruks. Det var helt igenom oharmoniskt och tyvärr var ju inte Hella Kuntz där och gjorde underverk så man kunde se vad som fanns bakom spänningarna.

Det är sant, det tänkte jag på men glömde nu när jag funderade. Hella är fantastisk, varför kom hon inte i år egentligen? Undrar om hon har sin största fan-club i Sverige?
/U

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
W
Avel Ni som betäcker era 3-åringar, hur resonerar ni kring anledning till detta, givetvis finns ju självklara anledningar för er som bedriver...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: Helena T
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 881
Senast: SiZo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30