Att träna sig själv...

S

Stopek

Funderar lite över det här med att få upp pulsen under kortare intervaller på mig själv. Hur pass nära maxpuls vågar man låta sig själv komma?

Om jag beräknar min ålder och sedan räknar ut min maxpuls så känner jag att det inte är jobbigt att arbeta nära maxpuls under några minuter, när jag går och gympar. Sedan när jag började läsa på nätet så visar det sig att man precis som hästar bör hålla sig någonstans mellan 70-85 % när man tränar. Hur gör ni?

Om jag inte håller mig nära maxpuls så känns det som om jag inte fått upp någon puls att räkna med alls. Eller kan det vara så att många år av distansträning på häst, så kan man inte räkna med att man kan mäta enligt de schabloner som finns, då man redan är aerobiskt vältränad. Min vilopuls ligger ju ca. 14 slag i minuten under medelpuls för kvinnor. Någon som erfarit detsamma? Och hur gör ni i så fall med er egen träning?

Hälsning Maja

Sv: Att träna sig själv...

Hej Maja!
Johan svarar så här till dig:

Maxpulsen kan man aldrig lita på enligt schabloner det kan skilja 10-15 slag både + och -. Bästa sättet är om du kan kontrolera din maxpuls. Gå in på Polars hemsida för att se hur/var det finns den möjligheten.

Om du tränar kortare intervaller och är van att träna kan du under ca 3-4 minuter ligga på 90-95% av maxpulsen.

220- ålder är en schablon men det finns även en annan skola som säger 210 minus halva åldern för uträkning av maxpuls för dem som tränat mer. Men det är endast uppskattningar och du bör mäta maxpulsen för att veta säkert och detsamma gäller hästar. Dvs att man bör mäta maxpulsen för att veta säkert.

Kul att du tränar dig själv så seriöst!
Lycka till.

Fniss, fniss...seriöst och seriöst. Brukade gå på aerobics för många år sedan när jag bodde i USA. Då fick man alltid ta pulsen då och då under 10 sek för att kolla att man inte översansträngde sig. Nu när jag går på gympa tänkte jag att det väl var bäst att göra det samma med den gamla tanten. Sedan insåg jag att jag nog inte borde ligga på samma puls som för 16 år sedan och försökte hitta vad det borde vara och blev snopen när jag räknat ut det. Någon pulsmätare till mig själv har jag inte funderat på. Bara så att jag inte tar livet av mig själv på stubien när jag börjar ta i lite mer. ;) Tack för svar.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det var en bra hemsida Polar hade Madde. Nu kan jag lungt fortsätta och göra som gör utan att bekymra mig. Några minuter under träningspasset nära den nu högre maxpulsen är ingen fara tydligen och det kändes inte som det skulle vara ett problem heller. :bow:

Hälsning Maja

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 473
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har precis tagit mig igenom årets första "träningsrunda". Typ i alla fall. Jag är oerhört otränad, har knäproblematik sen lång tid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 896
Senast: ekra
·
D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 272
Senast: neywaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar