ImagineChange
Trådstartare
Jag funderar på en sak som rör samspelet mellan våra två hundar. Det är Ziggy, 3-årig dansk svensk gårdshund, och Rocky, jämthundsvalp på 12 veckor. Dom kommer jättebra överens. Ziggy har ett oändligt tålamod med valpen och hans klumpiga lekattacker Men så till det jag funderar på: (händer nån gång per dag) Ziggy ligger i soffan med ben eller leksak. Valpen kommer in i rummet, ställer sig 2-3 meter bort och tittar på Ziggy, varpå Ziggy börjar morra. Valpen tittar bort, Ziggy slutar morra. Valpen tittar på Ziggy igen, Ziggy morrar (kraftigare) och skäller lite. Valpen vänder sig bort och lägger sig ner eller går därifrån. Ziggy slutar morra och somnar eller fortsätter bita på benet/leksaken. Jag tycker att det är ganska tydligt att Ziggy vaktar benet/leksaken. Och Rocky accepterar det. Men frågan är: kan det bli ett problem?! Vad händer när Rocky blir äldre och kanske utmanar mer?! Och hur ska man hantera det? Styra upp det på nåt sätt eller låta dem klara det själva? Kan tillägga att Ziggy är en väldigt stabil, självsäker hund. Rocky är lugnare och mer försiktig men jag uppfattar honom inte som osäker. Men min hunderfarenhet är begränsad. Hit me!