D
Dinamith
Sv: Puls och återhämtning - hur är det möjligt?
Det som jag framförallt reagerar på är inte de snabba inpulsningstiderna. De är jag bara geniunt imponerad av och jag vet att man kan pulsa in väldigt snabbt med en mycket vältränad häst med rätt förutsättning plus bra grooming och kylning. Med 55 - 64 i puls! Det som "stör" mig är att man får ner pulsen till 40 slag på denna tid.
Hur lång tid tar det för våra bästa hästar att gå ner till 40 - 44 i puls i slutbesiktningen efter att de exempelvis har gjort en snabb tolva i säg en 18 tempo?
Men från det ena till det andra, för bara några helger sedan groomade jag på en tävling där Valerie Kanavy red 160 km och hade sin groomplats brevid mig. De kom farande i full galopp in i grinden, stannade, tog av sadeln på båda hästarna (hon hade en 15-årig junior med sig), slängde lite vatten på dem och gick in i besiktning på runt 1 minut gången. Banan var tungriden med mycket djup sand men de red de första 75 km på runt 3.20-3.30 h (hon vann loppet men saktade ned i slutet eftersom ingen annan var i närheten av henne). Hon föder ju upp sina egna hästar och detta är normalt att se på hennes hästar. Så det går ju.
Det som jag framförallt reagerar på är inte de snabba inpulsningstiderna. De är jag bara geniunt imponerad av och jag vet att man kan pulsa in väldigt snabbt med en mycket vältränad häst med rätt förutsättning plus bra grooming och kylning. Med 55 - 64 i puls! Det som "stör" mig är att man får ner pulsen till 40 slag på denna tid.
Hur lång tid tar det för våra bästa hästar att gå ner till 40 - 44 i puls i slutbesiktningen efter att de exempelvis har gjort en snabb tolva i säg en 18 tempo?