Att uppfostra en pojke. (genusdiskussion)

Sv: Att uppfostra en pojke. (genusdiskussion)

Över lag så har tjejer bättre betyg hela skolan igenom, om det beror på att de är duktigare på att sitta still och läsa, eller om det är för att de utvecklas tidigare, eller om det har gått så långt att det blivit en positiv särbehandling av tjejer och de därför har lättare att få uppmuntran över sina studieresultat vet jag inte. Men om man läser tidningarna så halkar killarna mer och mer efter tjejerna, och om ytterligare 10 år så är frågan om det kommer att finnas några killar alls på de vidareutbildningar som kräver toppbetyg, läkare, veterinär osv, då man inte får lov att könskvotera till killarnas fördel (vilket tydligen var helt okej för att få in fler tjejer på injengörsutbildningarna)

.

Och om du backar tiden bara lite så var killarna överrepresenterade på högre utbildningar, särskilt på läkarutbildningen behöver man inte backa långt för att se en stor majoritet män, sedan mer o mer lika, och nu en svag övervikt på tjejer med några %.

Fast är det verkligen så illa på barnklädesfronten? Jag tycker det finns mycket fint och färgglatt som passar både tjejer och killar på marknaden. Sen är det ju förstås ändå föräldern som handlar (och när barnen blir större; barnet som väljer) kläder, men visst finns det alternativ som inte är jättesvåra att hitta.

Ja i vissa fall är det så illa, att det faktiskt ens existerar tycker jag är illa nog. Men visst det går alldeles utmärkt att hitta kläder som inte har massa spets/tyll och visar magen m,m, jag handlar mycket över nätet nu ( sedan jag lämnade storstaden ).

Jag tycker dock det var enklare att hitta fina färgglada men ej könskodade kläder när strl var 50-86. Från 86 < ( som vi nyss börjat handla av ) så kommer det fler och fler sådana kläder som är tydligt uppdelade och tjejkläderna är små "minivuxna" kläder ( som inte ens jag som vuxen skulle sätta på mig ;) ).

Men det jag inte förstår är varför det ständigt ska diskuteras. För ett tag sen fanns det t om en namninsamling om att indelade könskläder skulle tas bort och vara mer unisexkläder.

Hur ska man annars få till en förändring om man inte pratar om det....? Det finns fortfarande folk som tror att jämställdhet handlar om enbart "lika lön för lika arbete".

Att det är illa att det existerar håller jag med om, jag pekade bara på att det faktiskt går att hitta annat ganska lätt oxå :).

Och om du backar tiden bara lite så var killarna överrepresenterade på högre utbildningar, särskilt på läkarutbildningen behöver man inte backa långt för att se en stor majoritet män, sedan mer o mer lika, och nu en svag övervikt på tjejer med några %.

Medveten om det, men det betyder ju inte att det är rätt att killarna kommer tillkorta nu.

Tittar vi på alla högskolor och utbildningar så är det fler kvinnor/tjejer som väljer att läsa vidare över huvud taget. Varför är inte det jämnare, när man tittar på alla utbildningar?

Jag tycker inte att något kön ska uppleva att studier är svårt, negativt eller fel.

Jo det tror jag inte undgått någon att det går :).

För mig handlar det inte om " att det går " utan om att det öht är skillnader på sådant vis som man ser ute i många butiker. Men klart det går att köpa kläder som inte SKRIKER söt & gullig tjej eller tuff & cool kille, det håller jag med dig om.

Jag tycker inte att problemet är att det finns rosa, glittriga tröjor med prinssor på och mörkblå tröjor med fordon på. Problemet är att butikerna och samhället säger att flickor ska ha rosa och vara söta och att pojkar ska ha blått och vara tuffa.

Ja?

Det var ju min poäng, den kanske gick om intet ? Dels att flickkläderna i rätt stor utsträckning känns väldigt utmanande men också att det verkligen är så tydligt uppdelat tjejerna = söta & pojkarna = tuffa.

Poängen kom fram. Det var jag som borde ha börjat med "Jag håller med!" och sedan gjort mitt tillägg. :)

Jag måste få berätta om min kusin.

När han gick på dagis på 90-talet så gillade han tights med blommor på, kalasbyxor och tunikor i velour. Hans bästa sysselsättning var att plocka blommor och titta på skalbaggar och han blev avundsjuk på flickorna som fick göra sig så fina när de skulle på kalas.

På dagiset blev det ramaskri. Man var jätteorolig för att han hade svåra identitetsproblem. Till slut tog man honom på intervju hos en psykolog, hans mamma fick följa med. På intervjun frågade de honom vid ett tillfälle om han var pojke eller flicka. Den här numera tonåringen har skyhögt IQ (är med i mensa...) och var med andra ord allt annat än dum eller förd bakom ljuset. Han har alltid gillat att driva med folk och förstod ironi och sarkasm väldigt tidigt - så han såg intervjuaren i ögonen, log ljuvligt och sa "Flicka, som mamma! :love:" Det var givetvis bara dumheter från hans sida, han visste mycket väl om att han var pojke.

Hans föräldrar förbjöds att ta sin son till dagis i sådana kläder (!) och det började pratas om kuratorer och grejer - på största allvar. Han växte ifrån sin flickperiod så småningom men jag tror alltid att han kommer att vara lite könlös på sitt vis. Däremot är han en av de starkaste, mest självsäkra och stadigaste personerna jag någonsin har mött. Det är med andra ord ingenting farligt med en liten pojke som vill leka prinsessa och jag tycker att det är väldigt bra att man börjat prata om det här med genusfrågor även på förskolorna.

Jag tror man som förälder läser på för mycket. Ungen ska vara smartast, snällast, framåt och prata 4 språk när de är 6 år.

Jag uppfostrar inte alls med något "genustänkande" och vet knappt vad det är ;) Mina barn uppfostrar jag till de som de är. Efter deras personlighet och viktigast för mig är uppmuntran och prata mycket om allt. Speciellt med min 3½ åring som testar betydligt mkt mer än 1 åringen.
På dagis ska vi inte vara fina i nyaste kläderna utan kunna leka så smidigt som möjligt = t-shirt och mjukisbyxor.

Jag gör det mina barn tycker är kul och tänker inte på vad de är utrustade med i brallan. För det är väl inte där personligheten sitter?

Att läsa att pojkar är dåliga på att prata gör mig förvånad. Jag får skavsår x-antal ggr om dagen av min 3½ åring och han pratar om allt, även rädslor och saker man inte får göra. Varför man är ledsen och varför man är arg, och att det är okey!
Dottern är ju bara 1 år. Hennes tal är inte lika utvecklat då hon har fullt upp med annat. Typ klättra, hoppa, ta på sig skor, öppna lådor, skåp, väskor. Bygga lego, lasta i och ur. Helt enkelt inte tid att snacka med mig ;)

Jag tror du missar poängen lite, ja om man som förälder inte gör någon skillnad på kille eller tjej, pratar på samma sätt med dem osv så pratar killar minst lika bra, det som man har visat när man tittar på hur föräldrar och personal pratar med tjejer vs killar är att man förväntar sig långa svar av tjejerna och alltså ställer sådana frågor, medans killarna får frågor som kan besvaras med ett ja eller nej.

För att komma tillbaka till kläderna så ja självklart går det att hitta kläder, men jag skulle önska att jag skulle kunna gå ut i vilken klädbutik som helst och kunna köpa den storlek som barnen ska ha, i vilken färg som helst...
Däremot skulle jag vilja ha kvar att det finns skillnader i bredd på kläderna, båda mina barn har varit riktiga smalisar, dottern har det inte varit något problem, där är kläderna smala nog, men om jag handlar killkläder till sonen så är de alldeles för breda och åker ner...

Men det jag inte förstår är varför det ständigt ska diskuteras.

Nu handlar ju den här tråden INTE om kläder. Att vi däremot är flera som tagit upp det som en aspekt i genusmedveten fostran är ju inte så konstigt. Men det är ju som sagt en aspekt, inget mer. Du kan ju själv välja att skriva lite om dina tankar kring resten av genusperspektivet som många berört (språk, lekar osv). Istället för att haka upp dig på just kläderna. ;) :angel:

Medveten om det, men det betyder ju inte att det är rätt att killarna kommer tillkorta nu.

Tittar vi på alla högskolor och utbildningar så är det fler kvinnor/tjejer som väljer att läsa vidare över huvud taget. Varför är inte det jämnare, när man tittar på alla utbildningar?

Jag tycker inte att något kön ska uppleva att studier är svårt, negativt eller fel.
En liten utvikning/tanke:
En teori kring det där är väl att kvinnor som grupp haft större "nytta" av att studera än män. Männen klarar sig ändå så att säga. Kvinnor har sett sig förbigångna på arbetsmarknaden under många år, men när de utbildat sig kan åtminstone ingen längre hävda "du saknar utbildning/kompetens" längre. Män har i högre grad kunnat gjort karriär ändå, utan utbildning.
Så; historiskt sett (säg 60-80talet) så tror jag att förväntningarna från föräldrar och samhälle varit större på att en tjej ska studera vidare för att få ett "bra, välbetalt jobb". Killarna har liksom klarat sig ändå...

Jag håller med om att det inte är ett dugg bättre att just tjejerna "tar över" utbildningarna. Det bästa är ju om fördelningen rör sig kring 60-40%fördelning som max.

Att läsa att pojkar är dåliga på att prata gör mig förvånad. Jag får skavsår x-antal ggr om dagen av min 3½ åring och han pratar om allt, även rädslor och saker man inte får göra. Varför man är ledsen och varför man är arg, och att det är okey!

Det kan göra dig hur förvånad som helst. Läs om all forskning som gjorts på området så konstaterar du ganska snabbt att generellt har pojkar en sämre språkutveckling och ett mer begränsat språk (och "tillåts" omedvetet ha det). Eftersom du säger att du "knappt vet vad genus är" (jag såg att det var med "blinkgubbe") så säger det ju att du förmodligen inte läst något om forskningen på det området? Och då är det ju svårt att diskutera/debattera frågan om just genus om du har perspektivet "min son....."

Vår grabb pratar också som 17, men mitt barn är ju bara mitt barn, det är lite vanskligt att dra slutsatser om genusfrågorna generellt utifrån ETT enda barn (som dessutom är mitt eget....).:angel:

Istället för att haka upp dig på just kläderna. ;) :angel:

Jag har knappast hängt upp mig på kläder, utan det är ett exempel eftersom det syns väldigt tydligt i affärerna. Sen har jag aldrig stått på att tjejer eller killar ska leka på ett visst sätt eller ens uppfostras olika. Däremot har jag sett att barn överlag uppfostras olika beroende på föräldrarnas åsikter.

Pojkflickor och flickpojkar har det alltid funnits, kommer förmodligen alltid att finnas. Inte för att jag ens fattar varför man delar in dom med annat namn bara för att dom "utgår ifrån könsrollen" men saksamma, det får förklaras så nu ändå. Visst att man säkert kan gå in och påverka samhällets syn, allt ifrån förskola och uppåt. Men man kan ändå inte påverka varje specifik människas åsikter. Är det verkligen så illa att en tjej får leksakspis i present och en kille får en verktygsbänk? Då blir det ofta ramaskrik om könsuppdelning, men barn påverkas av oss föräldrar. Men tänk om man bara helt enkelt köpt det man vet att barnet gillar? Likväl som både kroppsspråk och det muntliga talet, vilket är både medvetet och omedvetet. Arbetslivet och utbildningar visar klara "könsindelningar". På min arbetsplats inom hemtjänsten är vi endast 45 tjejer, 45 styckna inkluderat fast personal och inringningspersonal. På bilverkstäder hittar vi mest män, sällan med en kvinnlig bilmekaniker. Ofta skämtar man om att med urringat och kortkort kjol så går alla bilar igenom besiktningen, varför? Jo man utnyttjar skillnaden mellan manligt och kvinnligt.

Jag såg tex på islångtradarförare i Alaska som gick på tvn, där deras enda kvinnliga förare fick negativa ord av övrig personalstyrka om hon fick lätta lass. Då fick hon höra att hon spelar på den kvinnliga charmen, fast det kanske var det enda lasset inne för tillfället.

Jag har knappast hängt upp mig på kläder, utan det är ett exempel eftersom det syns väldigt tydligt i affärerna. Sen har jag aldrig stått på att tjejer eller killar ska leka på ett visst sätt eller ens uppfostras olika. Däremot har jag sett att barn överlag uppfostras olika beroende på föräldrarnas åsikter.

Pojkflickor och flickpojkar har det alltid funnits, kommer förmodligen alltid att finnas. Inte för att jag ens fattar varför man delar in dom med annat namn bara för att dom "utgår ifrån könsrollen" men saksamma, det får förklaras så nu ändå. Visst att man säkert kan gå in och påverka samhällets syn, allt ifrån förskola och uppåt. Men man kan ändå inte påverka varje specifik människas åsikter. Är det verkligen så illa att en tjej får leksakspis i present och en kille får en verktygsbänk? Då blir det ofta ramaskrik om könsuppdelning, men barn påverkas av oss föräldrar. Men tänk om man bara helt enkelt köpt det man vet att barnet gillar? Likväl som både kroppsspråk och det muntliga talet, vilket är både medvetet och omedvetet. Arbetslivet och utbildningar visar klara "könsindelningar". På min arbetsplats inom hemtjänsten är vi endast 45 tjejer, 45 styckna inkluderat fast personal och inringningspersonal. På bilverkstäder hittar vi mest män, sällan med en kvinnlig bilmekaniker. Ofta skämtar man om att med urringat och kortkort kjol så går alla bilar igenom besiktningen, varför? Jo man utnyttjar skillnaden mellan manligt och kvinnligt.

Jag såg tex på islångtradarförare i Alaska som gick på tvn, där deras enda kvinnliga förare fick negativa ord av övrig personalstyrka om hon fick lätta lass. Då fick hon höra att hon spelar på den kvinnliga charmen, fast det kanske var det enda lasset inne för tillfället.

Jag förstår inte vad du fiskar efter här? Stycket börjar med att "det inte är så illa som man tror" med könsskillnader och avslutas med klockrena exempel på könsdiskriminering och åtskillnader?
:confused:

Jag har knappast hängt upp mig på kläder, utan det är ett exempel eftersom det syns väldigt tydligt i affärerna.

Då har jag missuppfattat dig. Jag tyckte du skrev att du var less på att "det ständigt skulle diskuteras" och trodde det var just diskussionen kring kläder i genusfrågan som du var trött på. Inte klädindoktrineringen och affärernas enahanda utbud i sig...

Sen har jag aldrig stått på att tjejer eller killar ska leka på ett visst sätt eller ens uppfostras olika.
Nej, sa jag att du sagt det?

Men man kan ändå inte påverka varje specifik människas åsikter. Är det verkligen så illa att en tjej får leksakspis i present och en kille får en verktygsbänk?
För mig är det inte illa alls. Det som är illa är när/att tjejen inte får en verktygsbänk OCKSÅ och killen INTE får en leksaksspis också. Och när jag granskar min omvärld händer det alldeles för ofta. Jag vet till och med föräldrar som aktivt försöker förhindra sina söner att leka med dockor eller spisar. Och det är skrämmande tycker jag.

Det känns väldigt dubbeltydigt det du skriver.... tycker du det som hände är okej eller inte?
För om det är okej att "spela på könsroller" på bilbesiktningen så kan man ju liksom inte samtidigt kräva att vi som kvinnor ska ses som seriösa långtradarchaffisar. Man får ju liksom ta det goda med det onda Antingen tycker man könsrollernas betydelse ska minska/försvinna på alla plan eller så tycker man de ska finnas kvar - och då kanske man som kvinna kan fortsätta "utnyttja sin kvinnliga list" och anspela på sex i vissa lägen. Men man förlorar i andra lägen i och med att man inte blir sedd som människa utan som könsobjektet kvinna i första hand.

Vart nånstans har jag skrivit "det inte är så illa som man tror"? Eftersom det är t om citerat menar jag. Känner inte igen att det är en mening jag skrivit.

Ja, det är klassiska könsuppdelningar men för mig är det inte hela världen. Vet inte om jag är urkass på att förklara eller om ni tolkar fel, säkert det förstnämnda :)

Det jag försöker få fram är att jag inte förstår varför man ska börja med könsindelningen hos barn när det är vi vuxna som påverkar. Och att jag inte förstår varför en genusdiskussion är så otroligt viktigt när det finns viktigare saker än vilket kön man har.

Och att jag inte förstår varför en genusdiskussion är så otroligt viktigt när det finns viktigare saker än vilket kön man har.

Men alltså... de som tycker det är viktigt att diskutera genus försöker ju få bort fokus från vilket kön barnet har och flytta fokus till barnet som individ!
:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka