Att uppfostra en pojke. (genusdiskussion)

Sv: Att uppfostra en pojke. (genusdiskussion)

Självklarheter, kanske många tycker...men jag märker på många av killarnas kompisar att det tyvärr är långtifrån sant...dom är väldigt ovana vid att diskutera och ifrågasätta, och vid att vuxna öht frågar efter deras åsikter :(
Tror det pratas mera med flickorna, både från föräldrar och mellan tjejkompisar.

Äldste sonen som är 11 är en väldigt tänkande och ifrågasättande figur...till viss del är det såklart hans medfödda personlighet, men jag tror helt klart att det även beror på att han fått lära sig att tänka och argumentera. Häromdagen kom han tex hem och var djupt upprörd över att killarna i skolan använder "bög" som ett skällsord.
"Precis som om det vore något FEL att vara bög, mamma! Jag tror flera av dom inte ens KÄNNER nån homosexuell, för då hade dom fattat hur korkat det är att säga så...bögar är ju helt vanliga killar, som J (en av mina bästa vänner) tillexempel."
Detta blev till en lång intressant diskussion om bögskräck och machokultur. Och så vidare.

Tragiskt med killarnas kompisar.

Men måste säga att du har en väldigt klok och förståndig son:bow:
Önskar att fler resonerade som han gör. :)

Vilken förskräcklig historia !

Snacka om att man verkligen HADE kunnat skapa ett problem om ungen varit svagare

En intressant diskussion :)

Har ju en son på snart tre år som just nu är galen i Cars och Rorri :D
Kanske har vi styrt honom på det då jag också gillar Cars osv.
Men skulle han vilja ha exempelvis en rosa tröja eller någon "tjejig" leksak så
skulle vi inte neka honom det. Han leker gärna med min gamla docka och dockvagn.

Fast neka och neka, hade han varit flicka och tyckt om att leka med din gamla docka och dockvagn skulle du ju köpt nytt åt honom ;)

Det var mycket man ville ha när man var liten, men man önskade ju bara sådant man visste man kunde få, oftast. (ponny stod i alla fall inte på min lista)

Varvid jag kanske kastar sten i glashus för min gamla dockvagn finns inte mer, vi lekte båt med den. Och min gamla docka är så ful att den skulle jag aldrig ge min son, dessutom lekte jag aldrig med den. Så han kommer väl inte ens att få chansen att visa att han tycker om det. :o

Haha och här hemma används både min gamla dockvagn och mina dockor, hon har fått en ny docka i present av en annan familj. Min gamla docka säljs ju fortfarande tom, Skrållan håller måttet! :D

Varvid jag kanske kastar sten i glashus för min gamla dockvagn finns inte mer, vi lekte båt med den. Och min gamla docka är så ful att den skulle jag aldrig ge min son, dessutom lekte jag aldrig med den. Så han kommer väl inte ens att få chansen att visa att han tycker om det. :o

Så varför inte köpa en ny dock åt honom?

Delvis KL

Det där med att man inte skulle neka en kille en docka om han önskade sig en; inte tusan väntar folk med att köpa en docka till sina döttrar till de önskar sig dockor, de får dockor innan de kan prata i de flesta fall...

Fast neka och neka, hade han varit flicka och tyckt om att leka med din gamla docka och dockvagn skulle du ju köpt nytt åt honom ;)

Det var mycket man ville ha när man var liten, men man önskade ju bara sådant man visste man kunde få, oftast. (ponny stod i alla fall inte på min lista)

Nej det hade jag inte.
Både vagnen och dockan är i jättefint skick så varför skulle jag köpa nytt om jag haft en dotter istället? Så en kille får "hållas med det gamla" medan en tjej skulle få nytt? Hur jämställt är det?

Han leker dessutom gärna med mormors gamla docka när vi är där.

För att jag aldrig skulle kommit på tanken att köpa en åt en dotter? (babydockor ger mig rysningar) och man ska väl inte behandla honom speciellt just för att det är en pojke. (ush hade också Skrållan när jag var liten)

Men jag håller med, det kanske jag borde, man vet ju aldrig om någon annan kommer att köpa docka åt honom och det hade de kanske gjort till en dotter. Just nu är han 11 månader och äger varken dockor eller bilar. (han har iofs en teletubbie han fått av farmor).

Iofs har jag hittat ngt slagt mjuk Rubens docka som jag kanske köper när han blir äldre om han vill. De var ganska trevliga.

Mirre: Ok om det är så iofs. Jag trodde att de flesta då och då köper nytt av det som barnen gillar, om inte annat för att ha en födelsedagspresent.

Däremot skulle jag vilja ha kvar att det finns skillnader i bredd på kläderna, båda mina barn har varit riktiga smalisar, dottern har det inte varit något problem, där är kläderna smala nog, men om jag handlar killkläder till sonen så är de alldeles för breda och åker ner...
Samma med Isak.
Han är lång och smal med väldigt långa ben, alltså är det jättesvårt att hitta byxor till honom som faktiskt sitter kvar. Speciellt jeans, även om de passar i längd så glider de alltid ner så fort han rör sig. Mjukisbyxor är lättare men jeans är störtomöjligt att hitta.

För att komma tillbaka till kläderna så ja självklart går det att hitta kläder, men jag skulle önska att jag skulle kunna gå ut i vilken klädbutik som helst och kunna köpa den storlek som barnen ska ha, i vilken färg som helst...
Däremot skulle jag vilja ha kvar att det finns skillnader i bredd på kläderna, båda mina barn har varit riktiga smalisar, dottern har det inte varit något problem, där är kläderna smala nog, men om jag handlar killkläder till sonen så är de alldeles för breda och åker ner...

Jag tycker att det är konstigt att det är storleksskillnader mellan t.ex "kill-byxor" och "tjejj-byxor" :crazy:
Borde det inte vara så att alla byxor fanns i t.ex stl 110 bred och 110 smal istället? Där stl 110 angav endast längden?
Att det öht finns kill- och tjejj-jeans i dom storlekarna är horribelt, för ungarna i den åldern är det ju liksom bara "jeans".....

*kl*

På min sons dagis (som för mig är en riktig lyckoträff och sonen stortrivs!) där pratar man inte om Genus-pedagigik längre utan om Kompensatorisk pedagogik, och det tycker jag är ett mycket bra ordval.
Det handlar om att ge alla barn samma möjligheter till utveckling, att aldrig ta bort något från barnen utan bara fylla på med fler och nya saker.

För om man inte ser upp så kommer ordet genus att bli negativt istället för det positiva som det igentligen står för är jag rädd.... det används så ofta felaktigt i media :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka