Att uppfostra en pojke. (genusdiskussion)

Sv: Att uppfostra en pojke. (genusdiskussion)

Och att jag inte förstår varför en genusdiskussion är så otroligt viktigt när det finns viktigare saker än vilket kön man har.
Det känns som att du har missförstått genus ganska enormt.

Det känns som att du har missförstått genus ganska enormt.

Bara för att någon inte tycker att genus är något av det viktigaste som finns innebär ju inte detta att personen missförstått något eller är okunnig.

Olika människor anser väl att det är mer eller mindre viktigt med genusdiskussioner etc. och att det för dem finns viktigare saker att diskutera helt enkelt.

Det jag försöker få fram är att jag inte förstår varför man ska börja med könsindelningen hos barn när det är vi vuxna som påverkar. Och att jag inte förstår varför en genusdiskussion är så otroligt viktigt när det finns viktigare saker än vilket kön man har.

Men nu blir jag förvirrad..

Nej vi som diskuterar genus förstår inte heller varför vuxna prompt måste dela små barn efter kön istället för individ. Det är ju just för att läget ser ut som det gör som diskussionen är så viktig.
För läget idag är verkligen inte så att barn får vara barn i stor utsträckning, barn skall tryckas in i könsmallen tidigt och det är ju därför som diskussionen måste finnas och det får gärna röras om och pratas högt om det.

Bara för att någon inte tycker att genus är något av det viktigaste som finns innebär ju inte detta att personen missförstått något eller är okunnig.

Olika människor anser väl att det är mer eller mindre viktigt med genusdiskussioner etc. och att det för dem finns viktigare saker att diskutera helt enkelt.

I detta fallet är det helt säkert KisseNova som missförstått, det ser du nog om du läser den meningen som niphredil citerade.

*kl*
Jag förstår inte riktigt. Tråden heter "Att uppfostra en pojke. (genusdiskussion)". TS inleder med en del egna tankar kring genus och sitt intresse för genusfrågor. TS ber om "input" och vill få tips om hur h*n kan tänka kring genusfrågor som förälder till en pojke.

Om man nu (som bland annat KisseNova) tycker genusfrågor är ointressanta eller oviktiga eller rent allmänt vet med sig att man faktiskt kan väldigt, väldigt lite (just för att man tycker det är ointressant förmodligen) om just genus så undrar jag vad man gör i en "genustråd" ?? Trådens syfte är ju inte att diskutera genusfrågan i sig; OM den är viktig eller inte, OM det är "si eller så". Istället kommer en väldigt konkret önskan om hjälp med tankar och idéer KRING GENUSFRÅGAN från TS. Om man inte är intresserad eller har kunskap i ämnet, varför går man ens in i tråden och läser; och ännu otroligare; skriver?

Ja, jag vet; det ÄR ett diskussionforum. Ja, alla har rätten att skriva vad de vill och komma med synpunkter. Ja, alla kan ha tankar som är värdefulla. Men jag förstår inte vad som manar en själv att skriva om man nu genuint är ointresserad?? Om en tråd handlar om t ex hur man restaurerar en gammal tavla (ett ämne jag kan intet om) så inte går jag in och skriver "jag är ointresserad av just tavelrestaurering, men har hört att det oftast är ganska onödigt att göra det om inte målaren är känd" eller något dylikt. Jag kanske läser i tråden för att utbilda mig/lära mig, men ge mig in och tycka till eller komma med synpunkter om hur oviktigt/onödigt det är skulle aldrig falla mig in.

Vart nånstans har jag skrivit "det inte är så illa som man tror"? Eftersom det är t om citerat menar jag. Känner inte igen att det är en mening jag skrivit.

Ja, det är klassiska könsuppdelningar men för mig är det inte hela världen. Vet inte om jag är urkass på att förklara eller om ni tolkar fel, säkert det förstnämnda :)

Det jag försöker få fram är att jag inte förstår varför man ska börja med könsindelningen hos barn när det är vi vuxna som påverkar. Och att jag inte förstår varför en genusdiskussion är så otroligt viktigt när det finns viktigare saker än vilket kön man har.

Nej det var inte citerat, det var min tolkning, och uppenbarligen hade jag rätt.

Du har helt missförstått genusdiskussionen... Det handlar inte om att börja könsindelning, utan att sluta med könsindelning. För det handlar inte om vilket kön man har, det är det som är poängen.

Jag tror du hör till den kategorin som fortfarande tror att det handlar om lika lön för lika arbete och att tjejer inte måste klä sig i rosa.

*kl*

Om jag ska svara er alla så har jag att göra ;)

Jag är inte ointresserad av genusdiskussionen, hade jag varit det så hade jag knappast skrivit :D Den intresserar mig väldigt mycket men inte tillräckligt viktig för mig att skapa debatter om, eller ens skriva under den namninsamlingen som pågick om unisexkläder. Följer ofta såna diskussioner på avstånd. Diskussioner som ligger mig varmt om hjärtat däremot är något som jag tagit upp i tråden men som ingen brytt sig om att kommentera är just mobbning redan i tidig ålder och som ofta följer med till arbetslivet. Manligt och kvinnligt? Fine, tror knappast inte att det är lika många som mår dåligt av en könsindelning än vad folk gör av mobbning. Ett annat ämne absolut, men ändå för mig ett mer viktigt ämne.

Och jo, Skogstrollet. Det var citerat med " ", och riktat till mig. För mig är det 2 helt olika meningar "det är inte så illa som man tror" och "men för mig är det inte hela världen". JAG har skrivit utifrån mina åsikter, och för mig är det inte hela världen med könsuppdelning. För er kanske det är oerhört viktig, och all heder åt er. För mig är det inte lika viktigt, men som jag skrivit i tråden så formas mitt barn till en individ för den han är, och inte efter vad han har mellan benen.

Huruvida jag är okunnig eller inte? Mitt VG+ i en uppsats om just Genus måste vara ett fjäsk ifrån läraren antar jag :p (kan bara poängtera att i en uppsats räknas inte mina åsikter lika mycket som ren fakta. Men detta är ingen uppsats och därför får jag äntligen skriva min åsikt i ämnet :D)

Det går alldeles ypperligt att applicera känslan och måendet hos ett barn som under längre tid blir behandlad utefter en norm ( könsmall ) som inte känns bekvämt med ett barn som mobbas. Jag har under min skolgång jobbat mycket för att motverka mobbing och det finns vissa saker i könsdiskussionen som faktiskt hör ihop med mobbing och det ena föder ibland det andra.

Jag har under min skolgång jobbat mycket för att motverka mobbing och det finns vissa saker i könsdiskussionen som faktiskt hör ihop med mobbing och det ena föder ibland det andra.

Absolut!
Där är vi överrens för första gången på säkert 1 år :D :o

Det kan göra dig hur förvånad som helst. Läs om all forskning som gjorts på området så konstaterar du ganska snabbt att generellt har pojkar en sämre språkutveckling och ett mer begränsat språk (och "tillåts" omedvetet ha det). Eftersom du säger att du "knappt vet vad genus är" (jag såg att det var med "blinkgubbe") så säger det ju att du förmodligen inte läst något om forskningen på det området? Och då är det ju svårt att diskutera/debattera frågan om just genus om du har perspektivet "min son....."

Vår grabb pratar också som 17, men mitt barn är ju bara mitt barn, det är lite vanskligt att dra slutsatser om genusfrågorna generellt utifrån ETT enda barn (som dessutom är mitt eget....).:angel:

Jag vill ju att mina barn ska bli de som de är födda till och inte till de som de har mellan benen, så helt borta är jag nog inte. Men någon forskning har jag inte läst om mer än de man kan läsa lite om ibland.

Så om man ska disskutera genus på helt rätt sätt kan man inte säga min son/dotter (har ju en av varje)? Utan jag ska kalla dem för avkomma 1 och avkomma 2? Eller födelsedatumet? Kalla dem 41½ månader och 14 månader istället för Rasmus och Tilde?

Jag vill ju att mina barn ska bli de som de är födda till och inte till de som de har mellan benen, så helt borta är jag nog inte. Men någon forskning har jag inte läst om mer än de man kan läsa lite om ibland.

Så om man ska disskutera genus på helt rätt sätt kan man inte säga min son/dotter (har ju en av varje)? Utan jag ska kalla dem för avkomma 1 och avkomma 2? Eller födelsedatumet? Kalla dem 41½ månader och 14 månader istället för Rasmus och Tilde?

Nej men du utgick från din son och ett enda barn kan inte representera en helhet. Ingenstans skrevs det att du ska kalla dina barn för något könsneutralt för det var inte det som avsågs i kritiken..

Men då kanske vi har ett omedvetet genustänkande här hemma som funkar bra?

Det kan jag inte svara för, jag diskuterade utifrån att du blev förvånad över att läsa att pojkar har sämre språkutveckling generellt eftersom din sons tal är väl utvecklat.

Ja, jag visste inte att pojkar var så dåliga som det beskrivs här, och att det är så många pojkar som är dåliga.

Och nu missuppfattar du *igen*, läs hela tråden en gång till. Det handlar inte om att pojkar är dåliga, det handlar om att det man inte uppmuntras till blir man sällan bra på. Om man t ex aldrig bekräftas med att prata om känslor så är det inte konstigt att man halkar efter där. Och visst vore de bra om de föräldrar som viftar bort ledsna pojkar känslor tänkte till och gjorde annorlunda?

Men någon forskning har jag inte läst om mer än de man kan läsa lite om ibland.

Sök och du skall finna! ;)(om du vill!) Det finns massor av empiriska studier på bland annat förskolor, BB-avdelningar och annat.

Missuppfattar du mig med flit eller? :crazy: Jag skrev:
Vår grabb pratar också som 17, men mitt barn är ju bara mitt barn, det är lite vanskligt att dra slutsatser om genusfrågorna generellt utifrån ETT enda barn (som dessutom är mitt eget....).
Märk väl att där står "grabb" och inte "avkomma"... Uppenbarligen har du inte läst vad jag skrev.

Det jag talar om är generaliserande om ALLA pojkbarn (eller barn överhuvudtaget) utifrån din ENDA (eller MIN enda) son. Det finns som sagt forskning på området om de generella skillnader man ser i hur barn är och i hur det kan bero på förväntningar/behandling från vuxna. Det generella behöver inte stämma in på varenda individ. Att din pojke (och min) babblar så att vi i vår vardag tycker det är "mycket" betyder inte att de undersökningar som gjorts på stora grupper av pojkar är osanna. Förstår du nu?

Det är liksom inte riktigt av samma vikt vad du och jag observerar genom våra färgade glasögon (för ingen av oss är heller objektiv när vi "studerar" våra EGNA barn) som det som observeras på stora grupper av barn genom forskningsglasögon.

En intressant diskussion :)

Har ju en son på snart tre år som just nu är galen i Cars och Rorri :D
Kanske har vi styrt honom på det då jag också gillar Cars osv.
Men skulle han vilja ha exempelvis en rosa tröja eller någon "tjejig" leksak så
skulle vi inte neka honom det. Han leker gärna med min gamla docka och dockvagn.

Jag är inte ointresserad av genusdiskussionen, hade jag varit det så hade jag knappast skrivit :D Den intresserar mig väldigt mycket men inte tillräckligt viktig för mig att skapa debatter om, eller ens skriva under den namninsamlingen som pågick om unisexkläder.

Men vad gör du då i tråden? TS vill ju diskutera och debattera just genus. Det är ju liksom det som h*n vill prata om! Och du skriver ju som sagt i tråden. "men inte tillräckligt viktig för mig att skapa debatter om"... ?? Du säger ju både att du är intresserad och inte i samma stycke...:confused:

Diskussioner som ligger mig varmt om hjärtat däremot är något som jag tagit upp i tråden men som ingen brytt sig om att kommentera är just mobbning redan i tidig ålder och som ofta följer med till arbetslivet.

Kanske starta en tråd om just mobbning då? :idea:

Det jag finner att du skriver om mobbning är
När jag frågade varför så fick jag svaret att han blev retad om han hade mjukisbyxor i skolan. Där är för mig en mer viktig fråga än könsindelning, denna mobbing som börjar i tidig ålder.
Och det kan ju vara en nog så viktig och intressant fråga, men denna tråd handlar om genus. Tycker du inte genus är viktigt nog att diskutera ens i en genustråd så kan du ju strunta i att delta tycker jag.
Annars kan man ju (som Calazirya föreslog) just debattera mobbning ur genusperspektiv om du vill "ha napp"?

Såhär inledde du ditt första inlägg i denna tråd:
Jag har aldrig förstått meningen med genus-diskussioner
Sen fortsatte du med:
Ge mig gärna några anledningar till varför man ska välja neutrala kläder //.Det enda som jag kan störa mig på är att kläderna är ofta uppdelade i kön i klädaffären.
och
Men det jag inte förstår är varför det ständigt ska diskuteras. För ett tag sen fanns det t om en namninsamling om att indelade könskläder skulle tas bort och vara mer unisexkläder.

Jag blir förvirrad minst sagt.
Det är ingen mening med genusdiskussioner, men du är intresserad, annars skulle du ju inte skriva i tråden?
Det finns ingen anledning att välja neutrala kläder eller diskutera faktumet att det finns en "könsindelning" av kläder, men det stör dig att det är uppdelat i affären?
Kan du förstå min förvirring?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka