Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan inte skydda sina barn och räkna med att det går att säga ifrån hela tiden. Det finns andra värden som också behöver bevaras. Hur gör man tex när släkten kommer med könsstereotypa saker till barnen, sliter presenterna ur händerna på barnen känns ju inte helt rätt?
Min sambo och jag satt och pratade om sånt här för någon dag sedan. Vad gör vi om sonen kommer och säger att han vill gå i klänning till skolan/dagis. Hur långt uppmuntrar man och när säger man ifrån för att "skydda" mot omgivningens reaktioner? Går inte alltid att säga hur omgivningen kommer att reagera heller...
*kl*
Jag har aldrig förstått meningen med genus-diskussioner eller ens varför vissa barn ska ha unisexnamn eller unisexkläder. Så vitt jag vet har ingen i min närhet köpt "killiga" saker till sonen utan köpt det han tyckt om att leka med. Är inte det meningen att man köper det dom tycker om?.
Min sambo och jag satt och pratade om sånt här för någon dag sedan. Vad gör vi om sonen kommer och säger att han vill gå i klänning till skolan/dagis. Hur långt uppmuntrar man och när säger man ifrån för att "skydda" mot omgivningens reaktioner? Går inte alltid att säga hur omgivningen kommer att reagera heller...
Ge mig gärna några anledningar till varför man ska välja neutrala kläder
Absolut väljer föräldrarna både leksaker och kläder de första åren. Det enda som jag kan störa mig på är att kläderna är ofta uppdelade i kön i klädaffären. Sist jag var i en klädaffär så stod det en skylt "vårjackor till skolflickan", och jackorna var rosa och lila. Sån uppdelning förstår jag inte riktigt. Måste färgen spela roll? Tittar ni ärligt talat på färgen när ni köper kläder? Det gör inte jag, jag kollar om dom är praktiska att klättra i då det är vad sonen gillar att göra
Jag skulle aldrig köpa våldsmotiv eller dödskallar som tyvärr (tycker jag) är ganska poppis på småkillar. Vill han ha det när han blir större får vi ta den diskussionen då...
Du tar ju själv upp könsdelningen ;-)
Det sitter inte enbart färger utan hela grejen med söta spetsiga mindre tightare på flicksidan medan pojksidan har tuffa coola fräsiga kläder. Det vill säga att man underförstått sätter barnen i fack där flickor ska vara söta, snälla och rara medan pojkarna kan vara busiga och bråkiga, det är ju trots allt pojkar!
Åter igen, haka inte fast i just färgen när det kommer till mer neutrala klädesdiskussionen.